Με επιστολές προς το Υπουργείο Πολιτισμού και τα ΜΜΕ η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και πολλά κινηματογραφικά σωματεία (ανάμεσά τους η Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου και η Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου κ.α.) διαμαρτύρονται για την απομάκρυνση των Λήδας Γαλανού (κριτικού κινηματογράφου), Κάλλιας Παπαδάκη (συγγραφέα, σεναριογράφου), Κόρας Καρβούνη (ηθοποιού) και Βασίλη Κεκάτου (σκηνοθέτη, σεναριογράφου) από μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής επιλογής της ελληνικής πρότασης για το Βραβείο ΟΣΚΑΡ Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.
Μια παρένθεση για να θυμίσουμε εδώ ότι κάθε χρόνο το ΥΠΠΟΑ ορίζει μια επιτροπή της οποίας τα μέλη θα πρέπει, αφού δουν όλες τις ελληνικές ταινίες της χρονιάς (εν προκειμένω του 2024), να αποφασίσουν ποια ταινία θα προτείνουν προς το Υπουργείο Πολιτισμού που θα μπορούσε συμμετάσχει στις διαδικασίες της προσεχούς διοργάνωσης των βραβείων Όσκαρ, διεκδικώντας, αν όλα πάνε καλά, το Βραβείο Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.
Η ελληνική ταινία που κάθε χρόνο αποφασίζεται να υποβληθεί από το ΥΠΠΟΑ στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, μπαίνει σε μια μεγάλη δεξαμενή μαζί με τις ταινίες που έχουν υποβάλλει όλες οι υπόλοιπες χώρες του κόσμου και από εκεί ακολουθείται μια διαδικασία ψηφοφορίας που καταλήγει στις πέντε που προτάσσονται για το Όσκαρ Διεθνούς ταινίας. Η τελευταία φορά που κάτι τέτοιο συνέβη για ελληνική ταινία είναι το 2011 όταν ο «Κυνόδοντας» του κ. Γιώργου Λάνθιμου διεκδίκησε το Όσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας.
Εύλογες οι διαμαρτυρίες των σωματείων και της ΕΑΚ.
Στους τέσσερις προαναφερθέντες είχε γίνει κανονικά πρόταση από το ΥΠΠΟΑ να γίνουν μέλη της επιτροπής την οποία και αποδέχθηκαν. Τους εστάλησαν τα λινκ των ταινιών. Όλα πρίμα. Και λίγες μέρες αργότερα ενημερώθηκαν από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ ότι «δεν είναι μέλη της επιτροπής» και ότι η πρόταση έγινε «εκ παραδρομής».
Λάθη γίνονται, φυσικά, αλλά τι είδους παραδρομή ήταν; Εκτός άλλων η ΕΑΚ ζητά από το Υπουργείο Πολιτισμού να ξεκαθαρίσει επίσημα το χρονικό αυτής της «εκ παραδρομής» απόφασης και το σκεπτικό με το οποίο έγινε αυτή η ριζική μεταστροφή.
Εν τω μεταξύ, ταυτόχρονα, στη Διαύγεια, δημοσιεύθηκε η σύσταση μιας εντελώς… διαφορετικής επιτροπής. Ένα από τα μέλη της δεύτερης επιτροπής ήταν η κυρία Ασημίνα Προέδρου, σκηνοθέτρια της ταινίας «Πίσω από τις θημωνιές», η οποία ήταν και μέλος της προηγούμενης. Η κυρία Προέδρου παραιτήθηκε από την επιτροπή σύμφωνα με ανάρτησή της σε κοινωνικό δίκτυο.
Και καλά έκανε εδώ που τα λέμε, γιατί όλα αυτά δεν δίνουν και τόσο καλή εικόνα στην όλη διαδικασία, τουλάχιστον για φέτος. Ο υπογράφων του ανά χείρας κειμένου έχει λάβει μια φορά μέρος σε μια τέτοια διαδικασία ως μέλος της επιτροπής για τις ταινίες του 2022. Τότε αποφασίστηκε να προταθεί προς το ΥΠΠΟΑ η ταινία του Γιώργου Γούση «Μαγνητικά πεδία». Πρόεδρος εκείνης της επιτροπής ήταν ο κ. Τάσος Μπουλμέτης και αντιπρόεδρος ο κ. Γιώργος Μαυροψαρίδης, δύο φορές υποψήφιος για το Όσκαρ μοντάζ.
Όλα είχαν κυλήσει με ομαλότητα και μέσα στα πλαίσια της διαδικασίας, στην οποία, φυσικά, είχαν υπάρξει και αντιρρήσεις για την επιλογή της ταινίας που αποφασίστηκε να προταθεί.