Είναι ο ήχος· διαπεραστικός, τραχύς, με τον δικό του όγκο. Νιώθεις ότι τρέχει και εκείνος πάνω στην πίστα μαζί με τους αναβάτες. Στην πραγματικότητα είναι ο αγγελιαφόρος τους: πρώτα τους ακούς και ύστερα τους βλέπεις να περνούν ο ένας μετά τον άλλο σαν πολύχρωμες βολίδες πάνω στην άσφαλτο. Στιβαροί ώστε να δαμάζουν αυτά τα θηρία των 250 ή και περισσότερων ίππων, μα και τόσο ντελικάτοι ώστε να συμπορεύονται με τις ιδιότητες ενός θεμελιώδους φυσικού μεγέθους, όπως η ταχύτητα. Και όταν πια οι μηχανές έχουν χαθεί από το οπτικό σου πεδίο, ο εξασθενημένος απόηχος του κινητήρα είναι η πιο αξιόπιστη απόδειξη για όσα είδαν τα μάτια πριν από ένα μόλις δευτερόλεπτο.

Ο ήχος είναι εκεί μαζί σου, χαϊδεύει το πρόσωπό σου, άλλοτε πιο απαλά και άλλοτε πιο βίαια, και μετά χάνεται, για να ακολουθήσει την τροχιά του σιρκουί και να επιστρέψει έπειτα από δύο περίπου λεπτά, προαναγγέλλοντας ξανά και ξανά την χορογραφία των αναβατών μέχρι να πέσει η καρώ σημαία.  Κοιτώντας μετά το τέλος του αγώνα τα επίσημα στοιχεία, η μέση ταχύτητα των περισσότερων αναβατών ήταν πάνω από τα 300 χλμ/ώρα.

Έπειτα είναι η μυρωδιά. Στους πρώτους γύρους είναι η μυρωδιά από την έντονη τριβή των ελαστικών στην άσφαλτό. Έπειτα, η μυρωδιά της βροχής πάνω στο κράσπεδο αλλά και στα χωμάτινα μέρη της πίστας. Βλέπετε, τα τερτίπια του καιρού μάς έδωσαν ένα σύντομο ψιλόβροχο -εφιάλτης για τις ομάδες και τους οδηγούς, αλλά για εμάς ήταν μια καλοδεχούμενη ανατροπή που ενίσχυε το ενδιαφέρον μας για την έκβαση του αγώνα.

Όλα αυτά τα παρατηρούμε από τις κερκίδες της πίστας του Μιζάνο στο Ρίμινι της Ιτάλιας, καλεσμένοι της COSMOTE TV, η οποία μεταδίδει αποκλειστικά το MotoGP στη χώρα μας, για το Γκραν Πρι του Σαν Μαρίνο (σ.σ. διεξάγεται στην Ιταλία παρά την επίσημη ονομασία του).

Ο κόσμος γέμισε τις κερκίδες της πίστας του Μιζάνο και τις δύο μέρες του Γκραν Πρι.

Το MotoGP διατηρεί ακόμα αυτήν την ομορφιά της αγωνιστικής οδήγησης: παρά το γεγονός ότι ο ρόλος της τεχνολογίας γίνεται όλο και πιο σημαντικός εις βάρος του ανθρώπινου παράγοντα, διατηρεί μέσα του κάτι ακατέργαστο και ωμό. Μπορεί κάθε ομάδα να διαθέτει πολυπληθή επιτελεία από τους κορυφαίους μηχανικούς του κόσμου και να αφιερώνουν κάθε σεζόν χιλιάδες εργατοώρες πασχίζοντας να βελτιώσουν κινητήρες, να κερδίσουν λίγα χιλιοστά ή μερικά γραμμάρια στα μηχανικά μέρη, να αναπτύξουν προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα. Οι πιο προωθημένες ιδέες της αεροδυναμικής, οι πιο καινοτόμες λύσεις, μια αστείρευτη ποσότητα γνώσης και εμπειρίας βρίσκουν εφαρμογή στα πιο εξελιγμένα αγωνιστικά δίκυκλα, παρόλα αυτά η αίσθηση που βιώνεις καθώς παρακολουθείς τον αγώνα μέσα στην πίστα είναι εντελώς πρωτόλεια και σε «χτυπά» κατευθείαν στις αισθήσεις σου: στα μάτια σου, στα αφτιά σου και στη μύτη σου.

Αυτός ήταν και ο λόγος που η πίστα ήταν ασφυκτικά γεμάτη από νωρίς το πρωί και τις δύο μέρες του Γκραν Πρι. Οι περισσότεροι με τα χρώματα της Ducatti και άλλοι με εκείνα της Aprilia, όλοι τους λαχταρούσαν να δουν μα κυρίως να ακούσουν αυτούς τους 22 τροβαδούρους της ταχύτητας.

