Γράφτηκαν και ακούστηκαν πολλά για την αύξηση του εισιτηρίου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας που σε λίγο καιρό θα γιορτάσει τα 30 του γενέθλια (θα διεξαχθεί 2 – 14 Οκτωβρίου). Η απότομη αύξηση του εισιτηρίου από τα επτά (7) στα οκτώ (8) ευρώ φυσιολογικό είναι να έχει ενοχλήσει μέρος των πιστών φίλων του θεσμού που κάθε χρόνο το φθινόπωρο περιμένουν με αγωνία να ξεκινήσει το αγαπημένο τους φεστιβάλ.
Το κόστος, φυσικά, ανέβηκε και στην κάρτα διαρκείας.
Όλοι όσοι διαμαρτύρονται έχουν φυσικά το δίκιο τους και κανονικά θα έπρεπε να είμαι ο τελευταίος για να μιλήσει επί του θέματος εφόσον, λόγω ιδιότητος, το φεστιβάλ μου παρέχει διαπίστευση και δωρεάν κάρτα πρόσβασης στις αίθουσες με μηδενικό εισιτήριο (να σημειωθεί βέβαια ότι οι ίδιοι κανόνες για το κλείσιμο θέσης ηλεκτρονικά ισχύουν και για τους διαπιστευμένους, καθώς επίσης ότι προσωπικά δεν πηγαίνω στις προβολές του φεστιβάλ εκτός αν είναι απαραίτητο για επαγγελματικούς λόγους όπως π.χ. την παρακολούθηση μιας ταινίας για συνέντευξη με κάποιον συντελεστή της).
Η αύξηση του εισιτηρίου δεν γίνεται για την αύξηση των κερδών αλλά για την ίδια την βιωσιμότητα του θεσμού
Με το ανά χείρας κείμενο θέλω απλώς να επισημάνω ότι όπως παντού, έτσι και εδώ τα πράγματα δεν είναι είτε μαύρα είτε άσπρα και ότι η αναγκαιότητα κατανόησης κρίνεται απαραίτητη. Στην προκειμένη περίπτωση η αύξηση του εισιτηρίου δεν γίνεται για την αύξηση των κερδών αλλά για την ίδια την βιωσιμότητα του θεσμού. Καθώς οι Νύχτες Πρεμιέρας δεν είναι κρατικό φεστιβάλ, καταφέρνουν και λειτουργούν χάρη κυρίως των χορηγιών. Ταυτόχρονα οι τιμές των εισιτηρίων και καρτών διαρκείας δεν μπορούν να μείνουν ανεπηρέαστες από τη διεθνή, αλλά και την εγχώρια οικονομική συγκυρία.
Από πλευράς του το ίδιο το φεστιβάλ, πολύ λογικά, δηλώνει: «Δεδομένων των σημαντικών αυξήσεων που υφίστανται όλα τα κόστη που επωμίζεται το Φεστιβάλ, σε συνδυασμό με τη μείωση των σχετικών κρατικών επιχορηγήσεων και το κλείσιμο μεγάλων κινηματογραφικών αιθουσών που μας φιλοξενούσαν στο παρελθόν, ο προϋπολογισμός του Φεστιβάλ έχει επιβαρυνθεί σημαντικά. Για τους λόγους αυτούς είμαστε αναγκασμένοι να αναδιαμορφώνουμε τις τιμές των εισιτηρίων προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του Φεστιβάλ».
Όμως ο στόχος των Νυχτών Πρεμιέρας (όπως άλλωστε όλων των κινηματογραφικών φεστιβάλ του κόσμου) δεν είναι μόνο η επιλογή και παρουσίαση μιας καλής ταινίας αλλά η παρακολούθησή της από τον κόσμο μέσα στην κινηματογραφική αίθουσα. Το κοινό της αίθουσας είναι ο (με την καλή έννοια) πελάτης του φεστιβάλ. Συνεπώς το φεστιβάλ οφείλει να είναι όσο το δυνατόν φιλικότερο απέναντί του. Και νομίζω είναι. Η αύξηση που έγινε ήταν η κατά το δυνατόν μικρότερη ενώ, επιπλέον, δίνεται πάντα η δυνατότητα της αγοράς κάρτών διαρκείας, με τη χρήση των οποίων το κόστος ανά προβολή που επωμίζονται οι θεατές περιορίζεται αρκετά.
Ωστόσο, δεν μπορώ να μην επισημάνω το ότι η κάρτα διαρκείας μπορεί μεν να είναι οικονομικότερη αλλά με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα, κάτι που δεν ισχύει μόνο για τις κάρτες των Νυχτών Πρεμιέρας αλλά όλων των φεστιβάλ. Γιατί όταν αγοράζεις κάρτα διαρκείας για 20 προβολές δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι έχεις εξασφαλίσει από την αρχή τις θέσεις για τις ταινίες που θες να δεις, όπως κατά την γνώμη μου θα έπρεπε. Ισχύει και εδώ το ίδιο ηλεκτρονικό σύστημα κράτησης θέσεων που ισχύει όταν βγάζεις κατευθείαν εισιτήριο και υπάρχει η πιθανότητα να μην βρεις θέση. Επομένως κάποιος που έχει αγοράσει κάρτα διαρκείας πολύ πιθανόν να μην εξαντλήσει τις προβολές που του αντιστοιχούν και εν τέλει να βγει ζημιωμένος.