Οι οπλές των αλόγων ρυθμικά χτυπούν την άσφαλτο. Κανείς δεν μιλάει. Καρφωμένα βλέμματα στο κενό και κάπου κάπου το χαρτομάντιλο που σφιχτά κρατιέται στις χούφτες ανεβαίνει για να σκουπίσει τα δάκρυα. Η πριγκίπισσα Νταϊάνα είναι νεκρή.

Τα πλήθη που άλλοτε συνωστίζονταν στις άκρες των δρόμων για να μπορέσουν να τη δουν φευγαλέα να περνά, ήταν ξανά εκεί. Μαζεμένοι για εκείνη. Για την πριγκίπισσα Νταϊάνα. Για την πριγκίπισσα του λαού. Για την πριγκίπισσα της καρδιάς τους.

Για να δουν μια τελευταία φορά τον κιλλίβαντα με το φέρετρό της να περνά μπροστά από τα βουρκωμένα μάτια τους.

Αγκαλιάζονται και ανταλλάσουν λόγια παρηγοριάς. Άγνωστοι μεταξύ τους άνθρωποι που τους ενώνει ο κοινός πόνος για την ξαφνική απώλειά της.

Τα γεγονότα γύρω από τον θάνατο της πριγκίπισσας Νταϊάνα έχουν αποτελέσει επί μακρόν αντικείμενο ελέγχου και συζήτησης. Κανένα άλλο βασιλικό γεγονός δεν έχει εισχωρήσει στις ζωές με τέτοια ένταση και διάρκεια.

Δεν αποτελεί έκπληξη ότι ακόμα και σήμερα η συζήτηση για το αυτοκινητιστικό δυστύχημα της 31ης Αυγούστου του 1997 στο Παρίσι που στοίχισε τη ζωή της Νταϊάνα, του συντρόφου της Ντόντι Αλ Φαγιέντ και του οδηγού τους, Ανρί Πολ ανοίγει ξανά και ξανά στην προσπάθεια να δοθούν απαντήσεις.

Κι αν αυτές οι απαντήσεις έχουν από καιρό υπάρξει, κάτι θα επιμένει πως η πριγκίπισσα Νταϊάνα χρειαζόταν να πληρώσει γιατί επέλεξε να ζήσει αψηφώντας το βασιλικό πρωτόκολλο.

Γαλλική έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ατύχημα οφειλόταν στο αλκοόλ και τα συνταγογραφούμενα φάρμακα στον οργανισμό του Πολ, μαζί με την απερίσκεπτη οδήγηση που προκάλεσε το κυνήγι των παπαράτσι.

Ωστόσο, πολυάριθμες θεωρίες συνωμοσίας εμφανίστηκαν με την πάροδο των ετών, εμπλέκοντας τους πάντες, από την MI6 μέχρι τον πρίγκιπα Κάρολο (νυν βασιλιά Κάρολο Γ’).

Ποιος σκότωσε την πριγκίπισσα Νταϊάνα; Το νέο ντοκιμαντέρ της Emma Cooper

Σύμφωνα με το Deadline ετοιμάζεται ένα νέο ντοκιμαντέρ για την πριγκίπισσα Νταϊάνα, το οποίο θα φωτίσει διαφορετικές πλευρές του θανάτου της.

Η EverWonder Studio, η εταιρεία που ιδρύθηκε από τον πρώην πρόεδρο των Time Studios Ian Orefice και υποστηρίζεται από την RedBird IMI του Jeff Zucker, συνεργάζεται με την Empress Films της Emma Cooper, την εταιρεία πίσω από τα ντοκιμαντέρ του Netflix «Depp vs. Heard» και «The Mystery of Marilyn Monroe», για μια σειρά τριών επεισοδίων.

Η σειρά «Who Killed Diana?» (Ποιος σκότωσε την Νταϊάνα;» θα περιλαμβάνει σπάνιες και, σε ορισμένες περιπτώσεις, τις πρώτες συνεντεύξεις με διάφορες βασικές πηγές που συνδέονται με το δυστύχημα που προκάλεσε τον θάνατο της Νταϊάνα.

Είναι το πρώτο από ένα ευρύτερο franchise μεταξύ της EverWonder και της Empress, η οποία ήταν επίσης πίσω από το «Who Killed Jill Dando?» του Netflix.

