Για τους κινδύνους της επικείμενης, οριστικής εφαρμογής δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα στην Ευρώπη αναφέρθηκε ο υπουργός εμπορίου της Κίνας, Wang Wentao ο οποίος πραγματοποιεί μια σειρά επίσημων συναντήσεων με ευρωπαίους αξιωματούχους σε ευρωπαϊκό έδαφος εν όψει τις κρίσιμης ψηφοφορίας στο Ευρωκοινοβούλιο η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός των επόμενων δύο μηνών.
Ο κινέζος αξιωματούχος συναντήθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου με τον γερμανό υπουργό οικονομικών και αντιπρόεδρο της γερμανικής κυβέρνησης, Robert Habeck, δηλώνοντας μετά τη συνάντησή τους ότι ευελπιστεί «να βρεθεί το συντομότερο δυνατό μια λύση στο ζήτημα, σε συμφωνία με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, προκειμένου να αποφευχθεί μια κλιμάκωση στους εμπορικούς τριγμούς ανάμεσα σε Κίνα και Ευρώπη», όπως διατυπώνεται χαρακτηριστικά σε σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε από το κινεζικό υπουργείο εμπορίου την 18η Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα επίσης με τα λεγόμενα του Wang Wentao, η επιβολή δασμών στα EV εκ Κίνας θα επιφέρει «σημαντικό αντίκτυπο» στους εμπορικούς δεσμούς και στις επενδύσεις που θα πλήξει τόσο την Κίνα όσο και τη Γερμανία, ενώ συμπλήρωσε ότι ως εκ τούτου ευελπιστεί πως η Γερμανία θα κινηθεί με ελατήριο τα συμφέροντά της και θα συμβάλλει ούτως ώστε η Κίνα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεργαστούν προς την ίδια κατεύθυνση.
«Ελπίζουμε ότι η Γερμανία ως ένα από τα ισχυρότερα κράτη της ΕΕ θα αναλάβει ηγετικό και ενεργό ρόλο να θα προτρέψει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δείξει την πολιτική βούληση και πνεύμα συνεργασίας προκειμένου μαζί με την Κίνα να επιλυθεί το ζήτημα», αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση με τον Wang να προσθέτει ότι θα επιμείνει στις προσπάθειες του και στη διενέργεια συναντήσεων «μέχρι την ύστατη στιγμή».
Ο γερμανός υπουργός οικονομικών Robert Habeck με τη σειρά του δήλωσε, σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, ότι η Γερμανία υποστηρίζει το ελεύθερο εμπόριο και καλεί τις κινεζικές βιομηχανίες να επενδύσουν στην Ευρώπη, σημειώνοντας ότι η χώρα του θα προτρέψει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να βρει την κατάλληλη λύση με την Κίνα, κάνοντας ό,τι είναι εφικτό προκειμένου να αποφευχθούν οποιεσδήποτε περαιτέρω τριβές σε θέματα εμπορίου.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις, το νεότερο σχέδιο της Κομισιόν προβλέπει δασμούς από 7-9% έως και 35,3% για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα, με τις διαφοροποιήσεις ανάμεσα σε κατασκευαστές να αιτιολογούνται από το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ από την πρόθεση συνεργασίας ή μη των υπό διερεύνηση βιομηχανιών που ελέγχονται για επιδοτήσεις από το κινεζικό κράτος οι οποίες, σύμφωνα με το σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λειτουργούν στρεβλωτικά για τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό.
Σε κάθε περίπτωση αξίζει να σημειωθεί ότι οι νέοι δασμοί οι οποίοι θα τεθούν σε οριστική εφαρμογή από τις αρχές Νοεμβρίου κατόπιν σχετικής ψηφοφορίας στο Ευρωκοινοβούλιο -καθώς ήδη από τις 5 Ιουλίου, ισχύουν προσωρινοί, λίγο υψηλότεροι δασμοί- προστίθενται στο ήδη υφιστάμενο 10% δασμών που ίσχυε προηγουμένως.
Αυτό που επίσης αξίζει να σημειωθεί είναι ότι προς το παρόν, σε προκαταρκτικές ψηφοφορίες που έχουν διενεργηθεί, είναι ελάχιστες οι χώρες που αντιτίθενται στην επιβολή δασμών στα κινεζικά ΕV αν και μένει να αποδειχθεί κατά πόσο η συγκεκριμένη ισορροπία θα διατηρηθεί μέχρι τέλους. Συνοπτικά οι δύο άξονες που έχουν δημιουργηθεί είναι Γερμανία που έχει τεθεί κατά της επιβολής δασμών και Γαλλία και Ιταλία που τίθενται αναφανδόν υπερ.