H παραγωγή στα ιταλικά εργοστάσια και αυτοκινητοβιομηχανίες του ομίλου Stellantis εξακολουθεί να βαίνει μειούμενη, προκαλώντας ή μάλλον ακριβέστερα αυξάνοντας τις αντιδράσεις από τους εργαζόμενους και τα συνδικάτα των τοπικών βιομηχανικών μονάδων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του κυρίαρχου ιταλικού συνδικάτου FIM-CISL η παραγωγή του ομίλου σε ιταλικό έδαφος αναμένεται να «πέσει» κάτω από το μισό εκατομμύριο μονάδες έναντι 751.000 μονάδων το 2023, πτώση η οποία αποδίδεται σε μειωμένη ζήτηση, ιδίως στα ηλεκτροκίνητα οχήματα που αποτελούν μεγάλο όγκο της τοπικής παραγωγής.

Ιστορικό χαμηλό για την ιταλική παραγωγή 

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 ο όμιλος παρήγε στα έξι εργοστάσια που διατηρεί σε ιταλικό έδαφος 237.700 αυτοκίνητα και vans, αριθμός μειωμένος κατά 41% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο της προηγούμενης χρονιάς αλλά και χαμηλότερος ακόμα και από το 2020 όταν η αυτοκινητοβιομηχανία βίωνε τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι το εργοστάσιο του Mirafiori στο Τορίνο, ο όμιλος Stellantis ανακοίνωσε την αναστολή της παραγωγής του Fiat 500e από την 11η Οκτωβρίου έως την 1η Νοεμβρίου λόγω της χαμηλής ζήτησης. Ο όμιλος Stellantis αιτιολόγησε την απόφασή επικαλούμενος  «το έντονο πρόβλημα στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτροκίνητων που πλήττει κυρίως τους ευρωπαίους κατασκευαστές». Ο όμιλος είχε επίσης αναστείλει την παραγωγή του 500e και εντός του Σεπτεμβρίου. Ως αποτέλεσμα η παραγωγή του συγκεκριμένου ιστορικού εργοστασίου της Fiat εμφανίζεται μειωμένη έως και κατά 68% μέσα στο 2024.

Όπως τονίζουν τα ιταλικά συνδικάτα που προετοιμάζονται για μονοήμερη προειδοποιητική απεργία, στα εργοστάσια του ομίλου για τις 18 Οκτωβρίου «αν η τάση που παρατηρείται το γ΄τρίμηνο συνεχιστεί και το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, η κατάσταση θα επιδεινωθεί σε ό,τι αφορά τους αριθμούς παραγωγής».

«Ειδικές συνθήκες» 

Παρ΄όλα αυτά, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος του συνδικάτου FIM-CISL, Ferdinando Uliano, «αναγνωρίζουμε και θεωρούμε ότι η απουσία κινήτρων με την μορφή επιδοτήσεων στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών είχε αναμφισβήτητα ισχυρό αντίκτυπο στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί». Στην Ιταλία, ισχύουν κρατικές επιδοτήσεις για την αγορά EV οι οποίες όμως αν και είχαν ανακοινωθεί από τις αρχές της χρονιάς, ξεκίνησαν να ισχύουν τελικά από τον Ιούνιο.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος Stellantis έχει θέσει ως στόχο για το 2030, η ιταλική παραγωγή του να ανέλθει σε ένα εκατομμύριο μονάδες συμπεριλαμβανομένων επιβατικών και vans, ένας στόχος ο οποίος αποτελεί μέσο πίεσης του ομίλου και από μέρους της ιταλικής κυβέρνησης. Για την ακρίβεια, ο όμιλος Stellantis και η κυβέρνηση Meloni δείχνουν να βρίσκονται σε μια συνεχή διελκυστίνδα με αντικείμενο την παραπάνω δέσμευση του ομίλου αλλά και σχετικά πρόσφατες αποφάσεις του να προτιμήσει άλλες χώρες για την παραγωγή μοντέλων έναντι της Ιταλίας.

