Ο βασικός λόγος που η κυβέρνηση και συγκεκριμένα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας επιθυμεί να πωλήσει τα δύο από τα τρία κυβερνητικά αεροσκάφη (ένα Εμπραέρ και ένα Gulfstream), είναι ότι χρειάζονται τα λεφτά. Να εξεύρουν δηλαδή μια νέα πηγή χρημάτων για διάφορους λόγους.
Πρώτον για να μπορέσουν να βρουν οικονομικούς πόρους, ώστε να εξαφανιστούν τα αντικίνητρα για την εισαγωγή σπουδαστών στις παραγωγικές σχολές των Ενόπλων Δυνάμεων, γιατί έως τώρα τα κίνητρα που δίνονται είναι σχεδόν αποτρεπτικά. Να σκεφτείτε ότι ο σπουδαστής των παραγωγικών σχολών (Ευελπίδων, Σχολή Ικάρων και Ναυτικών Δοκίμων) αμείβεται με 200 ευρώ μηνιαίως, ενώ ο σπουδαστής των Σχολών Αστυνομίας με 700 ευρώ.
Ο δεύτερος λόγος οφείλεται στην παλαιότητα αυτών των αεροσκαφών. Είναι 20 και πλέον ετών. Έχουν κάνει ήδη εκατοντάδες χιλιάδες μίλια, το ένα μάλιστα από αυτά έχει γυρίσει δύο φορές τον κόσμο και τα έξοδα συντήρησής τους είναι μεγαλύτερα από την αξία τους.
Ένας άλλος λόγος είναι ότι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας επιθυμεί να σταματήσει και η πολυτυπία και στα VIP αεροσκάφη, να υπάρχει δηλαδή κυβερνητικό αεροσκάφος για όλες τις δουλειές, να είναι και μεταφορικό και επιβατικό.
Η χώρα μας δεν διαθέτει εμπειρία στην πώληση τέτοιων αεροσκαφών. Η όλη ευθύνη της εξεύρεσης ενδιαφερομένων αγοραστών έχει ανατεθεί στον αρχηγό της Πολεμικής Αεροπορίας αντιπτέραρχο (Ι) Γρηγοριάδη. Άλλωστε ας μην ξεχνάμε ότι η κυβέρνηση θέλει να περιορίσει και την πολυτυπία στα μαχητικά αεροσκάφη, έτσι θα βρεθούν λίαν συντόμως προς πώληση Mirage, Phantom και F-16 block30.
Να σημειώσω τέλος ότι ένα άλλο Εμπραέρ το δωρίσαμε στην Κύπρο.
***
Τι γυρεύει ένα σοβιετικό… Antonov An-26 στην Τανάγρα
Το Antonov An-26 είναι ένα δικινητήριο turboprop πολιτικό και στρατιωτικό μεταφορικό αεροσκάφος, που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στη Σοβιετική Ένωση από το 1969 έως το 1986. Ε, λοιπόν αυτό το μεταφορικό αεροσκάφος καμάρι της σοβιετικής αεροπλοΐας θα βρίσκεται στις 14 και 15 Σεπτεμβρίου στη Τανάγρα, στα πλαίσια του Airshow της Athens Flying Week.
Τώρα θα πείτε θα βρεθεί στην Ελλάδα ένα σοβιετικής κατασκευής αεροσκάφος. Και πού πήγαν οι κυρώσεις; Όχι το Antonov είναι ρουμανικό, κατά πάσα πιθανότητα η Ρουμανία το προμηθεύτηκε από τη Μόσχα επί εποχής Τσαουσέκσου και όπως λένε σήμερα οι αεροπόροι μας «προσοχή δαγκώνει». Ευτυχώς που θα βρίσκεται σε στατική έκθεση.
***
Στο πάρα πέντε γλυτώσαμε από τα Antonov και τα… Καλάσνικοφ
Για την ιστορία σας αναφέρω ότι και η Ελλάδα σκόπευε να προμηθευτεί τέσσερα μεταγωγικά αεροσκάφη Antonov, επί υπουργίας Ακη Τσοχατζόπουλου όπως είχε τότε προμηθετεί από τη Ρωσία αντιπυραυλικά συστήματα, τεθωρακισμένα μεταφοράς προσωπικού, τα θηριώδη αερόστρωμνα αποβατικά, τύπου Zubr, (το ένα ήταν Ουκρανικό), αλλά τα Antonov, τα έκοψαν τελικά στο ΚΥΣΕΑ, οι Σημίτης, Γ. Παπανδρέου και Θόδωρος Πάγκαλος.
