Την μείωση των πωλήσεων κατά μισό εκατομμύριο μονάδες επικαλέστηκαν τα κορυφαία στελέχη του ομίλου, ως επιχείρημα για την δρομολόγηση σχεδίου που προβλέπει και το κλείσιμο εργοστασίων της VW σε γερμανικό έδαφος.

Σε συνάντηση μεταξύ της διοίκησης της VW και περίπου 16.000 εργαζόμενων που πραγματοποιήθηκε στο Wolfsburg όπου βρίσκεται η παραδοσιακή έδρα της γερμανικής φίρμας ο CFO, Arno Antlitz δήλωσε ότι: «η μείωση των πωλήσεων κατά 500.000 μονάδες είναι ισοδύναμη με την παραγωγή δύο εργοστασίων», σημειώνοντας ότι δεν προβλέπεται ανάκαμψη των πωλήσεων και ότι η VW θα πρέπει να περιστείλει τις δαπάνες και να αναπροσαρμόσει την παραγωγή της προκειμένου να επιβιώσει την ηλεκτρική μετάβαση.

«Έχουμε ακόμα χρόνο ενός ή δύο ετών προκειμένου να ανατρέψουμε την κατάσταση, ωστόσο πρέπει να εκμεταλλευτούμε αυτόν τον χρόνο» κατέληξε ο A. Antlitz απευθυνόμενος προς τους εργαζόμενους της γερμανικής φίρμας που αντέδρασαν με γιουχαΐσματα και συνθήματα τόσο έναντι αυτού όσο και του επίσης παρόντα Oliver Blume, επικεφαλής του ομίλου.

Το διακύβευμα είναι το κλείσιμο έως και δύο εργοστασίων της VW στην Γερμανία για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της φίρμας, μια κίνηση που θα θέσει τέλος στο φιλεργατική πολιτική της γερμανικής φίρμας η οποία είχε δεσμευτεί για 30 χρόνια και έως το τέλος του 2029 να μην προβεί σε βίαιες περικοπές θέσεων εργασίας.

Ο στόχος των σχεδιαζόμενων περικοπών είναι έως το 2026 να έχουν περισταλεί οι δαπάνες στην core φίρμα του ομίλου κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο του εξορθολογισμού των δαπανών αλλά και με την αντιστάθμιση των συνεπειών και του μεγάλου κόστους της ηλεκτρικής μετάβασης συνδυαστικά με τις καλπάζουσες τιμές ενέργειας,  και το ολοένα πιο απαιτητικό επιχειρηματικό περιβάλλον λόγω της εισόδου νέων παικτών αλλά και την μείωση της ανταγωνιστικότητας της γερμανικής βιομηχανίας λόγω του αυξημένου εργασιακού κόστους.

Τα συνδικάτα προς το παρόν δηλώνουν ανυποχώρητα ως προς την προοπτική απώλειας θέσεων εργασίας σε γερμανικό έδαφος και η αλήθεια είναι ότι με το εποπτικό συμβούλιο της VW να καταλαμβάνεται σχεδόν κατά το ήμισυ από εκπροσώπους εργαζομένων, η διοίκηση της γερμανικής φίρμας θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να κάμψει τις αντιστάσεις τoυ IG Metall του μεγαλύτερου και ισχυρότερου συνδικάτου της Γερμανίας με δεδομένο και ότι για να ληφθούν αντίστοιχες αποφάσεις απαιτείται πλειοψηφία 2/3. Επιπλέον, όταν το ομοσπονδιακό γερμανικό κράτος έπαψε να αποτελεί μέτοχο της VW, διέθεσε το ποσοστό του στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας που διατηρεί το 20% του γερμανικού ομίλου, έχοντας αυξημένη επιρροή στην λήψη αποφάσεων και μια τάση να υποστηρίζει τους εργαζόμενους σε αντίστοιχες περιστάσεις για λόγους που εύκολα εξηγούνται.

Η παραπάνω διαμόρφωση της «διοικητικής πυραμίδας» της VW συνδυαστικά και με τις εξίσου πολύπλοκες διαδικασίες που διέπουν ένα τόσο μεγάλο οικοδόμημα αλλά και τις πολύπλοκες σχέσεις των μετόχων του ομίλου, τις πανίσχυρες οικογένειες Porsche και Piech, καθιστούν τις αλλαγές καθ΄όλα απαιτητικό εγχείρημα. Πολλώ μάλλον δε αν πρόκειται για την κατάργηση ενός άτυπου συμβολαίου που είχε η VW με τους εργαζόμενους της σε σχέση με την διασφάλιση των θέσεων εργασίας, ένα εγχείρημα που θα κληθεί να υπερασπιστεί ο Oliver Blume και ο οποίος κατά την θητεία του στην Porsche από όπου και προήλθε κατάφερε να επιφέρει αλλαγές, αποφεύγοντας την απευθείας αντιπαράθεση με τα συνδικάτα των εργαζομένων, προσπαθώντας κάθε φορά να γεφυρώνει τις διαφορές.

Σε κάθε περίπτωση η VW αποτελεί μια εντελώς διαφορετική περίπτωση σε σχέση με την Porsche, διότι ακριβώς εξαιτίας της παραπάνω περίπλοκης δομής της είναι εξαιρετικά δύσκολο να ληφθούν τόσο δραστικές αποφάσεις, πολλώ μάλλον αν πρόκειται για αποφάσεις με εξαρχής αρνητικό πρόσημο.