Περπατώντας ανάμεσα στους πρωταθλητές

Σε αντίθεση με την πιο δημοφιλή F1, το MotoGP διατηρεί ακόμα πολύ ζωντανό το πνεύμα της κοινότητας. Οι πρωταγωνιστές της, δηλαδή οι αναβάτες, είναι φιλικοί και προσιτοί, όπου και αν τους συναντήσεις: από την αίθουσα Τύπου και το pit lane μέχρι το paddock -τον  χώρο όπου οι χορηγοί και οι κατασκευαστές έχουν ειδικά διαμορφωμένες ρυμουλκούμενες κατασκευές που μπορούν να επισκεφθούν οι θεατές. Εκεί θα πετύχεις από τον rookie της σεζόν μέχρι τον εν ενεργεία παγκόσμιο πρωταθλητή και μπορείς να τους χαιρετήσεις, να μιλήσεις μαζί τους ή να βγάλεις ακόμα και μία selfie.

«Πράγματι, στο MotoGP υπάρχει ακόμα μια απλότητα», σχολιάζει ο Δημήτρης Διατσίδης, η εμβληματική φωνή των μεταδόσεων του MotoGP στην COSMOTE TV. «Όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας, μπορεί να μην είμαστε -και δεν πρέπει να είμαστε- φίλοι μάς συνδέει ωστόσο το πάθος για τις αγωνιστικές μηχανές».

Μάρκ Μάρκεζ (κέντρο), Πέκο Μπανάϊα (αριστερά) και Ενέα Μπαστιανίνι (δεξιά) κατέλαβαν τις τρεις πρώτες θέσεις στο Γραν Πρι του Σαν Μαρίνο.

Σε αυτό το κλίμα συμβάλλει αρκετά και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που εργάζονται για το MotoGP προέρχονται από δύο χώρες, την Ισπανία και την Ιταλία. Μόλις 6 αναβάτες δεν είναι Ιταλοί ή Ισπανοί και από αυτούς μόνο ένας, ο Νοτιοαφρικανός Μπραντ Μπίντερ, βρίσκεται στην πρώτη 10άδα (σ.σ. μετά την ολοκλήρωση του 14ου Γκραν Πριν βρίσκεται στην 5η θέση χωρίς ελπίδες για τον τίτλο). «Είναι τρομερό που αυτοί οι τύποι», σημειώνει ο Δημήτρης Διατσίδης, «οι κορυφαίοι αναβάτες στον κόσμο, διότι οι καλύτεροι αγωνίζονται στο MotoGP, είναι τόσο προσιτοί σε όλους κι όχι μόνο στους δημοσιογράφους. Αντίστοιχα προσιτοί είναι και οι επικεφαλής των ομάδων».

Το MotoGP σε μια καινούργια εποχή

Μένει να φανεί, ωστόσο, αν η πρόσφατη εξαγορά της Dorna, της εταιρείας που από τη δεκαετία του ’90 διαχειρίζεται τα τηλεοπτικά δικαιώματα της διοργάνωσης από την Liberty Media, η οποία έχει αναλάβει από το 2016 τη F1, θα μεταβάλλει ή ακόμα και θα αλλοιώσει αυτή την ατμόσφαιρα. Το παράδειγμα της F1 προσφέρει ορισμένα συμπεράσματα. Για πολλούς, το πρωτάθλημα δεν βελτιώθηκε παρά την έλευση των νέων ιδιοκτητών οι οποίοι προσπάθησαν να βάλουν τάξη στο χάος που είχε δημιουργήσει ο πρώην επικεφαλής της F1, o δισεκατομμυριούχος Μπέρνι Εκλεστόουν. Αντίστοιχα πολλές από τις τεχνικές αλλαγές που έχουν ήδη εφαρμοστεί αντιμετωπίστηκαν και αντιμετωπίζονται με δυσπιστία αν όχι με αφισβήτηση.

Από την άλλη, τα τηλεοπτικά έσοδα και τα ποσοστά τηλεθέασης έχουν αυξηθεί κατά την τελευταία 8ετία της Liberty -και αυτός είναι ο στόχος που έχει τεθεί για το MotoGP. Παράλληλα, η προσέγγιση της αμερικανικής εταιρείας δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στα Social Media και ήδη έχει διευρύνει την ηλικιακή βάση του κοινού. Όταν ανέλαβε τη F1 η Liberty, το επίσημο κανάλι του πρωταθλήματος στο YouTube μετρούσε 300.000 συνδρομητές και τώρα έχει ξεπεράσει τα 7 εκατομμύρια.