Σκοπός του να εξετάζει τους συγκλονιστικούς θανάτους εμβληματικών προσωπικοτήτων, ελπίζοντας να αποκαλύψει νέες πληροφορίες σχετικά με τις συνθήκες που οδήγησαν σε αυτούς, εξετάζοντας παράλληλα τις ανθρώπινες ιστορίες και το ιστορικό πλαίσιο που βρίσκονται στο επίκεντρο αυτών των υποθέσεων.

«Η Emma και η Empress Films θέτουν έναν υψηλό πήχη για την κάλυψη αινιγματικών γεγονότων μέσω πρωτοφανούς πρόσβασης και κορυφαίας αφήγησης», δήλωσε ο Jon Adler, επικεφαλής του Talent & Content Development στην EverWonder.

«Και οι δύο πιστεύουμε ότι η προσέγγιση και η πρόσβαση είναι το παν. Αυτό το νέο franchise δεν θα επανεξετάζει απλώς τους θανάτους διάσημων προσωπικοτήτων, αλλά θα προωθεί ενεργά την ιστορία με νέες φωνές και φρέσκια ματιά σε συναρπαστικές και περίπλοκες λεπτομέρειες».

«Η διερεύνηση θρυλικών γυναικών μέσω ερευνητικών δημοσιογραφικών ντοκιμαντέρ είναι ένα πάθος μου», πρόσθεσε η Emma Cooper. «Ακριβώς όπως κάναμε με το The Mystery of Marilyn Monroe, πήραμε μια ιστορία που ο κόσμος νόμιζε ότι γνώριζε και αποκαλύψαμε κρυμμένες αλήθειες.

Έχω δεσμευτεί να προσεγγίσω την ιστορία αυτής της αγαπημένης και εμβληματικής γυναίκας με νέες προοπτικές, νέες φωνές και πληροφορίες που δεν είχαν ειπωθεί μέχρι τώρα».

Το χρονικό

Η πριγκίπισσα Νταϊάνα έφτασε στο Παρίσι με τον Ντόντι Αλ Φαγιέντ μετά από δέκα ημέρες στο γιοτ (το Jonikal) του Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ, το οποίο έπλεε στα ανοικτά των ακτών της Σαρδηνίας.

Την 1η Αυγούστου 1997, ο ιταλός φωτογράφος Μάριο Μπρένα, θα εντοπίσει το ζευγάρι. Είναι εκείνος που θα τραβήξει τις πρώτες φωτογραφίες της Νταϊάνα στην αγκαλιά του Ντόντι.
Στις 10 Αυγούστου, η Sunday Mirror δημοσίευσε την εικόνα του Μπρένα στην πρώτη σελίδα της.

«Το φιλί», έγραφε ο τίτλος, πάνω από την πλάτη της Νταϊάνα με το ροζ μαγιό. Οι φωτογραφίες του Μπρένα πυροδότησαν παγκόσμια φρενίτιδα για το ειδύλλιο.

Το 2013, ο Τζέισον Φρέιζερ, ένας βρετανός φωτογράφος που βοήθησε τον Μπρένα να πουλήσει τις εικόνες του, δήλωσε στην Daily Mail ότι μετά τη δημοσίευσή τους, πάνω από 2.000 φωτογράφοι έφτασαν στη Μεσόγειο με την ελπίδα να τραβήξουν τα δικά τους στιγμιότυπα της Νταϊάνα και του Ντόντι.

«Ένιωσα ότι το όλο θέμα είχε ξεφύγει από τον έλεγχο», δήλωσε ο Φρέιζερ.

Και είχε ξεφύγει.

Το ζευγάρι προσγειώθηκε στη Γαλλία στις 30 Αυγούστου. Η Νταϊάνα επρόκειτο να επιστρέψει στο Λονδίνο μόλις 24 ώρες αργότερα για να υποδεχτεί τους γιους της, οι οποίοι επέστρεφαν από τις καλοκαιρινές τους διακοπές στο Μπαλμόραλ.

Έφτασαν στο Παρίσι γύρω στις 3 το μεσημέρι και από το αεροδρόμιο πήγαν στη Villa Windsor, το πρώην σπίτι του Δούκα και της Δούκισσας του Windsor που είχε αγοράσει ο Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ.

Από εκεί, πήγαν στο Ritz, το οποίο ανήκει επίσης στην οικογένεια Φαγιέντ.

Η πριγκίπισσα Νταϊάνα και ο Ντόντι είχαν προγραμματίσει να δειπνήσουν στο Chez Benoit, ένα μπιστρό στη Rue Saint-Martin, αλλά εγκατέλειψαν σύντομα αυτή την ιδέα όταν είδαν το πλήθος των φωτογράφων που ήθελαν ένα καρέ τους.

