Επικαλούμενος την δριμεία κάμψη της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών και προειδοποιώντας για δισεκατομμύρια σε πρόστιμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ο ACEA (σύνδεσμος ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτου) καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβεί σε «άμεσα μέτρα» εν όψει των αυστηρότερων προδιαγραφών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που θα ισχύσουν από 1ης Ιανουαρίου 2025.

Για την ακρίβεια ο ACEA σε ανακοίνωσή ζητά την εκ νέου αναθεώρηση ήδη από την επόμενη χρονιά, των νέων προδιαγραφών που θα ισχύσουν το 2025 και προβλέπουν την μείωση του ορίου εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε 95 γρ./χλμ. κατά μέσο όρο, ανά στόλο πωληθέντων ετησίως. Η αναθεώρηση από μέρους της Ευρώπης έχει προβλεφθεί να γίνει το 2026 και το 2027 και αυτονόητα όχι από την πρώτη χρονιά ισχύος των νέων μέτρων τα οποία κατά τον ACEA αναμένεται να επιφέρουν πρόστιμα δισεκατομμυρίων στις αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω μη συμμόρφωσης.

Όπως ωστόσο σημειώνει ο ACEA η μη συμμόρφωση δεν οφείλεται στις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά σε ένα συνδυασμό παραγόντων όπως η έλλειψη της απαραίτητης υποδομής για ηλεκτροκίνητα και υδρογονοκίνητα οχήματα, οι αυξημένες τιμές ενέργειας, η έλλειψη κινήτρων αλλά και η ελλιπής εφοδιαστική αλυσίδα σε πρώτες ύλες και εξαρτήματα που άπτονται της κατασκευής μπαταριών αλλά και μονάδων  παραγωγής υδρογόνου.

Αυτό που τονίζεται από τον ACEA είναι ότι αυτό εκλείπει προκειμένου όπως σημειώνεται να συντελεστεί η συστημική αλλαγή που επιχειρείται στις μετακινήσεις είναι η εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού στα ηλεκτρικά εξαιτίας της έλλειψης υποδομής συνδυαστικά και με την σταθερή οικονομική ανάπτυξη.

Ως εκ τούτου ο ACEA ζητά από την Κομισιόν μια εκ νέου διαπραγμάτευση για βραχυπρόθεσμα μέτρα ανακούφισης των αυτοκινητοβιομηχανιών εν όψει των προδιαγραφών του 2025 καθώς όπως σημειώνει τα δισεκατομμύρια προστίμων που θα επιβληθούν από την συμμόρφωση λόγω και της κάμψης της αγοράς EV στην Ευρώπη, θα μπορούσαν να αφιερωθούν σε επενδύσεις και σε έργα υποδομής που να ευνοούν την αποδοχή της ηλεκτροκίνησης.

«Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτου διαδραματίζουν τον ρόλο τους ωστόσο δυστυχώς, τα υπόλοιπα στοιχεία που απαιτούνται για την αλλαγή δεν υφίστανται» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην σχετική ανακοίνωση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ACEA, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων εκπροσωπούν μόλις το 12,5% της ευρωπαϊκής αγοράς, ποσοστό που πόρρω απέχει από το επιθυμητό προκειμένου οι αυτοκινητοβιομηχανίες να πιάσουν τους στόχους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του 2025.

Ενδεικτικές των απόψεων του ACEA είναι και οι προηγούμενες δηλώσεις του επικεφαλής του Luca de Meo, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οποίου η εφαρμογή των νέων ορίων το 2025 θα αναγκάσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να μειώσει την παραγωγή της έως και κατά δύο εκατομμύρια οχήματα προκειμένου να αποφύγει τα πρόστιμα που κατά τον ίδιο θα φτάσουν έως και τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σε ανάλογο μήκος κύματος και οι προηγούμενες δηλώσεις του επικεφαλής του VW Group, Oliver Blume o οποίος έχει ήδη κάνει έκκληση για αναπροσαρμογή των ορίων του 2025 λέγοντας ότι: «Δεν έχει νόημα η βιομηχανία να πληρώνει πρόστιμα όταν δεν υφίστανται οι συνθήκες που να προωθούν την στροφή προς την ηλεκτροκίνηση», είχε τονίσει χαρακτηριστικά τον περασμένο Μάρτιο.

Η μοναδική παραφωνία στα ζητούμενα του ACEA από την ΕΕ αποτελεί ο όμιλος Stellantis ο οποίος έχει αποχωρήσει από τον σύνδεσμο το 2022 και σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής του, Carlos Tavares, εξέφρασε την αντίθεσή του σε μια αναβολή, τονίζοντας ότι «βρισκόμαστε λίγους μήνες πριν αρχίσει ο αγώνας και κάποιος φωνάζει, σταθείτε, αλλάξτε τους κανόνες» ενώ συμπλήρωσε ότι ακόμα και να υπάρξει καθυστέρηση στην εφαρμογή των νέων κανόνων «το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής δεν αναβάλλεται».

Ανεξαρτήτως των τοποθετήσεων των κορυφαίων στελεχών της αυτοκινητοβιομηχανίας, σύμφωνα με έρευνα αναλυτών, οι πιο εκτεθειμένες αυτοκινητοβιομηχανίες σε σχέση με τα επικείμενα πρόστιμα που θα προκύψουν από την μη συμμόρφωση στις προδιαγραφές του 2025 είναι η VW και η Ford.