Η διελκυστίνδα  

Ενδεικτική της έντασης των σχέσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές είναι ότι σύμφωνα με πληροφορίες η ιταλική κυβέρνηση θα επιδιώξει την απόκτηση ανενεργών  σημάτων και αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Autobianchi και η Innocenti από το χαρτοφυλάκιο του ομίλου Stellantis με στόχο την πώλησή τους σε τρίτους κατασκευαστές που επιθυμούν να τις αξιοποιήσουν.

Προς το παρόν ο όμιλος Stellantis αρνείται ότι του έχει υποβληθεί κάποια αντίστοιχη πρόταση ή προσφορά ενώ το ιταλικό υπουργείο βιομηχανίας δεν διαψεύδει ούτε και επιβεβαιώνει αντίστοιχες προθέσεις.

Σε σχετική ερώτηση που υποβλήθηκε πάντως στον επικεφαλής του ομίλου, Carlos Tavares o ίδιος απάντησε ως εξής: «Θα σεβαστούμε την νομοθεσία ό,τι και αν αυτή υπαγορεύει. Αν δεν υπάρχει σχετική νομοθεσία τότε θα πρέπει να υπερασπίσουμε τα συμφέροντά μας».

Οι πηγές που έφεραν το ζήτημα στο φως της δημοσιότητας, σημειώνουν πάντως ότι θα υπάρξει σχετική νομοθεσία η οποία θα τεθεί προς ψήφιση στο τέλος της χρονιάς και η οποία θα αφορά αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν παραμείνει ανενεργές για τουλάχιστον μια πενταετία.

Εν είδει υπενθύμισης η Autobianchi ιδρύθηκε το 1955, εξαγοράστηκε από την Fiat το 1968 και ήταν υπεύθυνη για την παραγωγή upmarket city cars. H Autobianchi σταμάτησε την κατασκευή αυτοκινήτων το 1995 οπότε και συγχωνεύτηκε με την Lancia η οποία πήρε την σκυτάλη της εξέλιξης και παραγωγής hi-end city cars όπως το Lancia Ypsilon.

H Innocenti ξεκίνησε την παραγωγή αυτοκινήτων το 1960 με το Α40, μια ιταλική παραλλαγή του Austin A40, κατόπιν αδείας της Britisl Leyland. Στη συνέχεια κέρδισε ιδιαίτερη απήχηση κατασκευάζοντας την ιταλική εκδοχή του Mini και εν έτει 1974 μια πλήρως ανασχεδιασμένη, δια χειρός Bertone, αλλά με την ίδια λογική παραλλαγή του η οποία «μέτρησε» 350.000 μονάδες πωλήσεων. Το 1980 η Innocenti εξαγοράστηκε επίσης από την Fiat με την παραγωγή της να σταματά το 1993. Και οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες ως πρώην μέρη του ομίλου Fiat πέρασαν ως σήματα στον όμιλο Stellantis, ως μητρικής πλέον της Fiat.

H συνέχεια σε ό,τι αφορά τις Autobianchi και Innocenti μένει να αποδεχθεί. Αυτό που αντιθέτως αποδεικνύεται ευκολότερα είναι η περιδίνηση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας με δεδομένες και τις πρόσφατες ανακοινώσεις της VW για κλείσιμο εργοστασίων σε γερμανικό έδαφος.

Αν και στην περίπτωση του ομίλου Stellantis, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του Carlos Tavares, δεν εξετάζουν αντίστοιχο ενδεχόμενο, τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν νωρίτερα μέσα στην χρονιά και η αναπροσαρμογή των προβλέψεων  για το 2024, (περιθώριο κέρδους 5,5-7%, έναντι διψήφιου ποσοστού στην αρχική πρόβλεψη), ενισχύουν τη διάχυτη ανησυχία επενδυτών όσο και εμπλεκόμενων για την ανθεκτικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας εν μέσω πιέσεων για την ηλεκτροκίνηση «χωρίς την συναίνεση του κοινού» και της αυξανόμενης πίεσης εκ Κίνας.

Σε ότι αφορά την ιταλική διαμάχη του ομίλου Stellantis, o Carlos Tavares, αναμένεται να απευθυνθεί σε επιτροπή του ιταλικού κοινοβουλίου στο τέλος της εβδομάδας, ενημερώνοντας την προσδοκώμενη παραγωγή του ομίλου σε ιταλικό έδαφος.