Επί εποχής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έγινε προσπάθεια για την παραγωγή Καλάνσικοφ στην Ελλάδα (δηλαδή παραγωγή ενός όπλου απαγορευμένο από το ΝΑΤΟ) αλλά το πρόγραμμα δεν προχώρησε.
***
Με ένα κλικ η παρακολούθηση των μεγάλων έργων
Την Τρίτη ο Πρωθυπουργός θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη στην καθιερωμένη προ ΔΕΘ συνάντησή του με παραγωγικούς φορείς και επιμελητήρια Στη Θεσσαλονίκη όμως δεν πάει μόνος του, θα τον συνοδεύει σχεδόν το μισό Υπουργικό Συμβούλιο και θα συζητήσει όλα όσα πρόκειται να πει για την συμπρωτεύουσα στην ομιλία του στη Διεθνή Έκθεση.
Εκείνο ίσως που ξεχωρίζει από την επίσκεψη της Τρίτης στη Θεσσαλονίκη, είναι η μετάβασή του στο Μέγαρο Μουσικής, όπου θα παρακολουθήσει σε ψηφιακή μορφή την πορεία της εκτέλεσης των μεγάλων (αλλά και των μικρών) έργων σε όλη την Ελλάδα. Με το πάτημα ενός κουμπιού δηλαδή, θα μπορεί κάποιος εντοπίζοντας την περιφέρεια να δει την πορεία των έργων.
***
Σηκώνει το γάντι η Άννα Διαμαντοπούλου
Η υποψήφια Πρόεδρος του ΠαΣοΚ Άννα Διαμαντοπούλου φαίνεται με το τέλος του καλοκαιριού να ανεβάζει τόνους και στροφές, σηκώνοντας το γάντι απέναντι στην κυβέρνηση, παίρνοντας θέση ως η μοναδική δυνατή αντικαταστάτης του κ. Μητσοτάκη. Αυτό φάνηκε και από τα τέσσερα ρήματα που χρησιμοποίησε για να δηλώσει τις προθέσεις τις, λέγοντας πως στόχος της είναι να αναμετρηθεί, να συγκριθεί, να αντιπαρατεθεί και να αντικαταστήσει τον κύριο Μητσοτάκη.
Ταυτόχρονα, φαίνεται να είναι και διατεθειμένη να αντιπαρατεθεί πιο έντονα – αλλά πάντοτε πολιτικά – και με τους υπόλοιπους υποψηφίους για την προεδρία του ΠαΣοΚ, έχοντας όμως στο πίσω μέρος του μυαλού της την επόμενη μέρα, θέλοντας να διασφαλίσει την ενότητα για τον χώρο.
Κατά τα άλλα, η περιοδεία της συνεχίζεται απρόσκοπτα και δίνοντας μεγάλη βάση στη νησιωτική πολιτική, με επόμενες στάσεις την Πάρο, την Νάξο και την Κέρκυρα.
***
Όταν οι ανάλγητοι διακινητές χρησιμοποιούν ταχύπλοα
Το χθεσινό περιστατικό με την προσπάθεια ανάλγητων διακινητών να εμβολίσουν το σκάφος του Λιμενικού στη Σύμη με το ταχύπλοό τους είχε ως αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό ενός μετανάστη. Ωστόσο φέρνει στην επιφάνεια και τη νέα μέθοδο που χρησιμοποιούν πλέον οι διακινητές στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο. Έπαψαν πλέον να χρησιμοποιούν για τη μεταφορά μεταναστών βάρκες ή φουσκωτά και μεταφέρουν τους μετανάστες προς 5.000- 8.000 δολάρια το άτομο με υπερσύγχρονα ταχύπλοα σκάφη, με ισχυρές εξωλέμβιες μηχανές που μπορούν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των λιμενικών, να αναπτύξουν ταχύτητα ακόμα και 50 μίλια την ώρα.
Είναι δε τόσο θρασείς οι διακινητές που όταν τους πλησιάζουν σκάφη του Λιμενικού, είτε επιχειρούν να εξαφανισθούν ανάμεσα σε βραχονησίδες είτε ακόμα να εμβολίσουν τα σκάφη του Λιμενικού. Είναι ο Αύγουστος, λένε οι Αρχές, όπου παρατηρούνται αυξημένες ροές μεταναστών, παραβιάζοντας οι Τούρκοι τη συμφωνία για τη μείωση των ροών. Πέρυσι τον Αύγουστο είχαν έρθει σε Τήλο, Ρόδο, Κω, Σύμη, Κουφονήσι, Αστυπάλαια (ακόμα και Πάτμο) 9.000 μετανάστες, ενώ εφέτος μόνον το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου ήρθαν 400 μετανάστες.