Τα σχέδια άλλαξαν και η επιστροφή στο Ritz κρίθηκε από όλους επιβεβλημένη. Τελικά δείπνησαν στην Imperial Suite.  Λίγο μετά τα μεσάνυχτα, οι δύο τους έφυγαν για να κατευθυνθούν στο διαμέρισμα του Ντόντι στη Rue Arsène Houssaye.

Μάταια προσπάθησαν να ξεγελάσουν τους παπαράτσι με ένα αυτοκίνητο «δόλωμα» που έφυγε από την κεντρική είσοδο.

Γύρω στις 12.25 μ.μ., η μαύρη Mercedes με την πριγκίπισσα Νταϊάνα, τον Ντόντι, τον σωματοφύλακά τους Τρέβορ Ρις-Τζόουνς και οδηγό τον Ανρί Πολ, μπαίνει στη σήραγγα Pont de l’Alma με μεγάλη ταχύτητα σε μια προσπάθεια να αποφύγει τους φωτογράφους που την καταδίωκαν.

Όπως αναφέρει το Associated Press, «δευτερόλεπτα μετά την είσοδο του αυτοκινήτου στη σήραγγα στην αριστερή δυτική λωρίδα, βγαίνει εκτός ελέγχου, χτυπάει στον 13ο τσιμεντένιο πυλώνα που χωρίζει τη σήραγγα, αναποδογυρίζει και αναπηδά στον δεξιό τοίχο. Στη συνέχεια περιστρέφεται. Όταν το αυτοκίνητο σταματά, είναι στραμμένο προς τα ανατολικά – την κατεύθυνση από την οποία ήρθε».

Ο Ντόντι διαπιστώθηκε ότι ήταν νεκρός επί τόπου, όπως και ο οδηγός, Ανρί Πολ.

«Θεέ μου, τι συνέβη;» είπε η πριγκίπισσα Νταϊάνα, σύμφωνα με τον αρχιφύλακα Xavier Gourmelon, πυροσβέστη που βρισκόταν στη σκηνή.

Όταν η Νταϊάνα ανασύρθηκε από τα συντρίμμια του αυτοκινήτου, υπέστη καρδιακή ανακοπή. Οι πρώτοι διασώστες της έκαναν καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση.

Η Νταϊάνα και ο Ρις-Τζόουνς μεταφέρονται στο νοσοκομείο Pitié-Salpêtrière. Οι γιατροί δίνουν μάχη να την κρατήσουν στη ζωή.

Παθαίνει απανωτά καρδιακά επεισόδια. Η σφοδρότητα της σύγκρουσης ήταν τέτοια που η καρδιά της έχει μετατοπιστεί από την αριστερή στη δεξιά πλευρά του θώρακα, μετατόπιση που έσκισε την άνω αριστερή πνευμονική φλέβα και το περικάρδιο.

Η πριγκίπισσα Νταϊάνα πέθανε στο νοσοκομείο στις 04:00. Ο αναισθησιολόγος Bruno Riou ανακοίνωσε τον θάνατό της στις 06:00 σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο νοσοκομείο.

Ήταν 36 ετών.

Η Επιχείρηση Paget

Το 2004 ξεκίνησε η επιχείρηση Paget η οποία διεξήχθη από τη Μητροπολιτική Αστυνομία της Βρετανίας. Ήταν μια επίσημη έρευνα για τις θεωρίες συνωμοσίας γύρω από τον θάνατο της πριγκίπισσας Νταϊάνα.

Ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2004, αφού οι γαλλικές αρχές ολοκλήρωσαν τη δική τους έρευνα, με επικεφαλής τον Επίτροπο της Μητροπολιτικής Αστυνομίας Sir John Stevens.

«Κάθε πτυχή των θεωριών συνωμοσίας θα εξεταστεί από την ομάδα μου και τον ιατροδικαστή», δήλωσε ο Stevens το 2004, σύμφωνα με το BBC. «Πρέπει να προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τραβήξουμε μια γραμμή με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στο πλαίσιο αυτής της έρευνας».

Η επιχείρηση Paget ήταν απότοκο της επιμονής του Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ ότι ο θάνατος του γιου του, Ντόντι, και της πριγκίπισσας Νταϊάνα δεν ήταν καθόλου τυχαίος.

