Εκείνες τις ημέρες του Final Four 2024 του μπάσκετ, στο Βερολίνο, καταγράφηκαν πολλά στιγμιότυπα. Ένα από αυτά αφορούσε τον διαπληκτισμό του προπονητή του Παναθηναϊκού Εργκίν Αταμάν με οπαδούς της Φενέρμπαχτσε για κάτι …καραμέλες. Θα μπορούσε να έχει και άλλη αιτία. Οι Τούρκοι, έξω από το γήπεδο είχαν σηκώσει ένα πανό που έγραφε, έχοντας σβησμένη τη λέξη Κωνσταντινούπολη, Ιστανμπούλ από το 1453». Είχαν μαζί τους και ένα πανό με τη μορφή του Μωάμεθ Β’, το οποίο έγραφε «Ας διαλύσουμε τους Έλληνες στο Βερολίνο». Τελικά, τους διέλυσε, όλους, ο Αταμάν.
Ο προπονητής του Παναθηναϊκού δεν συμφωνεί με τα πολιτικά πανό στα γήπεδα. Δεν συμφωνεί λοιπόν και με τα πανό που δείχνουν την μορφή του Μωάμεθ Β’ συνοδευόμενα με τη διευκρίνιση ότι από το 1453 η Κωνσταντινούπολη λέγεται Ινσταμπούλ. Και σίγουρα δεν συμφωνεί με το περιεχόμενο του πανό που είχαν αναρτήσει Τούρκοι οπαδοί σε αγώνα με την ΑΕΚ. Έγραφε «Can you swim?» παραπέμποντας στην Μικρασιατική καταστροφή.
Τέτοιου είδους πανό τα έχουμε σε αγώνες που δίνουν οι ελληνικές ομάδες στην Τουρκία. Από τη μια πλευρά ο Μωάμεθ ο Πορθητής και η Αγιά Σοφία και από την άλλη ο Κεμάλ Ατατούρκ και η Σμύρνη. Πανό διάφορα με συνθήματα ακροδεξιού προσανατολισμού έχουν κάνει, κατά καιρούς, την εμφάνιση τους και στα ελληνικά και στα ευρωπαϊκά γήπεδα. Η πολιτική δεν σταματάει στις θύρες των γηπέδων πουθενά στον κόσμο. Καλώς η κακώς αυτή είναι η πραγματικότητα.
Δεν γνωρίζω αν ο κ. Αταμάν έχει κάποιο πρόβλημα με τα πανό του Μωάμεθ και του Κεμάλ. Αλλά με εξέπληξε η ένταση της αντίδρασης του για το πανό των Κυπρίων οπαδών του Παναθηναϊκού. Αναφερόταν στα πενήντα χρόνια της εισβολής και της κατοχής της Κύπρου από τα τουρκικά στρατεύματα. Δεν έβριζε κανένα. Δεν παρακινούσε σε βία εναντίον κάποιου. Δεν ρωτούσε αν οι Τούρκοι ήξεραν τρέξιμο στα Δερβενάκια.
Τι ήταν αυτό που προκάλεσε την αντίδραση του Αταμάν που στη συνέχεια εμφανίστηκε στα ΜΜΕ της Τουρκίας να υποστηρίζει ότι του ζητήθηκε και συγνώμη από τη Θύρα 13; Πριν πάμε σε αυτό, ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Δεν υπάρχει κανένα πολιτικό θέμα στην Κύπρο. Στην Κύπρο υπάρχει ένα εθνικό θέμα. Ένα ζήτημα εισβολής και κατοχής. Η προσωπική θέση της Ελλάδας για να δανειστώ από τη φρασεολογία της ανακοίνωσης του ΠΑΟ, αυτή είναι. Αρέσει δεν αρέσει στον κ. Αταμάν. Αυτή τη θέση και το δικαίωμα στην ιστορική μνήμη δεν θα τα βάλουμε σε συζήτηση με τον προπονητή του ΠΑΟ.
Πάμε τώρα στην αντίδραση του κ. Αταμάν. Προφανώς έχει διαφορετική άποψη για όσα έγιναν το καλοκαίρι του 1974 στην Κύπρο. Θεωρεί, αυτή είναι και η θέση της χώρας του, ότι στην Κύπρο έγινε μια ειρηνευτική επιχείρηση και από τότε όλα καλά. Είναι και προπονητής της εθνικής Τουρκίας. Λογικό να τον ενόχλησε το πανό. Θα μπορούσε ο κ. Αταμάν, να ζητήσει την απόσυρση του πανό και ίσως να κατέβαινε.
Ο κ. Αταμάν όμως προτίμησε το σώου. Προτίμησε να προκαλέσει την αποβολή του και μετά πήρε σβάρνα τα ΜΜΕ της Τουρκίας για να διαφημίσει την αντίδραση του και τα αποτελέσματα της. Κάτι σαν εντάξει δεν θα το ξανακάνουν. Ο κ. Αταμάν προτίμησε το σώου γιατί ήθελε να στείλει τα δικά του μηνύματα. Όχι εδώ στην Ελλάδα, αλλά απέναντι, στην Τουρκία. Σε συγκεκριμένες διευθύνσεις. Όχι μόνο από επιθυμία αλλά και από ανάγκη. Άλλωστε, όπως έχει δηλώσει, τους αγώνες του Παναθηναϊκού τους παρακολουθεί και ο Ερντογαν.