Αποστολή Βενετία

Με την «Maria», τελευταία ταινία του Χιλιανού σκηνοθέτη Πάμπλο Λαραίν, στην οποία η Αμερικανίδα ηθοποιός Αντζελίνα Τζολί, επιστρέφοντας στα πλατό μετά από αρκετά χρόνια απουσίας, υποδύεται την κορυφαία σοπράνο Μαρία Κάλλας (1923 – 1977), συνεχίστηκε στην δεύτερη μέρα διεξαγωγής της, την Πέμπτη, η 81η Κινηματογραφική Μόστρα.

Η άκρως ενδιαφέρουσα αυτή ταινία αναφέρεται στα τελευταία χρόνια της κορυφαίας Ελληνίδας σοπράνο στο Παρίσι και αποτελεί μια προσωπική ματιά του σκηνοθέτη και του σεναριογράφου Στίβεν Νάιτ απέναντι στο φαινόμενο Κάλλας (γυρίσματά της, ως γνωστόν, πραγματοποιήθηκαν και στην Ελλάδα).

Με μόνη συντροφιά το αφοσιωμένο υπηρετικό της προσωπικό (Πιερ Φραντσέσκο Φαβίνο, Αλς Ροχβάχερ), η Κάλλας αυτής της ταινίας, το 1977 ήταν πλέον μια κουρασμένη γυναίκα που πάλευε με τους δαίμονές της και ζούσε με το όραμα μιας μεγάλης «επιστροφής». Αυτή την φορά για να τραγουδήσει όχι για τους άλλους αλλά για την ίδια. Μνήμες και πρόσωπα από το παρελθόν της Κάλλας, ανάμεσα στα οποία ο Αριστοτέλης Ωνάσης τον οποίο δεν έπαψε ποτέ να αγαπά, την «πνίγουν». Και ο τρόπος με τον οποίο ο Λαραίν καταφέρνει να συγχωνεύσει την φαντασία με την πραγματικότητα είναι πραγματικά δεξιοτεχνικός.

Επίσης, ο σκηνοθέτης έχει στην διάθεσή του μια ηθοποιό που δείχνει να ζει τον ρόλο της Κάλλας, ακόμα και αν εμφανισιακά η Τζολί δεν έχει καμία σχέση μαζί της (όπως δεν είχε η Κρίστεν Στιούαρτ με την Λαίδη Νταϊάνα Σπένσερ, ή η Νάταλι Πόρτμαν με την Τζάκι Κένετι στις ταινίες «Σπένσερ» και «Τζάκι» αντιστοίχως, επίσης του Λαραίν). «Ότι και αν έχεις στο μυαλό σου, αν δεν έχεις μια ηθοποιό σαν την Αντζελίνα Τζολί για να υποστηρίξει την ταινία σου, δεν μπορείς να κάνεις απολύτως τίποτα» είπε χαρακτηριστικά ο Λαραίν στην συνέντευξη Τύπου της ταινίας, καθισμένος δίπλα στην ντίβα Αντζελίνα Τζολί.

«Παίζοντας την Κάλλας αναθεώρησα τα όσα πίστευα για αυτή την λέξη, την λέξη «ντίβα»» είπε από την πλευρά της η Τζολί. «Αυτή η λέξη μου έδινε πάντα την εντύπωση ότι σχετίζεται με κάτι το αρνητικό. Με την Μαρία Κάλλας σφραγίστηκε για πάντα μέσα μου ως Casta Diva. Μια ντίβα μπορεί να είναι και τραγικό πρόσωπο και αυτό ακριβώς ήταν η Κάλλας. Μια τραγική ηρωίδα. Ήταν μεγάλη τιμή μου που την υποδύθηκα και με πάσα ειλικρίνεια μπορώ να πω ότι αν αυτή η ερμηνεία γίνει αποδεκτή από τους θαυμαστές της Κάλλας, τότε θα είμαι απόλυτα ευτυχής. Γιατί οι φαν της Κάλλας είναι οι μόνοι που δεν θα ήθελα να απογοητευτούν από την δουλειά μου σε αυτήν την ταινία».

Μιλώντας για την προσέγγισή της, η Τζολί αναφέρθηκε κυρίως στην ίδια την Μαρία Κάλλας ως «δασκάλα» της στο τραγούδι. «Είχα την τύχη να βρω οπτικοακουστικό υλικό στο οποίο η Κάλλας μιλάει για το τραγούδι και κατάλαβα ότι η πειθαρχία ήταν το Α και το Ω στο πως εργαζόταν. Στην όπερα , πέρα από το πώς νιώθεις για τον χαρακτήρα που υποδύεσαι , οφείλεις κυρίως να ακολουθείς την μουσική. Εκείνη είναι που θα σε οδηγήσει διότι τα περισσότερα κομμάτια της όπερας μιλούν από μόνα τους».

Να σημειωθεί, τέλος, ότι η Λυδία Κονιόρδου υποδύεται τη μητέρα της Κάλλας. Τη βλέπουμε στις ασπρόμαυρες σκηνές της ταινίας όπου την Κάλλας υποδύεται νέα η Αγγελίνα Παπαδοπούλου. Είναι οι σκηνές στις οποίες βλέπουμε τη  μετέπειτα διάσημη υψίφωνο να έρχεται σε επαφή με τους Γερμανούς κατά την διάρκεια της Κατοχής στη χώρα μας . Τα γυρίσματα της σκηνής έγιναν στην Ουγγαρία και η Λ. Κονιόρδου πήρε τον ρόλο έχοντας περάσει από κάστινγκ μετά από το κάλεσμα  που της έγινε από την υπεύθυνη διανομής της ταινίας.