Για τους ελέγχους και την ασφάλεια στα λούνα παρκ μίλησε ο πραγματογνώμονας Αναστάσιος Δέδες, μετά τον θανάσιμο τραυματισμό του 19χρονου Γιάννη στο Πευκοχώρι Χαλκιδικής. Όπως έκανε γνωστό ο ιδιοκτήτης του λούνα παρκ έχει ακόμα μία ίδια επιχείρηση στην περιοχή.

«Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι κάτι δεν πήγε καλά όσον αφορά την ασφαλή έδραση του συγκεκριμένου παιχνιδιού. Δηλαδή αποκόλληση σημαίνει μη σταθερή στήριξη. Κάτι έγινε και έφυγε» τόνισε μιλώντας στην ΕΡΤ θυμίζοντας ένα αντίστοιχο συμβάν στον Αλμυρό, όταν ένα 14χρονο κορίτσι σκοτώθηκε.

Εξήγησε ότι για τέτοια παιχνίδια χρειάζονται πιστοποιητικά από μηχανολόγο ή άλλο επιστήμονα ο οποίος ασχολείται με το αντικείμενο, υπεύθυνη δήλωση καλής λειτουργίας όλων των μηχανημάτων ένα προς ένα, όπως αυτά προβλέπεται από τη νομοθεσία.

«Διότι μετά το τραγικό συμβάν αυτό το οποίο έγινε στον Αλμυρό, όπου η νομοθεσία είχε κάποια κενά, έχουν δημιουργηθεί προϋποθέσεις που πλησιάζουν την ασφαλή λειτουργία. Και εννοώ το εξής, ότι ενώ υπήρχε ο νόμος 44/42/16, ο οποίος ήταν το πλαίσιο της άσκησης ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, ακολούθως μετά το συγκεκριμένο συμβάν έγινε η μία υπουργική απόφαση του 2020, η οποία προβλέπει τον Κανονισμό ασφάλειας και ελέγχου του εξοπλισμού και ακολούθως και μία ΚΥΑ που είναι ο καθορισμός της διαδικασίας για την ασφαλή λειτουργία. Όλο αυτό το νομοθετικό πλαίσιο, εφόσον τηρείται, πλησιάζουμε πολύ στο να έχουμε ασφαλή παίγνια τέτοιου είδους» σημείωσε.

Τα συμπεράσματα

«Από το συγκεκριμένο βλέπω εκ του αποτελέσματος ότι υπήρχε κάποιο πρόβλημα με το συγκεκριμένο κάθισμα. Εκεί υπήρχαν κάποια καθίσματα τα οποία περιστρέφονταν. Άρα λοιπόν υπάρχει μία αυξομείωση της επιτάχυνσης της βαρύτητας και τα υλικά αλλά και το σύστημα της λειτουργίας του μηχανήματος αυτού θα έπρεπε να ανταποκρίνονται ασφαλώς όσον αφορά την επιτάχυνση και την άμεση επιβράδυνση» εκτίμησε ο κ. Δέδες.

«Οι διορισμένοι πραγματογνώμονες θα συντάξουν το πόρισμά τους και θα καταδείξουν ποιο ήταν το αίτιο το οποίο προκάλεσε την αποκόλληση του συγκεκριμένου καθίσματος που είχε ως συνέπεια το θανάσιμο τραυματισμό του νεαρού. Υπήρχε είτε αστοχία υλικού, είτε μη σωστή συντήρηση, είτε το σύστημα εκεί πέρα ήταν σάπιο» σημείωσε.

Σε ερώτηση για την φράση του χειριστή «θα το πάω δυνατά. Κρατηθείτε» απάντησε ο κ. Δέδες: «Όλα αυτά τα μηχανήματα δουλεύουν με παροχή ρεύματος και έχουμε αυξομείωση του αμπεράζ, που σημαίνει ότι όσο περισσότερα αμπέρ δίνουμε, τόσο περισσότερη τόσο πιο ισχυρή είναι η κίνηση η οποία επιβάλλεται από τον μηχανισμό λειτουργίας. Άρα λοιπόν αυτό μπορείς να το βάλεις με μικρά αμπέρ που σημαίνει ότι έχουμε πολύ μικρή μετατόπιση, άρα και G. Και να αυξάνεται αυτό μέχρι το σημείο στο οποίο μπορεί να αντέξει» είπε.

Και συνέχισε: «Aυτό το σημείο, το οποίο μπορεί να αντέξει, είναι υποχρεωτικό να δουλεύει με ασφάλεια και αυτό προκύπτει από τους ελέγχους οι οποίοι έπρεπε να έχουν γίνει στο συγκεκριμένο μηχάνημα και οι έλεγχοι αυτοί γίνονται από διαπιστευμένο φορέα. Δηλαδή υπάρχουν φορείς από το Υπουργείο Ανάπτυξης και ο φορέας αυτός ο συγκεκριμένος είναι το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης, το οποίο έχει καταρτίσει καταλόγους στους οποίους υπάρχουν εταιρείες – φορείς οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις ούτως ώστε να δίνουν αντίστοιχα πιστοποιητικά καλής λειτουργίας».

Τι κοιτάει όποιος κάνει τον έλεγχο

Σύμφωνα με τον κ. Δέδε όποιος κάνει τον έλεγχο «ελέγχει τα έγγραφα, τις πιστοποιήσεις απο τον κατασκευαστή και προβαίνει ο φορέας σε έλεγχο της μηχανικής κίνησης του συγκεκριμένου μηχανήματος».

Στη συνέχεια «συντάσσει μία έκθεση και παραδίδει ένα πιστοποιητικό το οποίο έχει διάρκεια 1-2 έτη το οποίο πιστοποιητικό λειτουργίας με βάση τις προδιαγραφές καταθέτει ο ιδιοκτήτης στο υπουργείο και λαμβάνει την άδεια χρήσης». Όταν μια εγκατάσταση ξεκινάει να δουλέψει έχει συγκεκριμένο χώρο. Τότε σύμφωνα με τον κ. Δέδε λαμβάνει άδεια εγκατάστασης, άδεια λειτουργίας και κατόπιν άδεια γνωστοποίησης. Τις άδειες αυτές πρέπει να τις πάρει ξανά όταν μεταφερθεί σε άλλη περιοχή.

«Υπεύθυνη και αδειοδοτούσα αρχή γι’ αυτή τη διαδικασία είναι ο εκάστοτε δήμος στον οποίο ανήκει ο χώρος ή όταν είναι σε χερσαίο τμήμα τουριστικού λιμένα το υπουργείου Τουρισμού» επισήμανε ο κ. Δέδες.

«Αφού είχε ενημερωθεί ο δήμος από τις 12 Ιουλίου ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα λειρουργεί γιατί δεν εξάντλησε όλα τα περιθώρια ώστε να προβεί στη σφράγιση;» αναρωτήθηκε για τον δήμο Κασσάνδρας.