Με δυνατά «χαρτιά» το ελληνικό ακτινίδιο και τη φράουλα, δύο αγροτικά προϊόντα που και φέτος κατέγραψαν ρεκόρ κατακτώντας τις ξένες αγορές, οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών το πρώτο εξάμηνο του 2024 συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, είναι αυξημένες κατά 10,4% σε αξία και ελαφρώς μειωμένες κατά 1,5% σε όγκο.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία επεξεργάστηκε Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών Incofruit Hellas, η αξία των εξαγωγών πρώτο εξάμηνο 2024 έφτασε το 1,017.29 δισ. ευρώ ενώ οι ποσότητες τους 996,8 χιλιάδες τόνους.

Ειδικότερα, οι εξαγωγές-αποστολές προς την ΕΕ ανήλθαν σε 890,76 εκατομμύρια ευρώ, αποτελώντας το 88% της συνολικής εξαχθείσης αξίας. Αντίστοιχα, οι αποστολές προς την ΕΕ ανήλθαν σε 801.698 τόνους και σε 195.102 τόνους οι εξαγωγές προς τρίτες χώρες το 20% του συνόλου των εξαγωγών.

«Πρωτιά» στις εξαγωγές για ακτινίδιο και φράουλα

Ρεκόρ για ακόμη μια χρονιά κατέγραψαν τη φετινή εμπορική σεζόν οι εξαγωγές για το ακτινίδιο και τη φράουλα, γεγονός που συνέβαλε στην αύξηση των πωλήσεων για τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά στις ευρωπαϊκές αγορές.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, το ακτινίδιο κατέγραψε αύξηση στην αξία κατά 30,4%, φτάνοντας τα 305,5 εκατ. ευρώ, ενώ για τη φράουλα στα 160,19 εκατ. ευρώ.

Οι εξαγωγές εκτός της ΕΕ

Αντίστοιχα, η εξαγωγή εκτός της ΕΕ φρέσκων φρούτων και λαχανικών ανήλθε σε 109,386 εκατ. ευρώ, 11,6% περισσότερο, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το 17,6% του συνόλου. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στις ευρωπαϊκές χώρες μη μέλη της ΕΕ, στις οποίες κατεγράφη άνοδος κατά 21,3% έναντι του 2019, συνολικής αξίας 70,96 εκ ευρώ.

Εκτός Ευρώπης, οι εξαγωγές ανήλθαν στα 126,52 εκατομμύρια ευρώ με ποσοστό που ανέρχεται στο 12% του συνόλου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο Incofruit Hellas, οι εξαγωγές λαχανικών από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο του 2024 αυξήθηκαν κατά 10,6% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023, οι οποίες ανήρθαν σε 236.349 τόνους, αυξημένες κατά 2,7% σε αξία φτάνοντας τα 199,384 εκατ. ευρώ. Η μεγαλύτερη άνοδος παρατηρείται στις πατάτες κατά 61,7%, μέρος των οποίων όμως, όπως επισημαίνουν οι εξαγωγείς «είναι επανεξαγόμενες εξ εισαγωγών από τρίτες χώρες».

Αντίστοιχα η εξαγωγή φρούτων σημείωσε μείωση σε όγκο σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023 (-4,7) αγγίζοντας τους 760.451 τόνους, ενώ η αξία αυξήθηκε κατά 12,5% φτάνοντας τα 817,9 εκατομμύρια ευρώ. Οι σημαντικότερες μειώσεις καταγράφονται στα μήλα (-43%), στα πορτοκάλια (-19,8%) και στα λεμόνια (-33,5%).

«Η αύξηση της αξίας των εξαχθέντων φρούτων κατά 12,5% είναι εντυπωσιακή και δείχνει την αυξημένη μεσοσταθμική τιμή μονάδος των προϊόντων μας, οφειλόμενη κυρίως στα ακτινίδια, στα πορτοκάλια, φράουλες, που δημιούργησαν ρεκόρ εξαγωγών», σχολιάζει στον ΟΤ ο ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών Incofruit Hellas Γιώργος Πολυχρονάκης.

