«Ne me quitte pas». «Μη με αφήνεις» σιγοτραγουδάει ο Αρθουρ Φλεκ/Joker στο ακουστικό του τηλεφώνου εκλιπαρώντας την Χάρλεϊ Κουίν να παραμείνει στο πλευρό του λίγο πριν το φινάλε της δίκης του.

Πρόκειται ίσως για την πιο αληθινή, άβολη, αμήχανη και σπαραχτική εξομολόγηση του «Joker: Τρέλα για δύο» του Τοντ Φίλιπς όπου ο ερωτευμένος Αρθουρ κάνει μια τελευταία προσπάθεια να σωθεί κρατώντας κοντά του οτιδήποτε τον ενώνει ακόμα με την ανθρώπινη πλευρά του.

Έγκλειστος στο διαβόητο άσυλο Άρκαμ, συχνά στο στόχαστρο των δεσμοφυλάκων του που τον κάνουν τόπι στο ξύλο, ο Άρθουρ Φλεκ/Τζόκερ βρίσκει σε αυτή την ταινία αναπάντεχα το άλλο του μισό, την ξανθιά ψυχωτική οπτασία «Λι», δηλαδή την Χάρλεϊ Κουίν. Μαζί τραγουδούν «That’s entertainment», βλέπουν τον Φρεντ Αστέρ να κινείται μαγικά στην οθόνη και το κλασικό αμερικανικό μιούζικαλ αναβιώνει έτσι όπως το φαντάστηκε ο Χοακίν Φίνιξ και το μόνταρε σε σκηνές βίαιου ψυχωτικού μιούζικαλ ενώπιον (φανταστικού) κοινού και κατασκευασμένου σεληνόφωτος ο Τοντ Φίλιπς.

«Joker: Τρέλα για δύο», Lady Gaga

Βασισμένο, λοιπόν, στα…όνειρα του Φίνιξ που, όπως είπε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας, ονειρεύτηκε τον Τζόκερ πλαισιωμένο από τζαζ μουσική, το «Joker: Τρέλα για δύο» επανασυστήνει τον αντι-ήρωα που άλλοι στηλίτευσαν για το ιδεολογικό του στίγμα και άλλοι λάτρεψαν ως αντι-συστημική περσόνα.

Πέντε χρόνια μετά τον οσκαρικό του θρίαμβο, λίγο πριν το βιολογικό του ρολόι δείξει ότι έγινε 50 ετών, ο Χοακίν Φίνιξ κατοικεί τον Τζόκερ, όπως δεν το έκανε κανένας άλλος ηθοποιός. Περίπτωση (!) αφοσιωμένου στην τέχνη του ηθοποιού, ειδικευμένος σε ρόλους περιθωριακών τύπων, ενίοτε με ψυχωσική συμπεριφορά, ο ίδιος έχασε ξανά πολλά – ένας θεός ξέρει πόσα- κιλά για να μπει πιο βαθιά στον ρόλο.

Κόκκαλα, κυρτή πλάτη, αληθινά κακοποιημένος, παραπεταμένος, αποπαίδι της κοινωνίας και μωρό-παιδί αλύτρωτο, εγκληματική προσωπικότητα με γέλιο διαβολικό, όλα αυτά τα κουβαλάει ο Φίνιξ σε ένα ρόλο που θα μελετηθεί πολύ ακόμα.

Αλήθεια, πόσοι followers της ταινίας θα αποτραβηχτούν και πόσοι θα παραμείνουν μόλις τον δουν να κάνει πράξη τη ροπή του Joker προς τη μουσική, έτσι όπως δεν την έκανε στην πρώτη ταινία (με πιάνο live στο πλατό, καθώς τίποτα δεν είναι ηχογραφημένο);

«Joker: Τρέλα για δύο», Χοακίν Φίνιξ

Ο Τζόκερ γεννήθηκε στα κόμικς, τώρα κατοικεί δίπλα μας. Καθώς το «Joker: Τρέλα για δύο» είναι αποφασισμένο να κλείσει σκληρά και βίαια το κεφάλαιο Άρθουρ Φλεκ πασπαλίζοντας τις φαντασιώσεις του με ρομάντζο, βία, χορό και μουσική, θυμόμαστε 7 από τα κινηματογραφικά ρομάντζα του Χοακίν Φίνιξ που προανήγγειλαν τον ασυγκράτητο ρομαντικό λυρισμό του απέναντι στη Lady Gaga/Χάρλεϊ Κουίν.

