Σε ηλικία μόλις 44 ετών πέθανε ο επιχειρηματίας Χρήστος Παπαδημητρίου, ο οποίος από πέρσι έδινε γενναία μάχη για τη ζωή του.
Έχοντας αναλάβει από το 2004 τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ, γνωστής για τα καινοτόμα προϊόντα «Kalamata Papadimitriou» και κυρίως για το παγκοσμίως πρωτότυπο βαλσαμικό ξύδι που παράγεται από 100% μαύρη κορινθιακή σταφίδα, ο Χρήστος Παπαδημητρίου αποτέλεσε τον άξιο συνεχιστή της μεσσηνιακής βιομηχανίας τροφίμων, την οποία ίδρυσε ο συνονόματος παππούς του το 1939.
Ο εκλιπών, που έφυγε τόσο πρόωρα από τη ζωή, πρόλαβε να αφήσει το στίγμα του στο επιχειρείν δημιουργώντας από τη σταφίδα -τον πάλαι ποτέ «μαύρο χρυσό» της Ελλάδας- πιο εξελιγμένα προϊόντα, όπως κρέμες βαλσαμικού και μεσογειακές μουστάρδες, δίνοντας νέα δυναμική στην οικογενειακή επιχείρηση, η οποία εξάγει σε 30 χώρες, από την Αμερική έως την Ακτή του Ελεφαντοστού.
Υπό την καθοδήγησή του από το 2006 έως και το 2013, ο συνολικός τζίρος της εταιρείας με έδρα τη Θουρία Μεσσηνίας υπερδιπλασιάστηκε. Το 2013 ο τζίρος της εταιρείας ξεπέρασε τα 10,1 εκατ. ευρώ έναντι 4,6 εκατ. ευρώ του 2006. Εκείνη τη χρονιά μάλιστα η Kalamata Papadimitriou εντάχθηκε στο διεθνές δίκτυο Endeabor, αποτελώντας την πρώτη ελληνική εταιρεία στον κλάδο των τροφίμων που έγινε μέλος.
Εν αρχή ην η σταφίδα
Η ιστορία της Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ ξεκινά το 1939 όταν ο εκ Πατρών ορμώμενος Χρήστος Παπαδημητρίου αποφασίζοντας να εγκατασταθεί στην Καλαμάτα δημιούργησε στην αρχή μια αποθήκη και στη συνέχεια ένα εργοστάσιο με αντικείμενο το εμπόριο και την εξαγωγή τοπικών προϊόντων της Καλαμάτας, όπως αποξηραμένα σύκα, ελιές Καλαμών, ελαιόλαδο και λίγη μαύρη κορινθιακή σταφίδα.
Από τη δεκαετία του ’50 σταδιακά επικεντρώνεται στη σταφίδα και κάνει τη διαφορά μπαίνοντας στη δύσκολη και απαιτητική αγορά της Μεγάλης Βρετανίας. Η μεταφορά και ο εκσυγχρονισμός του εργοστασίου ήταν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να πετύχει το νέο εγχείρημα προκειμένου να επεκταθεί και σε νέες αγορές, όπως η Ολλανδία και η Γερμανία.
Εδραίωση στο εξωτερικό
Τη δεκαετία του ’70 στην οικογενειακή επιχείρηση μπαίνει ο γιος του Κωνσταντίνος με σπουδές στη φημισμένη σχολή οινολογίας του Μπορντώ.
Με τη σειρά του εξελίσσει περαιτέρω τη εταιρεία, εδραιώνοντας τη θέση της στο εξωτερικό, ως μία από τις σημαντικότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις στο χώρο της σταφίδας. Συγκεκριμένα πετυχαίνει να εξάγει τυποποιημένη σταφίδα στις απαιτητικά αγγλικά σουπερ μάρκετ.
Κάπου στα τέλη της δεκαετίας του ‘90, την εποχή δηλαδή που το «πόπολο» ανακάλυπτε τη χαρά της ρόκας-παρμεζάνα, ο Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου λανσάρει το «Βαλσαμικό Ξύδι Καλαμάτας Παπαδημητρίου».
Με συνταγή που βασίζεται στο παραδοσιακό ξίδι «γλυκάδι» που παραγόταν ανέκαθεν στη Μεσσηνία, η νέα αυτή γευστική πρόταση γρήγορα κατέκτησε τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να πλασαριστεί πολύ ψηλά στις προτιμήσεις τους.
Παράλληλα όμως, το βαλσαμικό ξύδι Καλαμάτας έκανε εντυπωσιακό ντεμπούτο και στις ξένες αγορές, φιγουράροντας σε μερικά από τα καλύτερα καταστήματα delicatessen του κόσμου.
Η ιδέα και οι σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πειραιά
Τα χρόνια περνούσαν και τον Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου ήρθαν να συνδράμουν οι γιοι του Χρήστος και Δημήτρης.
Με τη δική τους συμβολή η εταιρεία πήγε ακόμη ένα βήμα μπροστά μέσω της δημιουργίας των μεσογειακών προϊόντων Balsamon. Την ιδέα για τη νέα αυτή σειρά υλοποιεί ο Χρήστος Παπαδημητρίου με σπουδές στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων στο πανεπιστήμιο του Πειραιά, και τον σχεδιασμό των εικαστικών ο Δημήτρης Παπαδημητρίου έχοντας σπουδάσει γραφιστική στο ΑΤΕΙ Αθηνών.
Εμπνευσμένη από την ελληνική παράδοση, η σειρά Balsamon (παλαιωμένο βαλσαμικό ξύδι και μουστάρδες εμπλουτισμένες με μεσογειακά υλικά και βαλσαμικό ξίδι) αποσπά σημαντικά διεθνή βραβεία, ενώ επεκτείνει ακόμη περισσότερο τους ορίζοντες της μεσσηνιακής εταιρείας.
Το 2023 ο τζίρος της οικογενειακής επιχείρησης Παπαδημητρίου, όπου απασχολούνται 51 εργαζόμενοι, ανήλθε σε 5,187 εκατ. ευρώ έναντι 4,660 ευρώ της προηγούμενης χρήσεως 2022, αυξημένος κατά 11,31%, ενώ τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε 2,20 εκατ. ευρώ από 1,48 εκατ. ευρώ το 2022 αυξημένα κατά 48,97%.