Ο γερμανικός όμιλος ανακοίνωσε ότι δεν είναι πλέον σε θέση να αποκλείσει τη διακοπή λειτουργίας και το κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία στο πλαίσιο της προσπάθειας του να περιστείλει τις δαπάνες της στο επιθυμητό επίπεδο και να αυξήσει το περιθώριο κέρδους, αρχικά σε ό,τι αφορά την ομώνυμη αυτοκινητοβιομηχανία .
Βάσει των όσων έχουν γίνει γνωστά από το συμβούλιο εργαζομένων της VW, o όμιλος σχεδιάζει το κλείσιμο τουλάχιστον ενός εργοστασίου αυτοκινήτων και μιας μονάδας κατασκευής εξαρτημάτων σε γερμανικό έδαφος, σχέδιο που αν υλοποιηθεί εκτός από απολύσεις και την ανατροπή μιας μακρόχρονης πολιτικής ασφαλούς απασχόλησης που θα διαρκούσε υπό ιδανικές συνθήκες έως το 2029, προβλέποντας μόνο εθελουσίες και όχι απολύσεις θα σημάνει την πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της γερμανικής φίρμας που θα κλείσει εργοστάσιό της στην χώρα καταγωγής της.
Ήδη το συνδικάτο μετάλλου IG Metall, εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία «το Δ.Σ. του ομίλου παρουσίασε ένα ανεύθυνο σχέδιο που αντίκεται στις θεμελιώδεις αξίες της VW και αποτελεί απειλή για θέσεις εργασίας όσο και εργοστάσια».
Το πανίσχυρο συνδικάτο μέσω του εκπροσώπου του T. Groeger προανήγγειλε «σθεναρή αντίσταση» με τον ίδιο να δηλώνει ότι «δεν θα ανεχτούμε εταιρικά πλάνα σε βάρος του εργατικού δυναμικού και λειτουργούν διασπαστικά».
Το σχέδιο περικοπών του ομίλου αφορά αρχικά την φίρμα VW στο πλαίσιο του στόλου να μειώσει τις δαπάνες έως και κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2026 με φόντο την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και φυσικά τον εξορθολογισμό του κόστους παραγωγής. Να σημειωθεί ότι αν και η VW είναι προφανώς η βασική φίρμα του ομίλου με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, το περιθώριο κέρδους της φίρμας μειώθηκε σε 2,3% το πρώτο εξάμηνο του 2024 έναντι 3,8% το αντίστοιχο διάστημα του 2023 λόγω του υψηλότερου κόστους μεταφορών, ενέργειας αλλά και το αυξημένο κόστος εργασίας.
Επιπλέον η VW δείχνει να έχει απωλέσει ένα μέρος της δυναμικής της στην αγορά της Κίνας λόγω κυρίως της υπερπροσφοράς από τοπικούς και ταχέως αναπτυσσόμενους κατασκευαστές με πιο προσιτά προϊόντα, γνωστούς πλέον και στην Ευρώπη, στοιχείο που έχει δημιουργήσει επιπλέον πίεση σε όλους τους κατασκευαστές συμπεριλαμβανομένης της VW.
«Το οικονομικό περιβάλλον έχει γίνει ακόμα απαιτητικότερο με τους νέους παίκτες που έχουν εισέλθει στην ευρωπαϊκή αγορά. Η δε Γερμανία έχει χάσει περαιτέρω έδαφος σε ό,τι αφορά την ανταγωνιστικότητά της», ανέφερε ο επικεφαλής της VW, Oliver Blume αιτιολογώντας τις κυοφορούμενες αποφάσεις για τα εργοστάσια στη Γερμανία, αν και μένει να αποδειχθεί κατά πόσο θα αντέξει μια απευθείας αντιπαράθεση με τα συνδικάτα τα οποία κατά το παρελθόν είχαν κατά κάποιο τρόπο «κρίνει» την τύχη πολλών προηγούμενων CEO μειώνοντας τις θητείες τους μετά από ανάλογες «κρίσεις». Άξιο μνείας είναι ότι οι μισές θέσεις στο εποπτικό συμβούλιο της VW καταλαμβάνονται από εκπροσώπους εργαζόμενων ενώ ένα 20% του κατασκευαστή ανήκει στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας το οποίο συνήθως συντάσσεται με την βούληση των εργαζομένων.
Να σημειωθεί ότι η VW απασχολεί παγκοσμίως 650.0000 εργαζόμενους εκ των οποίων οι 300.000 σε βιομηχανικές μονάδες σε γερμανικό έδαφος. Πέρυσι o όμιλος VW παρήγαγε εννέα εκατομμύρια οχήματα έναντι δυναμικότητας 14 εκατομμυρίων σε ετήσιο επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να σημειώσουμε ότι το λειτουργικό κέρδος του ομίλου το 2023 ανήλθε σε 22,6 δισεκατομμύρια ευρώ.
Προς το παρόν δεν έχουν γίνει γνωστά τα ονόματα των εργοστασίων που βαίνουν προς διακοπή λειτουργίας ωστόσο αναλυτές τοποθετούν ανάμεσα στα υπό εξέταση εργοστάσια αυτά της Δρέσδης και του ‘Οσναμπρουκ από τα συνολικά 11 εργοστάσια του ομίλου σε γερμανικό έδαφος [Brunswick, Kassel, Salzgitter, Hanover και Chemnitz (εξαρτημάτων) Wolfsburg, Emden, Zwickau, Dresden, Osnabrueck και Ανόβερο (αυτοκινήτων). Υπενθυμίζεται επίσης ότι τον περασμένο Ιούλιο ο όμιλος είχε ανακοινώσει, με φόντο την κάμψη της ηλεκτροκίνησης, ότι εξετάζει το ενδεχόμενο διακοπής λειτουργίας του εργοστασίου της Audi στις Βρυξέλλες το οποίο κατασκευάζει το Q8 e-tron.