7 ταινίες με τους κινηματογραφικούς έρωτες του Χοακίν Φίνιξ

Έτοιμη για Όλα (1995, To Die For)

Εγωκεντρική ξανθιά με μυαλό ξυράφι, χάρη στα κάλλη και την πειθώ της καταφέρνει σύντομα να πιάσει δουλειά στον τοπικό τηλεοπτικό σταθμό ως εκφωνήτρια δελτίου καιρού, ενώ ταυτόχρονα ξεκινάει να γυρίζει ένα ντοκιμαντέρ με ήρωες παραμελημένους εφήβους της συνοικίας της… Πανούργα μαύρη κωμωδία που γελοιοποιεί ανελέητα το αμερικανικό όνειρο, παρουσιάζοντάς το ως μικροαστική ψύχωση, ικανή να καταστρέψει ακόμα και ζωές στο διάβα της. Ε, σε αυτή την ψύχωση θα βρούμε τον Ρίβερ Φίνιξ στα 20 του, να στέκεται απέναντι στη Νικόλ Κίντμαν ως νεαρός με παραβατική συμπεριφορά και γνήσια απειλητική τρέλα.

Ο μονομάχος (2000, The Gladiator)

Κυριευμένος από ζηλοφθονία για την εύνοια που υποδεικνύει ο πατέρας του, ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος, προς τον πιστό και θαρραλέο αρχιστράτηγο Μάξιμο, ως διάδοχό του στον θρόνο, ο ζηλόφθονος γιος του αυτοκράτορας Κόμμοδος, τον σκοτώνει ύπουλα, καταδιώκει ανελέητα τον Μάξιμο, δολοφονεί την οικογένειά του και επαναπαύεται στη σκέψη πως ο αντίζηλος εξοντώθηκε διά παντός!

Στο μεταξύ κυριευμένος από την ίδια ζηλοφθονία αποτελεί θανάσιμη απειλή και για την αδελφή του Λουκίλα την οποία εκβιάζει στυγνά σε μία από τις πιο δυσάρεστες, αιμομικτικών και κακοποιητικών συνειρμών σκηνές που έχουμε δει στο σινεμά των υπερπαραγωγών. Μέσα στο Κολοσσαίο θα αναμετρηθούν ο Χοακίν Φίνιξ ως Κόμμοδος και ο Ράσελ Κρόου ως Μονομάχος. Όπου στην περίπτωση του «κακού» Ρίβερ Φίνιξ η σπινθηροβόλα ψυχοπάθεια στο βλέμμα και η υφέρπουσα μοχθηρία θα του στρώσουν το χαλί για τα επόμενα βήματά του στο σινεμά.

Walk the Line

Ένα από τα διασημότερα ειδύλλια στην ιστορία της αμερικανικής μουσικής σκηνής μετατρέπεται σε ειλικρινές βιογραφικό δράμα από τον Τζέιμς Μάνγκολντ και ο Χοακίν Φίνιξ παίρνει την κιθάρα, φοράει το σαρκίο του Τζόνι Κας και εξομολογείται σε κάντρι ρυθμούς, έρωτες που δεν είναι στρωμένοι με ροδοπέταλα, προς την απόλυτα ταιριαχτή στο πλευρό του Ρις Γουίδερσπουν, η οποία βραβεύτηκε με Όσκαρ για την ερμηνεία της στο ρόλο της Τζουν Κάρτερ. Μουσική περφόρμανς που δεν ξεχνιέται και ψυχικό βάσανο που δηλώνεται εμφατικά; Ναι, ο Φίνιξ απογειώνει μια κατά τα άλλα, συμβατική βιογραφία. (2005)

Δύο έρωτες (2008, Two lovers)

Επιστρέφοντας στο πατρικό του σπίτι στο Μπρούκλιν μετά από απόπειρα αυτοκτονίας, ένας νεαρός εργένης διχάζεται ανάμεσα στο κορίτσι που επιθυμούν οι γονείς του να παντρευτεί και στην μυστηριώδη γειτόνισσά του (Γκουίνεθ Πάλτροου). Ο Τζέιμς Γκρέι σκηνοθετεί τον Φίνιξ σε μια μελαγχολική, πολύ εσωστρεφή ερμηνεία όπου διακρίνονται και τα πρώτα σκιρτήματα των σπαρακτικών, απόκληρων ηρώων που θα δημιουργήσει κατόπιν στην καριέρα του.

