Μπορεί η ηλεκτροκίνηση να γνωρίζει μια σχετική κάμψη τελευταίως σε ό,τι αφορά την αποδοχή της από το κοινό, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πάψει να επενδύουν στο ηλεκτρικό μέλλον και σε κάθε του πτυχή με δεδομένο και ότι ανεξαρτήτως των «κλυδωνισμών», αποτελεί ενός είδους μονόδρομο.
Στις πάμπολλες συμφωνίες που έχουν συναφθεί αναφορικά με το κρισιμότερο στοιχείο των ηλεκτρικών οχημάτων, τις μπαταρίες, προστίθεται μια νέα και πολλά υποσχόμενη ανάμεσα στην Mercedes-Benz και την αμερικανική start-up Factorial με στόχο την εξέλιξη μπαταριών στερεού τύπου και την εμπορική τους διάθεση έως το τέλος της δεκαετίας.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες οι επίμαχες μπαταρίες που θα εξελιχθούν και τις οποίες οι δύο εταίροι αποκαλούν Solstice, αναμένεται να προσφέρουν ηλεκτρική αυτονομία αυξημένη έως και κατά 80% σε σχέση με το σημερινό μέσο όρο αυτονομίας των EV. Για την ακρίβεια όπως αναφέρουν οι δύο εταιρείες η ενεργειακή πυκνότητα της μπαταρίας θα ανέρχεται σε 450 Watt/h, ανά κιλό μπαταρίας.
Για εκείνους που δεν έχουν εξοικειωθεί με το είδος των μπαταριών με ξηρό ηλεκτρολύτη, εκτός από την αυξημένη αυτονομία, έχουν σαφώς χαμηλότερο βάρος αλλά και μικρότερο μέγεθος από τις συνήθεις μπαταρίες με υγρό ηλεκτρολύτη ενώ ενέχουν μικρότερους κινδύνους υπερθέρμανσης και ανάφλεξης σε περίπτωση ατυχήματος ή αστοχίας.
Παρά τα σαφή πλεονεκτήματά τους έναντι των μπαταριών ιόντων λιθίου που συναντάμε στα σημερινά ηλεκτροκίνητα και παρά το αυξημένο ενεργό ενδιαφέρον των αυτοκινητοβιομηχανιών για την εξέλιξή τους προς το παρόν, οι προκλήσεις που αφορούν κυρίως την παραγωγή τους αλλά και την αξιοπιστία τους, λειτουργούν ανασταλτικά για ένα θετικό αποτέλεσμα που θα οδηγήσει στην ευρεία παραγωγή τους.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η Factorial έχει ήδη αναπτύξει μπαταρίες ημι-στερεού τύπου οι οποίες βρίσκονται ήδη σε στάδιο δοκιμών το οποίο θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2026 και αν όλα πάνε καλά θα εφοδιάζουν ηλεκτρικά μοντέλα της Mercedes-Benz και όχι μόνο καθώς στην αμερικανική εταιρεία έχουν επενδύσει επίσης οι όμιλοι Stellantis και Hyundai.
Οι μπαταρίες ημι-στερεού τύπου, σύμφωνα με την Factorial, έχουν το πλεονέκτημα ότι μπορούν να παραχθούν με ελάχιστες αλλαγές στις ήδη υφιστάμενες γραμμές παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου κάτι που σημαίνει ότι η παραγωγή τους μπορεί πολύ εύκολα να γίνει ευρείας κλίμακας.
Σε ό,τι αφορά τις μπαταρίες με πλήρως ξηρό ηλεκτρολύτη, αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι δεν απαιτούν τα περίπλοκα συστήματα ψύξης που εφοδιάζουν τα ηλεκτροκίνητα με μπαταρίες ιόντων λιθίου κάτι που αυτονόητα σημαίνει εκτός από μικρότερη περιπλοκότητα και μικρότερο κόστος στα περιφερειακά συστήματα.
Σε κάθε περίπτωση δεν είναι όλα ρόδινα σε ό,τι αφορά τις μπαταρίες στερεού τύπου καθώς προς το παρόν δεν έχει επιλυθεί το ζήτημα χαμηλής απόδοσής τους σε χαμηλές θερμοκρασίες κάτω του μηδενός αλλά και το γεγονός ότι στις πειραματικές κατασκευές που έχουν δημιουργηθεί, οι συστοιχίες παρουσιάζουν μια τάση διαστολής.
Όπως και να έχει ο επικεφαλής τεχνολογικής εξέλιξης της Mercedes-Benz, Marcus Shaefer, δήλωσε με αφορμή τη νέα συμφωνία ότι «οι μπαταρίες στερεού τύπου της Factorial θα μπορούσαν να βελτιώσουν έως και κατά 40% την ενεργειακή πυκνότητα των «καλύτερων» μπαταριών που προσφέρονται σήμερα από την γερμανική premium αυτοκινητοβιομηχανία. Παράλληλα σημείωσε ότι παρά τις προκλήσεις ο στόχος της Factorial να διαθέτει μπαταρίες στερεού τύπου έως το τέλος της δεκαετίας είναι ρεαλιστικός.
Οι ιδιότητες «χαμηλού βάρους» των μπαταριών με ξηρό ηλεκτρολύτη θα επιτρέψουν στην Mercedes-Benz και στην αυτοκινητοβιομηχανία γενικότερα να αντικαταστήσουν με χάλυβα τις περίτεχνες κατασκευές από -τα ακριβά- αλουμίνιο και ανθρακόνημα που χρησιμοποιούν σήμερα προκειμένου να αντισταθμίσουν το αυξημένο βάρος των μπαταριών ιόντων λιθίου.