«Πιστεύω μέσα μου κατά 99,9% ότι δεν ήταν ατύχημα», δήλωνε ο Αλ Φαγιέντ στη Mirror τον Φεβρουάριο του 1998. «Το αυτοκίνητο δεν συγκρούστηκε τυχαία. Υπήρξε συνωμοσία. Δεν θα ησυχάσω μέχρι να διαπιστώσω τι ακριβώς συνέβη».

Photo Credits: AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Ο Αλ Φαγιέντ πίστευε ότι ο θάνατος της Νταϊάνα διατάχθηκε από το παλάτι και πραγματοποιήθηκε από τη βρετανική MI6 για να την εμποδίσει να παντρευτεί τον γιο του, έναν μουσουλμάνο.

Επειδή οι ισχυρισμοί υποστήριζαν εγκλήματα που διαπράχθηκαν σε βρετανικό έδαφος -συγκεκριμένα, συνωμοσία για τη διάπραξη δολοφονίας- η αστυνομική έρευνα ήταν νομικά απαραίτητη, σύμφωνα με το BBC.

Η επιχείρηση Paget επεκτάθηκε ώστε να διερευνήσει όχι μόνο τους ισχυρισμούς του Αλ Φαγιέντ, αλλά και όλους τους ισχυρισμούς που διατυπώθηκαν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τις νομικές παρατηρήσεις και την επίσημη αλληλογραφία μετά το δυστύχημα του 1997.

Στην εκτεταμένη έρευνα συμμετείχαν δώδεκα έμπειροι αστυνομικοί, χρειάστηκαν σχεδόν τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί και κόστισε εκατομμύρια, σύμφωνα με τους New York Times.

Για να βοηθήσουν στη διεξαγωγή της έρευνάς τους, οι βρετανικές αρχές συνέλεξαν περισσότερα από 600 αποδεικτικά στοιχεία και εξέτασαν εκ νέου τις πληροφορίες που αποκαλύφθηκαν από τις γαλλικές έρευνες.

Επιστράτευσαν επίσης τη βοήθεια λέιζερ, μοντέλων υπολογιστών και τρισδιάστατης τεχνολογίας για να αναπαραστήσουν τη σκηνή της συντριβής, σύμφωνα με το BBC, ώστε να παρέχουν μια «ενισχυμένη κατανόηση» του ατυχήματος.

Οι βρετανοί ερευνητές πήραν συνεντεύξεις από περισσότερα από 300 άτομα στα πλαίσια της επιχείρησης Paget – συμπεριλαμβανομένου και του Κάρολου.

Γιατί ανακρίθηκε ο Κάρολος

Ο Κάρολος ανακρίθηκε από την αστυνομία του Ηνωμένου Βασιλείου το 2005 σε σχέση με ένα σημείωμα που είχε γράψει η πριγκίπισσα Νταϊάνα το 1995.

Το σημείωμα της Νταϊάνα ανέφερε: «Ο σύζυγός μου σχεδιάζει ατύχημα με το αυτοκίνητό μου, βλάβη στα φρένα και σοβαρό τραυματισμό στο κεφάλι … για να του ανοίξει ο δρόμος για να παντρευτεί».

Η Νταϊάνα ισχυριζόταν επίσης στο σημείωμα, το οποίο δημοσιοποιήθηκε από την Daily Mail το 2003, ότι ο Κάρολος ήθελε να παντρευτεί την Tiggy Legge-Bourke, νταντά του πρίγκιπα Ουίλιαμ και του πρίγκιπα Χάρι.

Photo Credits: EPA/ANDY RAIN

Επιπλέον, ισχυρίστηκε ότι η νυν σύζυγος του Καρόλου, η βασίλισσα Καμίλα, «δεν είναι παρά ένα δόλωμα».

Η ανάκριση του πρίγκιπα Καρόλου πραγματοποιήθηκε κρυφά στις 6 Δεκεμβρίου 2005 στο παλάτι του Αγίου Ιακώβου στο Λονδίνο και διεξήχθη από τον Στίβενς, πρώην επικεφαλής της Σκότλαντ Γιαρντ και επικεφαλής της επιχείρησης Paget.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησής τους, ο Στίβενς διάβασε το σημείωμα του Καρόλου της Νταϊάνα – και τον ρώτησε αν το είχε συζητήσει μαζί της ή αν γνώριζε τα συναισθήματά της. Ο Κάρολος αρνήθηκε ότι είχε γνώση του σημειώματος.