Δικός της (2013, Her)

Τοποθετημένη στο Λος Άντζελες, στο εγγύς μέλλον, η ταινία του Σπάικ Τζόνζι ξεδιπλώνει την ιστορία του μοναχικού Θίοντορ (Χοακίν Φοίνιξ), που βγάζει τα προς το ζην γράφοντας συγκινητικές, προσωπικές επιστολές για άλλους ανθρώπους.

Πληγωμένος από το τέλος μιας μακρόχρονης σχέσης, ο Θίοντορ ενθουσιάζεται από ένα νέο, εξελιγμένο λειτουργικό σύστημα. Με την εγκατάστασή του, απολαμβάνει τη γνωριμία του με τη «Σαμάνθα», μια έξυπνη γυναικεία φωνή (Σκάρλετ Τζοχάνσον) η οποία διαθέτει ενόραση, ευαισθησία και χιούμορ. Καθώς οι ανάγκες της και οι επιθυμίες της μεγαλώνουν, παράλληλα με τις δικές του, η φιλία τους εμβαθύνει σε έναν αναπόφευκτο έρωτα.

Μοναξιά και παράλογος έρωτας και ταυτόχρονα συναισθήματα, όπως χαρά, ελπίδα, κατανόηση, εμπιστοσύνη, ζήλεια, αμφιβολία, ανησυχία, φόβος, συμπυκνωμένα ως πολυδιάστατες έννοιες στο εκφραστικό πρόσωπο του Χοακίν Φίνιξ που γλυκαίνει κάθε φορά στο άκουσμα της αισθησιακής φωνής της Σκάρλετ Τζοχάνσον, στέλνοντας κύματα ερωτικής χημείας στην κάμερα.

Διορατική ταινία για την εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης, αυτό το απροσδόκητο λαβ στόρι άφησε βαθύ αποτύπωμα και μία δεκαετία μετά από την έξοδο του στις αίθουσες, φαντάζει τρομακτικά επίκαιρο.

Κάποτε στη Νέα Υόρκη (2013, The Immigrant)

Σε αυτό το κοινωνικό μελό εποχής από τον Τζέιμς Γκρέι, σκηνοθέτη των νουάρ δραμάτων με τον οποίο ο Χοακίν Φίνιξ συνεργάστηκε επανειλημμένα στα νιάτα του («Σε επικίνδυνη τροχιά», «Η νύχτα είναι δική μας»), αναπτύσσεται ένα προβληματικό αλληγορικό τρίγωνο με φόντο τη μετανάστευση στη Νέα Υόρκη, «γη της επαγγελίας» το 1921.

Με γκρίζες αποχρώσεις, θολά κίνητρα και στόφα χειριστικού αρσενικού, ο Φίνιξ σώζει Πολωνή μετανάστρια που φτάνει στη Νήσο Έλις, την οποία υποδύεται η όμορφη Μαριόν Κοτιγιάρ, παθιάζεται εμμονικά μαζί της και αφού την παγιδεύει ανάμεσα στην πορνεία και τον ταχυδακτυλουργό ξάδελφό του, προσπαθεί να την βοηθήσει. Αυτός ο έρωτας δεν θα βγάλει πουθενά για κανέναν, αλλά και η ερμηνεία του Φίνιξ είναι εδώ από τις πιο εύκολες της καριέρας του.

Ένας παράλογος άνθρωπος (2015, Irrational Man)

Γουντιαλενικός ήρωας, χωρίς ωστόσο να καταφεύγει στη μανιέρα της μίμησης του ίδιου του Γούντι Αλεν, ο Φίνιξ ενσαρκώνει εδώ αλκοολικό καθηγητή και κατά συρροή γυναικοκατακτητή σε Πανεπιστήμιο του Ρόουντ Άϊλαντ που συνάπτει νέα σχέση με νεαρή φοιτήτρια (η υπέροχη Εμα Στόουν πριν την επιτυχία του μιούζικαλ La La Land και των ταινιών του Λάνθιμου) και βρίσκει νέο νόημα στη ζωή του όταν αποφασίζει να διαπράξει έγκλημα.

Απενοχοποιημένα κυνικός, ερωτύλος και χιουμοριστικός με τον δικό του τρόπο, ο Φίνιξ εισπνέει τον σαρκασμό του Γούντι Αλεν για το πώς αντιλαμβανόμαστε τα όρια της ηθικής και εκπνέει ρεαλιστική ωμότητα.

Αγοράστε εισιτήρια για όλες τις κορυφαίες εκδηλώσεις στο inTickets.gr