Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα αναθεωρημένο σχέδιο για τους δασμούς που θα βαρύνουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που εξάγονται από την Κίνα με προορισμό την Ευρώπη, σύμφωνα με το οποίο οι δασμοί που ήδη ισχύουν από την 5η Ιουλίου θα είναι μειωμένοι όταν οριστικοποιηθούν στα τέλη Οκτωβρίου, οπότε και το ζήτημα αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση από το Ευρωκοινοβούλιο.
Με βάση το νέο σχέδιο της σχετικής απόφασης που δόθηκε στη δημοσιότητα η πιο «ευνοημένη» εταιρεία είναι η Tesla, καθώς η αναθεωρημένη δασμολογική πολιτική προβλέπει επιπλέον του ήδη υφιστάμενου του 10%, μόλις 9% δασμούς για τα Model 3 που κατασκευάζονται στην Σαγκάη με προορισμό την Ευρώπη.
Υπενθυμίζεται ότι οι δασμοί που ανακοινώθηκαν την 5η Ιουλίου προέβλεπαν για την Tesla δασμούς 20,8%. Παράλληλα ωφελημένοι από την μείωση των δασμών θα είναι και οι όμιλοι BMW και VW καθώς όπως ανακοινώθηκε τα MINI που κατασκευάζονται στην Κίνα θα επιβαρυνθούν με δασμούς 21,3% ενώ το ίδιο θα ισχύσει και για το Cupra Tavascan που παράγεται στην κοινοπραξία της VW Anhui.
Eλαφρώς μειωμένοι, όπως είχε ήδη ανακοινωθεί, θα είναι οι δασμοί και για τις BYD (17%), Geely (19%) αλλά και SAIC (36.3%).
Αν ήδη αναρωτιέστε πώς προκύπτουν οι διαφοροποιήσεις στα ποσοστά, ο γενικός κανόνας της Κομισιόν προβλέπει δασμούς 21,3% για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που συνεργάστηκαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην σχετική έρευνα και έως 31,6% για εκείνες που δεν παρείχαν τα απαιτούμενα στοιχεία. Βέβαια εξαίρεση στο παραπάνω κανόνα αποτελούν οι μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες θα επιβαρυνθούν με δασμούς βάσει των ανωτέρω ποσοστών και η Tesla η οποία δείχνει να πέτυχε την πιο ευνοϊκή συμφωνία παρουσιάζοντας συγκεκριμένα στοιχεία για τις επιδοτήσεις και τις διευκολύνσεις που είχε λάβει από το κινεζικό κράτος για την τοπική της παραγωγή οι οποίες στην περίπτωση της αμερικανικής φίρμας αφορούσαν κυρίως την προμήθεια μπαταριών κάτω του κόστους.
Συνολικά το κινεζικό κράτος επιδοτεί την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στο έδαφος της με διευκολύνσεις σε ό,τι αφορά την χρήση γης για την κατασκευή εργοστασίων, φοροαπαλλαγές καθώς και απευθείας επιδοτήσεις σε διάφορες μορφές για τους αυτοκινητοπαραγωγούς που κατασκευάζουν αυτοκίνητα προς εξαγωγή σε κινεζικό έδαφος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η επιβολή των δασμών θα επιδιορθώσει τις στρεβλώσεις που έχουν δημιουργήσει οι παραπάνω πρακτικές στον ανταγωνισμό της ευρωπαϊκής αγοράς από τα ηλεκτροκίνητα οχήματα «Made in China».
Σε απόλυτα μεγέθη, η επιβολή των νέων δασμών αναμένεται να μειώσει τις εισαγωγές EV αυτοκινήτων από την Κίνα με κατεύθυνση στην Ευρώπη έως και κατά 25% ποσοστό που αποτιμάται σε τέσσερα δισεκατομμύρια δολάρια.
Σε κάθε περίπτωση, έχουν υπάρξει ήδη αντίθετες φωνές από την Ευρώπη για την συγκεκριμένη νέα πολιτική της ΕΕ με τους Γερμανούς και τις χώρες που συνήθως συντάσσονται μαζί τους να εκφράζουν εντόνως την αντίθεσή τους, προς το παρόν χωρίς αποτέλεσμα. Μένει να αποδειχθεί κατά πόσο μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου θα μπορέσουν να μεταπείσουν κάποιες από τις 12 χώρες που έχουν ήδη ψηφίσει υπέρ ή να πάρουν με το μέρος τους κάποιες από τις 11 που απείχαν σε μια προκαταρκτική ψηφοφορία που διενεργήθηκε για το ζήτημα. Στην συγκεκριμένη διαδικασία κατά ψήφισαν μόλις τέσσερις χώρες ενώ για να υπάρξει μια διαφορετική έκβαση στο ζήτημα το φθινόπωρο οι Γερμανοί θα χρειαστούν την πλειοψηφία που αντιστοιχεί σε 15 χώρες της ΕΕ.