Εξίσου σημαντική για την αύξηση του ενδιαφέροντος των τηλεθεατών αλλά και της προσέλκυσης νέων διαφημιζόμενων είναι και η επιτυχία της σειράς ντοκιμαντέρ του Netflix «Drive to Survive», η οποία έκανε πρεμιέρα το 2019 και μετρά ήδη 6 σεζόν. Μια αντίστοιχη προσπάθεια επιχείρησε να κάνει και η Dorna για το MotoGP σε συνεργασία με την Amazon χωρίς όμως τελικά να αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Αναζητώντας νέους ήρωες

Στο περιθώριο του Γκραν Πρι μιλήσαμε με τον Τζέρεμι Άπλετον, Marketing Director, της Trackhouse Racing, η οποία φέτος συμμετείχε για πρώτη φορά στο MotoGP. Ο Άπλετον, με μια μακρά και πετυχημένη θητεία στο μηχανοκίνητο αθλητισμό μιλά για την ανάγκη να δημιουργήσει το MotoGP νέους ήρωες. «Είναι σημαντικό το κοινό να συνδέεται όχι απλώς με αναβάτες αλλά με χαρακτήρες», σχολιάζει. «Υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον και ανταγωνιστικό ‘‘τρίγωνο’’ ανάμεσα σε Μπανάια-Μάρτιν-Μάρκεζ. Το ενδιαφέρον είναι ότι το MotoGP αυτή τη στιγμή δεν τροφοδοτείται από τις ‘‘αντιπαλότητες’’. Ο Μάρτιν και ο Μπανάια γνωρίζονται από τα 15 και είναι κολλητοί. Μπορεί να χτίσει το πρωτάθλημα πάνω σε αυτό», καταλήγει.

Παρόλα αυτά, στο Μιζάνο δέσποζε η κληρονομιά ενός και μόνο ήρωα, του Βαλεντίνο Ρόσι του θρυλικού Ιταλού Πρωταθλητή του MotoGP με τους 7 παγκόσμιους τίτλους. Από τη μία ήταν αναμενόμενο καθώς η συγκεκριμένη πίστα είναι η έδρα του Ρόσι αφού μερικά χιλιόμετρα μακριά βρίσκεται η γενέτειρά του, η Ταβούλια ένα μικρό χωριουδάκι που έγινε παγκοσμίως γνωστό λόγω του «ντοτόρε». Καθ’ όλη τη διάρκεια του διημέρου ο αριθμός 46, το νούμερο με το οποίο αγωνιζόταν ο Ρόσι, βρισκόταν παντού: από τα μπλουζάκια των θεατών και τα δεκάδες επίσημα προϊόντα μέχρι το padlock καθώς είναι ιδιοκτήτης της VR46 Racing Team, η οποία συμμετέχει στο MotoGP. Παράλληλα, ο Ιταλός πρωταθλητής έχει ιδρύσει την ακαδημία αναβατών VR 46. Στο φετινό MotoGP αγωνίζονται 4 «απόφοιτοί» της, ανάμεσα τους και ο νυν Παγκόσμιος Πρωταθλητής Πέκο Μπανάια.

Οι περισσότεροι θεατές φορούσαν το κόκκινο της Ducatti όμως το πράσινο 46 του θρυλικού Βαλεντίνο Ρόσι δεν έλειπε από κανένα σημείο της πίστας.

«Συνολικά το MotoGP χρειάζεται ένα πιο πλούσιο storytelling. Να χτιστούν ιστορίες γύρω από τους αναβάτες, να γίνουν γνωστοί στο κοινό, να προσελκύσουν νέους θεατές από τις χώρες καταγωγής τους», σχολιάζει ο Τζέρεμι Άπλετον. Πιστεύει ότι η είσοδος Liberty Media, της εταιρείας που διαχειρίζεται τα δικαιώματα της F1, θα δρομολογήσει θετικές εξελίξεις σε ό,τι αφορά το μάρκετινγκ και την επικοινωνία του MotoGP. Άλλωστε και η συμμετοχή της αμερικανικής Trackhouse Racing, η οποία διαθέτει ομάδα και στους αγώνες NASCAR, και αποτελεί θυγατρική της Trackhouse Entertainment, συνιστά  έκφανση της διεύρυνσης προς νέα κοινά και αγορές που αποτελεί το ζητούμενο για το MotoGP.

«Για τα επόμενα δύο χρόνια στο ρόστερ μας θα έχουμε τον Ιάπωνα αναβάτη της Moto 2, τον Άι Ογκούρα, όχι μόνο επειδή πιστεύουμε στο ταλέντο του αλλά και επειδή θεωρούμε ότι είναι μια προσθήκη που ταιριάζει με το εξωστρεφές προφίλ της ομάδας μας», σχολιάζει ο κύριος Άπλετον και προσθέτει: «Την επόμενη σεζόν συνολικά πέντε πιλότοι θα αγωνίζονται στις ομάδες μας, τρεις στο NASCAR και δύο στο MotoGP, όλοι θα προέρχονται από διαφορετικές χώρες».

