Λίγο έλειψε η 9η Αυγούστου του 1978, να μνημονεύεται ως η ημέρα που συνέβη μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες στην ιστορία της αεροπλοΐας και θα συνέβαινε στην Αθήνα. Το τζάμπο, Boeing 747-200, της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που απογειώθηκε από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, με 374 επιβάτες και γεμάτο καύσιμα, λίγο έλειψε να προσκρούσει σε κτίρια της Νέας Σμύρνης και της Καλλιθέας.

Στο πιλοτήριο όμως του τζάμπο βρισκόταν ο κυβερνήτης Σήφης Μιγάδης και ο συγκυβερνήτης Κωνσταντίνος Φικάρδος που με την ψυχραιμία και τις ικανότητές τους πραγματοποίησαν ένα αεροπορικό θαύμα.

«ΤΟ ΒΗΜΑ», 10.8.1978, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

Τρόμος

Γράφει «ΤΟ ΒΗΜΑ» της 10ης Αυγούστου 1978:

«Αναστατώθηκαν οι κάτοικοι των περιοχών Καλλιθέας, Νέας Σμύρνης και Παλαιού Φαλήρου, χθες στις 2:15’ μετά το μεσημέρι, όταν αεροπλάνο της “Ολυμπιακής” τύπου Μπόινγκ – Τζάμπο 747 πετούσε χαμηλά, φαινόταν να χάνει ύψος συνεχώς και δημιουργούσε την αίσθηση ότι θα πέσει.

»Έγιναν εκατοντάδες τηλεφωνήματα στην Άμεση Δράση από κατοίκους των τριών περιοχών, ο αξιωματικός υπηρεσίας επικοινώνησε με το αεροδρόμιο του Ελληνικού όπου είχε διαπιστωθεί από τον πύργο ελέγχου, ότι είχε σημειωθεί βλάβη στον ένα από τους τέσσερις κινητήρες του αεροπλάνου.

»Δόθηκε εντολή στον πιλότο και πέταξε πάνω από τη θάλασσα, όπου άδειασε ποσότητα καυσίμων και ύστερα και ύστερα προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο.

»Το αεροπλάνο μετέφερε 370 επιβάτες στη Νέα Υόρκη. Μόλις άφησε τον διάδρομο απογειώσεως, “έξυσε” τις κεραίες τηλεοράσεων των πρώτων πολυκατοικιών στον Άλιμο, δίπλα στο Ελληνικό. Μόλις και μετά βίας κατόρθωσε να “κρατηθεί” στα 80 μ.

»Στο αεροδρόμιο έδινε την εντύπωση ότι “χανόταν στις πολυκατοικίες”. Oι συγγενείς των επιβατών στην ταράτσα αποχαιρετισμού έπαθαν ομαδικό σοκ. Νόμιζαν ότι επέρχεται το μοιραίο.

(…)

»Όλοι παρακολουθούσαν από το αεροδρόμιο την πορεία του αεροσκάφους. Μετά το Δέλτα έκανα στροφή αριστερά άρχισε σιγά – σιγά να παίρνει ύψος και “κρατήθηκε” στα 500 μ. Νότια του Καβουριού απέρριψε 150 τόννους βενζίνης και προσγειώθηκε ομαλά, ενώ η αγωνία στους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο και τον κόσμο είχε κορυφωθεί.

»Αμέσως βγήκαν έντρομοι οι επιβάτες. Τους προσφέρθηκαν αναψυκτικά και στις 5.40 μ.μ. έφυγαν με το δεύτερο τζάμπο, που, που επρόκειτο αργότερα να εκτελέσει το δρομολόγιο του Λονδίνου. Οι επιβάτες για το Λονδίνο μεταφέρθηκαν με δύο Μπόινγκ 707.

«ΤA NEΑ», 10.8.1978, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

Κρίσιμες λεπτομέρειες

Όπως αναφέρουν «ΤΑ ΝΕΑ» της 10ης Αυγούστου γράφουν:

«Εν τω μεταξύ έγιναν γνωστές και άλλες λεπτομέρειες γύρω από την παραλίγο μεγάλη αεροπορική τραγωδία: όταν ο ένας από τους δύο κινητήρες του σκάφους αχρηστεύθηκε τη στιγμή της απογειώσεως και έβγαλε μια τεράστια φλόγα, ο κυβερνήτης τον απομόνωσε αμέσως και για να μη χάσει ύψος χρειάσθηκε να κάνει τρεις γύρος πάνω από τη θάλασσα για να αδειάσει 150 τόννους από τα καύσιμά του, οπότε προσγειώθηκε χωρίς κίνδυνο».

Τι είπε ο κυβερνήτης

Ο κυβερνήτης Σήφης Μιγάδης, μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή το 1994 είχε δηλώσει: «Αν θέλετε να σας πω ποια ήταν τα συναισθήματά μου, ήξερα, όπως ήξεραν και οι άλλοι στο cockpit, τ’ ομολογήσανε μετά, ότι έχουμε σκοτωθεί, είμαστε χαμένοι. (…)

»Όλοι εμείς που ζούμε μετά απ’ αυτό, ζούμε λαθραία αλλά δεν παύει και στις πιο δύσκολες στιγμές να υπάρχει κάποια μικρή ελπίδα που μπορεί να δώσει φως, να δώσει ζωή».