Χειραποσκευές: Τι ισχύει τελικά – Παραπληροφόρηση ότι αλλάζουν τα όρια

Παρά τη βούληση όλων να επιτρέπονται περισσότερα κιλά στις χειραποσκευές που έχουν οι επιβάτες στην καμπίνα, ευρωπαϊκά δεν έχει ληφθεί ουδεμία απόφαση για κάτι τέτοιο.

Aνταπόκριση Βρυξέλλες: Ειρήνη Ζαρκαδούλα

Χαμένοι στο…βάρος των χειραποσκευών για μία «απόφαση» η οποία δεν ελήφθη ποτέ βρέθηκαν το Σαββατοκύριακο όσοι ταξιδεύουν με αεροπλάνο.

Παρά τη βούληση όλων να επιτρέπονται περισσότερα κιλά στις χειραποσκευές που έχουν οι επιβάτες στην καμπίνα, ευρωπαϊκά δεν έχει ληφθεί ουδεμία απόφαση για κάτι τέτοιο.

Σε ερώτηση του Βήματος στην Κομισιόν, εκπρόσωπος της Επιτροπής επισήμανε ότι «δυστυχώς, έχει διαδοθεί κάποια παραπληροφόρηση καθώς δεν υπάρχει επικείμενος κανονισμός της ΕΕ που να προβλέπει αλλαγές στους κανόνες για τις χειραποσκευές».

«Το σωστό είναι ότι τον Ιούλιο, οι υπηρεσίες της Επιτροπής διοργάνωσαν ένα εργαστήριο με όλους τους ενδιαφερόμενους για να συζητήσουν πιθανά κοινά βιομηχανικά πρότυπα σχετικά με το βάρος και τις διαστάσεις των χειραποσκευών. Αυτή η πρωτοβουλία ανταποκρίνεται σε έκκληση της Επιτρόπου Μεταφορών Βαλέαν τον Δεκέμβριο του 2023 προς τον κλάδο να αναπτύξει τέτοια πρότυπα σε συνεργασία με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς» προσέθεσε και κατέληξε σημειώνοντας ότι «η Κομισιόν αναμένει να ακούσει περισσότερες λεπτομέρειες από τη βιομηχανία σχετικά με την πρόοδο προς τα κοινά πρότυπα σύντομα και σχεδιάζει να οργανώσει ένα εργαστήριο παρακολούθησης το φθινόπωρο».

Το ψήφισμα δεν ισοδυναμεί με απόφαση

Τον περασμένο Οκτώβριο, οι ευρωβουλευτές σε ψήφισμα σχετικά με τα ενιαία πρότυπα για τις χειραποσκευές αεροπορικών εταιρειών, υποστήριξαν ότι χρειάζονται σταθεροί κανόνες της ΕΕ σχετικά με το μέγεθος και την τιμολόγηση.

Παράλληλα, ανέφεραν ότι διαφορετικοί κανόνες αεροπορικών εταιρειών για τις χειραποσκευές δημιουργούν κρυφές χρεώσεις και καθιστούν πιο δύσκολη τη σύγκριση των τιμών, ενώ όταν οι επιβάτες χρησιμοποιούν διαφορετικές αεροπορικές εταιρείες ή πρέπει να αλλάξουν τα σχέδιά τους, οι ασυνεπείς κανόνες δημιουργούν σύγχυση.

Οι ευρωβουλευτές τονίζουν επίσης ότι κατά την επανεξέταση της ισχύουσας νομοθεσίας της ΕΕ για τις αεροπορικές υπηρεσίες, η Επιτροπή θα πρέπει να εφαρμόσει πλήρως τη σχετική απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ, το οποίο έκρινε ότι οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα έπρεπε να χρεώνουν επιπλέον για τις χειραποσκευές «υπό την προϋπόθεση ότι αυτές πληρούν εύλογες απαιτήσεις όσον αφορά το βάρος και τις διαστάσεις τους και συμμορφώνονται με τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας».

Όμως, το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δεν ισοδυναμεί με απόφαση, αλλά δείχνει την τάση και τη βούληση.

Η νομική πράξη αφορά τα υγρά στις χειραποσκευές

Αντιθέτως, η απόφαση ή ορθότερα η νομική πράξη που είχε ανακοινωθεί από την Κομισιόν και τέθηκε σε εφαρμογή την 1η Σεπτεμβρίου αφορά στα υγρά που μπορεί να μεταφερθούν στις χειραποσκευές. Ως εκ τούτου σε κανένα αεροδρόμιο δεν επιτρέπεται η μεταφορά υγρών που ξεπερνούν τα 100 ml. Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβάλλει προσωρινά περιορισμούς στον έλεγχο υγρών στα αεροδρόμια της ΕΕ που χρησιμοποιούν συστήματα ανίχνευσης εκρηκτικών για χειραποσκευές (EDSCB). Αυτά τα συστήματα, που είναι εγκατεστημένα σε ορισμένα αεροδρόμια της ΕΕ, επιτρέπουν επί του παρόντος στους επιβάτες να μεταφέρουν δοχεία υγρών άνω των 100 ml. Ωστόσο, από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, το μέγιστο επιτρεπόμενο μέγεθος για μεμονωμένα δοχεία υγρών επανήλθε στα γνώριμα 100 ml για αεροδρόμια που χρησιμοποιούν αυτόν τον τύπο εξοπλισμού. Μεταξύ

των χωρών στις οποίες βρίσκονται αεροδρόμια που διαθέτουν τέτοιου είδους σαρωτές είναι η Γερμανία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Σουηδία, η Εσθονία και η Ολλανδία.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.