Μάλιστα, όπως εξηγεί, παρατηρείται βάσει των προσωρινών στοιχείων του ΥπΑΑΤ, ότι μέχρι και τις 8 Αυγούστου 2024, στα καλοκαιρινά φρούτα υπάρχει ποσοστιαία αύξηση στο επίπεδο των 10%, εξισορροπώντας έτσι τις μειωμένες ποσότητες των χειμερινών. «Εκτιμάται ότι η αύξηση της αξίας τους θα είναι άνω των 20% και εάν δεν υπάρξουν ζημιές, λόγω καιρικών συνθηκών τότε οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών θα έχουν προοπτικές να καταγράψουν στο τέλος νέο ρεκόρ».

Πώς θα διαφυλαχτεί η φήμη των ελληνικών προϊόντων

Στο μεταξύ, όπως επισημαίνει στον ΟΤ ο κ. Πολυχρονάκης «εξακολουθούν να διακινούνται από Έλληνες και βαλκάνιους εμπόρους ατυποποίητα φρούτα και λαχανικά (κατευθείαν από τον αγρό) κυρίως προς τις γειτονικές αγορές και για ορισμένα προϊόντα σε μεγάλα ποσοστά που δεν καταγράφονται στα προσωρινά στοιχεία (χωρίς αναγγελία), ενώ σημειώνονται κρούσματα δυσφήμισης των ελληνικών φρούτων και λαχανικών».

Ταυτόχρονα, όπως σημειώνει ο αντίκτυπος της πανδημίας του 2020 κινητοποίησε αυξημένες εξαγωγές-διακινήσεις με συνεχείς καταγραφές ρεκόρ. «Υπήρξε, όμως και αυξημένο κόστος παραγωγής (εργατικά, ενέργεια, μεταφορικά κ.ά.). Οι καταναλωτικές συνήθειες των αγορών άλλαξαν, με υψηλότερη ζήτηση για προϊόντα με μετασυλλεκτική μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, μικρότερη συχνότητα αγορών και υψηλότερη ζήτηση τοπικών, και συσκευασμένων προϊόντων», εξηγεί στον ΟΤ ο κ. Πολυχρονάκης.

Γι’ αυτό, «η σημασία της διατήρησης μιας υγιεινής διατροφής ενισχύθηκε και μαζί με αυτήν η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Τα θρεπτικά συστατικά είναι σημαντική παράμετρος στην επιλογή τους, αλλά η προέλευσης και ιχνηλασιμότητα είναι τα κριτήρια για αύξηση της ζήτησης. Οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν από πού προέρχεται το προϊόν, πως και πού παρήχθη αλλά και τι καλλιεργητικές πρακτικές ακολούθησαν οι καλλιεργητές του. Λόγω της επιδημίας η πιο κατάλληλη υγιεινή συσκευασία καθίσταται όλο και πιο σημαντική καθώς μειώθηκε η ζήτηση για μη τυποποιημένα και συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά. Σε όλα τα παραπάνω ανταποκρίνονται τα οπωροκηπευτικά μας και θα πρέπει να διαφυλάξουμε την φήμη τους για την διεύρυνση υφισταμένων αγορών και άνοιγμα νέων», τονίζει ο κ. Πολυχρονάκης.

Ως απαραίτητη προϋπόθεση για την διατήρηση της φήμης των προϊόντων μας στις καταναλωτικές αγορές αναφέρει την αυστηρή εφαρμογή των εθνικών και ενωσιακών κανόνων για προδιαγραφές εμπορίας –ποιότητας με πλήρη ιχνηλασιμότητα, που παρέχει την ασφάλεια στον καταναλωτή για την ποιότητα τους και με τήρηση των κανόνων υγιεινής σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα των προϊόντων μας.

Πηγή: ot.gr