Η αύρα παραμένει ίδια (κλασικά μεγαλοπρεπής και σινεφίλ), η αίσθηση έχει αλλάξει προς το καλύτερο. Επιτέλους, οι ιστορικές κινηματογραφικές αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας στο διατηρητέο κτίριο της πλατείας Αριστοτέλους, έδρα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απέκτησαν νέα καθίσματα, αναπαυτικά, το ίδιο όμορφα και ντελικάτα όπως πριν, στο (αμετάβλητο) ζεστό κόκκινο του Ολύμπιον και το μπλε του Ζάννα.
Καμία παραφωνία – το ιστορικό παρελθόν συμπλέει με τον επιβεβλημένο νεωτερισμό. Σημαντική εξέλιξη: με τις εργασίες αλλαγής των καθισμάτων ολοκληρώθηκαν και οι εργασίες υποδομών προσβασιμότητας του Ολύμπιον ώστε το κτίριο, διατηρητέο μνημείο του μεσοπολέμου που σχεδιάστηκε από τον πολιτικό μηχανικό Ζακ Μωσσέ, να είναι πλέον καθολικά προσβάσιμο σε άτομα με μειωμένη κινητικότητα, σε όλα του τα επίπεδα, με την τοποθέτηση αναβατορίων.
Διαπιστώσαμε από κοντά αυτή την αλλαγή και μπήκαμε «με το δεξί» στο ανανεωμένο Ολύμπιον της Θεσσαλονίκης, καθώς οι πόρτες άνοιξαν την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου, για πρώτη φορά στα δημοσιογραφικά μέσα. Όσοι έχουν βιώσει επί χρόνια πολύωρες προβολές και ομιλίες στις δύο αίθουσες, καλύπτοντας το Φεστιβάλ και τις δράσεις του, γνωρίζουν πολύ καλά τι σημαίνει αυτό το ‘’λίφτινγκ’’, καθώς η παρατεταμένη παραμονή στα καθίσματα που παρέμεναν απαράλλαχτα για περίπου μία 30ετία (οι αίθουσες ανακαινίστηκαν για τις ανάγκες της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας το 1997), γινόταν από κάποια ώρα και έπειτα, προβληματική.
Από το «γεφύρι της Άρτας» στο νέο Ολύμπιον
Τα παράπονα του κόσμου οδήγησαν τη διεύθυνση του Φεστιβάλ και την γενική διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό να πάρει την απόφαση για την ανανέωση. Μια διαδικασία που αποδείχτηκε δύσκολη εξαιτίας γραφειοκρατικών ζητημάτων, αλλά και της πανδημίας που έβαλε περαιτέρω εμπόδια. «Θα το παρομοιάζαμε με το γεφύρι της Άρτας, αλλά ευτυχώς δεν χρειάστηκε να θυσιάσουμε τον αρχιμάστορα», μας είπε χθες ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης, δίνοντας έμφαση στην αισιόδοξη έκβαση του εγχειρήματος και την βελτιωμένη εμπειρία εντός των αιθουσών για το κοινό.
Σημειωτέον ότι φορέας χρηματοδότησης του συνολικού έργου αλλαγής των καθισμάτων στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας είναι το Υπουργείο Πολιτισμού μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Συγκεκριμένα, μετά τις εργασίες που πραγματοποιήθηκαν στο Ολύμπιον από τα τέλη Μαΐου μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου 2024, το νέα καθίσματα που τοποθετήθηκαν στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας έχουν μεγαλύτερη πλάτη, ενώ έχουν τοποθετηθεί με τέτοια διαρρύθμιση ώστε να προσφέρουν μια βελτιωμένη εμπειρία θέασης. Πολύ σημαντικό: τα πόδια μας δεν ακουμπάνε στην καρέκλα του μπροστινού και δεν χρειάζεται να σηκωθούμε αν θέλει να περάσει κάποιος θεατής!
Υπάρχει απώλεια θέσεων – από 676 που ήταν οι θέσεις, τώρα είναι 563 στο Ολύμπιον – αλλά έχουν μεγαλώσει οι αποστάσεις για μεγαλύτερη άνεση και αναπαυτικότητα. Με τα νέα καθίσματα η χωρητικότητα της πλατείας του Ολύμπιον ανέρχεται στις 406 θέσεις μαζί με τις θέσεις ΑΜΕΑ, ενώ το θεωρείο μπορεί πλέον να φιλοξενήσει 80 θεατές.
Αντίστοιχα, η χωρητικότητα στην αίθουσα Παύλος Ζάννας διαμορφώνεται στις 180 θέσεις, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων ΑΜΕΑ. Το κόστος για τα νέα καθίσματα και στις δύο αίθουσες ανήλθε στα 212.685€.
Για το συνολικό έργο αντικατάστασης των καθισμάτων υπήρξε στενή συνεργασία με το γραφείο Νικηφορίδης / Cuomo Αρχιτέκτονες. Την προμήθεια και τοποθέτηση των καθισμάτων ανέλαβε η εταιρεία BIRO (https://biro.gr/) με έδρα τη Θεσσαλονίκη, με ανάθεση που προέκυψε έπειτα από ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό. Για τις επιμέρους ανάγκες του συνολικού έργου (μοκέτα, βάψιμο, διάφορες εργασίες κλπ), το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεργάστηκε με διαφορετικές ειδικότητες επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης.
