Mε τις θετικές ψήφους 10 χωρών της Ευρώπης υπερψηφίστηκε, η πρόταση της Κομισιόν για την επιβολή δασμών από 7,8% έως 35,3% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα.
Η παραπάνω απόφαση είναι απόρροια της σχετικής έρευνας που ξεκίνησε πριν περίπου ένα χρόνο από τους αρμόδιους ευρωπαϊκούς θεσμούς σε σχέση με τις επιδοτήσεις αυτοκινητοβιομηχανιών σε κινεζικό έδαφος, από το κράτος της Κίνας, και οι οποίες, σύμφωνα με το πόρισμα της Κομισιόν που οδήγησε στην ψηφοφορία της 4ης Οκτωβρίου, δημιουργούν στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τα «στρατόπεδα»
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, υπέρ της επιβολής των δασμών ψήφισαν Βουλγαρία, Γαλλία, Δανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία Ολλανδία και Πολωνία.
Κατά τάχθηκαν η Γερμανία, Ουγγαρία, Μάλτα, Σλοβακία και Σλοβενία ενώ η πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών απείχε καθώς δεν ψήφισαν οι Αυστρία, Βέλγιο, Ελλάδα, Ισπανία, Κροατία, Κύπρος, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σουηδία, Τσεχία και Φινλανδία.
Παρά την έκβαση της ψηφοφορίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόνισε ότι οι διαπραγματεύσεις με την Κίνα για το ζήτημα θα συνεχιστούν προκειμένου «να αναζητηθούν εναλλακτικές λύσεις συμβατές με του κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και με στόχο να αντιμετωπιστούν οι επιβλαβείς συνέπειες των επιδοτήσεων, όπως αυτές διατυπώθηκαν από την έρευνα της Επιτροπής».
Η ισχύς των νέων δασμών
Το επόμενο βήμα είναι η δημοσίευση της σχετικής απόφασης στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ έως τις 30 Οκτωβρίου, μαζί με το τελικό πόρισμα της σχετικής έρευνας που διενεργήθηκε από την Κομισιόν, και η μετεπειτα εφαρμογή των νέων δασμών οι οποίοι θα ισχύσουν για μια πενταετία.
Η απόφαση προστίθεται σε μια σειρά ενεργειών της ΕΕ με στόχο την μείωση της εξάρτησης της από την Κίνα καθώς όπως διατυπώθηκε τον περασμένο μήνα από τον πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Mario Draghi, «ο κρατικά επιδοτούμενος ανταγωνισμός εκ Κίνας είναι δυνητικά επικίνδυνος για την ΕΕ, απειλώντας την συνοχή της».
O συνολικός τζίρος των εμπορικών συναλλαγών Κίνας-ΕΕ ανήλθε σε 739 δισ. ευρώ για το 2023, μέγεθος διόλου ευκαταφρόνητο εξ ου και η διάσταση απόψεων μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ με κύριο διαφωνούντα για την επιβολή δασμών τη Γερμανία της οποίας οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τεράστια «έκθεση» στην κινεζική αγορά.
Η αναζήτηση εναλλακτικών
Όπως σημειώνει πάντως η Κομισιόν από την αρχή της έρευνας, η αναζήτηση οποιασδήποτε εναλλακτικής λύσης (στους δασμούς) όπως για παράδειγμα ο ορισμός μιας ελάχιστης τιμής εισαγωγής, θα πρέπει να διέπεται από αυστηρές προϋποθέσεις και να συμμορφώνεται πλήρως με τους κανόνες του Διεθνή Οργανισμού Εμπορίου.
Εν είδει υπενθύμισης ,τα τελικά κλιμακωτά, και ανά αυτοκινητοβιομηχανία, ποσοστά των νέων δασμών τα οποία αποτέλεσαν επίσης αντικείμενο μακράς διαπραγμάτευσης μεταξύ Κομισιόν-Κινέζων και εμπλεκόμενων αυτοκινητοβιομηχανιών, προστίθενται στο ήδη υφιστάμενο 10% που ίσχυε για τις εισαγωγές από την Κίνα.
Η κλιμάκωση των ποσοστών, εκτός από τις διαβουλεύσεις που πραγματοποιήθηκαν από τις αρχές του καλοκαιριού και κατόπιν της ισχύος των προσωρινών δασμών που εφαρμόστηκαν από την 5η Ιουλίου 2024, προέκυψε, σύμφωνα με τα όσα έχει ανακοινώσει η Κομισιόν, αναλόγως με τη διάθεση συνεργασίας των υπό έρευνα αυτοκινητοβιομηχανιών και την πρόθεσή τους να προσκομίσουν τα απαραίτητα στοιχεία.