«Στο τέλος της ημέρας ήταν απίστευτα συνεργάσιμος επειδή δεν είχε τίποτα να κρύψει», δήλωσε ο Στίβενς στην Daily Mail το 2021.

Το πόρισμα της έρευνας για τον θάνατο της πριγκίπισσας Νταϊάνα

Μετά από σχεδόν τρία χρόνια, η επιχείρηση Paget ολοκλήρωσε την έρευνά της και δημοσίευσε μια έκθεση 871 σελίδων με τα πορίσματά της.

Η έκθεση, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα στις 14 Δεκεμβρίου 2006, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο θάνατος της πριγκίπισσας Νταϊάνα ήταν ατύχημα και ότι οι διάφορες θεωρίες συνωμοσίας που είχαν εμφανιστεί όλα αυτά τα χρόνια δεν είχαν καμία βάση.

«Το συμπέρασμά μας είναι ότι, με βάση τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα αυτή τη στιγμή, δεν υπήρξε συνωμοσία για τη δολοφονία κανενός από τους επιβαίνοντες στο αυτοκίνητο», δήλωσε ο Στίβενς κατά την παρουσίαση των συμπερασμάτων του, σύμφωνα με τους New York Times. «Αυτό ήταν ένα τραγικό ατύχημα».

Photo Credits: EPA/CHRIS RADBURN

Η έκθεση διέψευσε επίσης τις φήμες ότι η Νταϊάνα ήταν έγκυος την ώρα του δυστυχήματος, ότι οι κλήσεις της παρακολουθούνταν από τη βρετανική MI6 και ότι το σπίτι της είχε κοριούς. Επιβεβαίωσε, ωστόσο, ότι ο οδηγός του οχήματος ήταν μεθυσμένος και οδηγούσε με υπερβολική ταχύτητα, καθώς και ότι δεν είχαν χρησιμοποιηθεί οι ζώνες ασφαλείας.

«Μια συντριβή αυτής της φύσης είναι παρόμοια με μια μεγάλη συντριβή ενός αεροσκάφους», είπε, σύμφωνα με τους New York Times. «Υπάρχει μια μακρά αλυσίδα γεγονότων. Αν αφαιρέσουμε οποιονδήποτε κρίκο αυτής της αλυσίδας, αυτό δεν θα είχε συμβεί».

Τον Οκτώβριο του 2007, τα στοιχεία και τα ευρήματα της επιχείρησης Paget χρησιμοποιήθηκαν στην επίσημη ιατροδικαστική έρευνα για τον θάνατο της πριγκίπισσας Νταϊάνα.

Έξι μήνες αργότερα, τον Απρίλιο του 2008, οι ένορκοι αποφάνθηκαν ότι οι θάνατοι προκλήθηκαν από «βαριά αμελή οδήγηση». Οι ένορκοι ανέφεραν επίσης την ταχύτητα και την ασταθή οδήγηση τόσο της Mercedes όσο και των επόμενων οχημάτων, τη μέθη του οδηγού και το γεγονός ότι οι θανόντες δεν φορούσαν ζώνες ασφαλείας ως παράγοντες που συνέβαλαν.

Πριν από τη δημοσιοποίηση της έκθεσης ο πρίγκιπας Ουίλιαμ και ο πρίγκιπας Χάρι ενημερώθηκαν για τα πορίσματά της από τον Στίβενς. Σύμφωνα με την Independent, ο Ουίλιαμ και ο Χάρι εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τα «πειστικά ευρήματα» της έκθεσης σχετικά με τον θάνατο της μητέρας τους.

«Θα ήθελα να γίνω βασίλισσα στις καρδιές των ανθρώπων», θα απαντούσε η Νταϊάνα χαμογελώντας και ξεφυσώντας σε εκείνη την περιώνυμη συνέντευξη της πριγκίπισσας στον Μάρτιν Μπασίρ του BBC.

Την κηδεία της πριγκίπισσας Νταϊάνα παρακολούθησαν 2,5 δισεκατομμύρια τηλεθεατές, ενώ 3 εκατομμύρια άνθρωποι κατέκλυσαν τους δρόμους του Λονδίνου για να δηλώσουν το πένθος τους και ενώνοντας τις φωνές τους να πουν «Νταϊάνα, σε λατρεύουμε».

Οι καρδιές των ανθρώπων ξέρουν καλύτερα.

Με πληροφορίες από Deadline, Tatler, People