«Δεν μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι μπαίνοντας στην αίθουσα του Ολύμπιον, οι θεατές θα έβλεπαν μία άλλη αίθουσα. Έπρεπε επομένως να κρατήσουμε το ύφος και την ατμόσφαιρα, και να νιώσουμε ότι υπάρχει συνέχεια και όχι ανατροπή.»
Όπως μας είπε ο αρχιτέκτονας Πρόδρομος Νικηφορίδης: «Δεν μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι μπαίνοντας στην αίθουσα του Ολύμπιον, οι θεατές θα έβλεπαν μία άλλη αίθουσα. Έπρεπε επομένως να κρατήσουμε το ύφος και την ατμόσφαιρα, και να νιώσουμε ότι υπάρχει συνέχεια και όχι ανατροπή. Θελήσαμε να προσφέρουμε άνεση στο κοινό κρατώντας όμως την γενική ατμόσφαιρα της αίθουσας που γνωρίζαμε τόσα χρόνια από το 1997.»
Η αλλαγή των καθισμάτων έδωσε στο Φεστιβάλ την ευκαιρία να προχωρήσει και σε ορισμένες σημαντικές αλλαγές σε αμφότερες τις αίθουσες. Η αίθουσα Παύλος Ζάννας βάφτηκε σε πιο σκούρες αποχρώσεις για να βελτιωθεί η φωτεινότητα και να εξασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες θέασης ενώ εργασίες βαψίματος έγιναν και στο θεωρείο του Ολύμπιον.
Παράλληλα, τοποθετήθηκαν καινούριες μοκέτες και στις δύο αίθουσες ενώ πραγματοποιήθηκαν ηλεκτρολογικές εργασίες (φωτιστικά ασφαλείας) και εργασίες αναβάθμισης υποδομών και διασυνδέσεων οπτικοακουστικών μέσων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, οι εργασίες (ηλεκτρολογικά, ξυλουργικά, κατασκευαστικά, αποξηλώσεις, βαφές, μοκέτες, τοποθετήσεις, αποκομιδή και μεταφορά υλικών, κ.ά.) έχουν κοστίσει μέχρι στιγμής 100.000€, ενώ πρόκειται να ολοκληρωθούν μέσα στους επόμενους μήνες.
Όσο για τα παλιά καθίσματα του Παύλου Ζάννα, αυτά παραχωρήθηκαν δωρεάν στο Τμήμα Κινηματογράφου με σκοπό να εξοπλίσουν αίθουσες και χώρους της σχολής. Επίσης, καθίσματα που ήταν σε καλή κατάσταση διατέθηκαν σε χορηγούς και σε ανθρώπους που είχαν συμμετάσχει στο crowdfunding (συγκεντρώθηκε το ποσό των 1600 ευρώ), όπως και στο κοινό της Θεσσαλονίκης με ένα συμβολικό ποσό των 10 ευρώ (τα καθίσματα έγιναν ανάρπαστα μέσα σε μόλις 3 ώρες). Από το crowdfunding μαζεύτηκαν 1600 ευρώ.
Ένα κτίριο προσβάσιμο σε όλους
Αυτό όμως που φέρνει το διατηρητέο Ολύμπιον σε μια πραγματικά νέα εποχή, είναι οι νέες του υποδομές προσβασιμότητας, έργο που κόστισε συνολικά 66.000€. Με είσοδο από τα αριστερά της κεντρικής εισόδου, άτομα με μειωμένη κινητικότητα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης, χάρη στα αναβατόρια που έχουν κατασκευαστεί, μέχρι και τον 5ο και 6ο όροφο του Ολύμπιον (αίθουσα Παύλος Ζάννας, Πράσινο Δωμάτιο, Δωμάτιο με Θέα και γραφεία Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης).
Η σχετική μελέτη εκπονήθηκε από τον Παναγιώτη Τσαλή – Δρ. Πολιτικό Μηχανικό ειδικευμένο σε θέματα προσβασιμότητας και χρηματοδοτήθηκε από την Alpha Bank, χορηγό προσβασιμότητας του Φεστιβάλ. Το έργο ανατέθηκε έπειτα από ανοιχτό διαγωνισμό στην εταιρεία Mouratidis Lift και χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Με την αντίστροφη μέτρηση για το 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στις 31 Οκτωβρίου, να έχει ξεκινήσει, ανυπομονούμε να παρακολουθήσουμε προβολές σε Ολύμπιον και Παύλο Ζάννα. Οπωσδήποτε κάποιες από αυτές που περιλαμβάνονται στο μεγάλο αφιέρωμα του φεστιβάλ με τίτλο «Εμείς, το τέρας», σε επιμέλεια του διεθνούς φήμης Κάρλο Σατριάν, πρώην Καλλιτεχνικού Διευθυντή των Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και του Λοκάρνο, το οποίο παρουσιάζει περισσότερα από 20 αριστουργήματα του παγκόσμιου σινεμά, για «τα μυστηριώδη κινηματογραφικά πλάσματα που κατοικούν δίπλα μας και μέσα μας.»