Η θέα από το τηλεοπτικό booth

Ιστορίες και ήρωες δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς την τηλεοπτική εικόνα. Στο «στρατηγείο» της Dorna υπάρχουν δύο control rooms. Ένα που παίρνει εικόνα απ’ τις κάμερες που βρίσκονται στην πίστα και τη στέλνει στο κεντρικό δωμάτιο εκεί όπου φτάνει η εικόνα από τις 100 και πλέον κάμερες που χρησιμοποιούνται συνολικά σε κάθε Γκραν Πρι. Σε αυτή την αίθουσα χτίζεται η τηλεοπτική αφήγηση κάθε αγώνα. Οι μάχες στην πρώτες θέσεις και στην ουρά, οι προσπεράσεις, οι αντιδράσεις των θεατών και των αναβατών, όλα τα συστατικά για μια ιστορία που θα κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον βρίσκονται εκεί.

«Η τηλεοπτική παραγωγή είναι πολύ υψηλού επιπέδου», σχολιάζει ο Δημήτρης Διατσίδης, καθώς προετοιμάζεται στο μπουθ, «ενώ και το θέαμα που προσφέρουν οι αθλητές είναι εντυπωσιακό. Οι τελικές ταχύτητες είναι υψηλότερες από εκείνες της F1, όπως πολύ περισσότερες είναι και οι προσπεράσεις κατά τη διάρκεια του αγώνα.  Έχει μπροστά του δύο μόνιτορ, το ένα με την τηλεοπτική εικόνα και το άλλο με στατιστικά στοιχεία σε πραγματικό χρόνο, και ένα λάπτοπ. Η θέση του είναι χαμηλά, στο ύψος του pit lane. «Το ζητούμενο στη μετάδοση είναι από τη μία να εξηγείς όσα γίνονται και όχι απλώς να περιγράφεις. Ταυτόχρονα θα πρέπει να είσαι προσιτός και σε ένα κοινό που δεν είναι απόλυτα εξοικειωμένο με το MotoGP», δηλώνει.

Ο Διατσίδης, με την άνεση των πολλών ωρών τηλεοπτικών μεταδόσεων, την εμπειρία του αναβάτη και τη βαθιά γνώση όλου του περιβάλλοντος και των προσώπων του MotoGP, διατηρεί πετυχημένα αυτή τη λεπτή ισορροπία. Δεν υπάρχει πλάνο για το οποίο δεν έχει να σχολιάσει κάτι, να προσθέσει πληροφορία και σχόλιο στην εικόνα. Εξηγεί χωρίς να γίνεται διδακτικός και παράλληλα φροντίζει η περιγραφή του να είναι διασκεδαστική χωρίς να γίνεται απλοϊκή.

Το MotoGP στην εποχή των Zoomers

Πέρα από τις νέες αγορές, το MotoGP αναζητά και νέο κοινό. Ένα από τα πιο φρέσκα πρόσωπα του οικοσυστήματος του θεσμού, είναι η Δομινίκη Γκρνόβα aka @dominikarides, αναβάτρια και δημιουργός περιεχομένου για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Με καταγωγή από τη Σλοβακία, αλλά μεγαλωμένη από τα έξι της χρόνια στην Ελλάδα, η Δομινίκη  είναι  ρεπόρτερ του Red Bull MotoGP Rookies Cup, ενός παράλληλου πρωταθλήματος για νέους αναβάτες 15-19 ετών.

«Ξεκίνησα να εργάζομαι στο MotoGP το 2020 και μέσα σε μια 4έτια έχω δει μεγάλη αύξηση του ενδιαφέροντος από τις μικρότερες ηλικίες». Η ίδια διαχειρίζεται τους επίσημους λογαριασμούς του RB Rookies Cup σε Instagram και TikTok δημιουργώντας καθημερινά σχετικό περιεχόμενο. «Πριν 4 χρόνια στο Instagram είχαμε 30.000 ακολούθους και πλέον έχουμε φτάσει σχεδόν τους 200.000», λέει καθώς ετοιμάζεται να φύγει από  τεράστιο hospitality (τα «περίπτερα» των χορηγών στο Paddock) της Red Bull για την πίστα.

Παρόλα αυτά, η πιο χαρακτηριστική εικόνα που επιβεβαιώνει ότι πόσο πολύ επιθυμεί το MotoGP να προσελκύσει την GenZ βρίσκεται σε κάθε Γκραν Πρι στη γραμμή εκκίνησης της κατηγορίας Moto2. Σε εκείνες τις δύο μπλε μοτοσικλέτες που κατεβαίνουν στο πρωτάθλημα με τα χρώματα της Only Fans American Racing Team.

*H COSMOTE TV μεταδίδει αποκλειστικά το MotoGP στην Ελλάδα.