Οι μεγιστάνες της ναυτιλίας κέρδισαν δισεκατομμύρια δολάρια κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του πολέμου στη Γάζα. Τώρα φέρνουν αυτά τα έσοδα πίσω στη στεριά.
Οι εφοπλιστές συχνά επενδύουν τα κέρδη τους στον εκσυγχρονισμό των στόλων τους, με παραγγελίες πολλών εκατομμυρίων δολαρίων στα ασιατικά ναυπηγεία, αλλά το πλεόνασμα των πλοίων που παραγγέλθηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια αναμένεται να συμπιέσει προς τα κάτω τις τιμές των ναύλων. Αυτό οδηγεί τους πλοιοκτήτες σε ένα νέο κύμα διαφοροποίησης των επενδύσεων, οι οποίοι συνήθως προχωρούν σε αθρόες αγορές όταν έχουν ρευστό. Τώρα ρίχνουν χρήματα σε ειδησεογραφικά μέσα, ακίνητα και ποδοσφαιρικές ομάδες.
Ο Rodolphe Saadé, ιδιοκτήτης της γαλλικής ναυτιλιακής εταιρείας CMA CGM , του τρίτου μεγαλύτερου διαχειριστή πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με βάση τη χωρητικότητα, είναι ένας από αυτούς. Τον Μάρτιο, έδωσε 1,55 δισεκατομμύρια ευρώ, που αντιστοιχούν σε περίπου 1,68 δισεκατομμύρια δολάρια, για να αγοράσει την Altice Média, η οποία διαχειρίζεται το BFM TV, ένα από τα κορυφαία ενημερωτικά κανάλια της Γαλλίας, και τον δημοφιλή ραδιοφωνικό σταθμό RMC.
Το 2022, ο Saadé απέκτησε επίσης τρεις γαλλικές εφημερίδες –La Provence, Corse Matin και La Tribune– και μερίδιο 9% στην Air France-KLM έναντι 240 εκατ. ευρώ. Σε επικοινωνία Η CMA CGM δεν ανταποκρίθηκε σε σχετικές τηλεφωνικές κλήσεις για να κάνει κάποιο σχόλιο.
Τα κέρδη των 10 μεγαλύτερων εταιριών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως υπερτετραπλασιάστηκαν το 2021 και το 2022, φτάνοντας τα 158 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως κατά μέσο όρο, καθώς οι καταναλωτές στις ΗΠΑ και την Ευρώπη ξόδεψαν πολλά χρήματα σε βιομηχανικά προϊόντα κατά τη διάρκεια των λοκντάουν της Covid-19 και δεν υπήρχαν αρκετά πλοία για να τα μεταφέρουν. Οι εταιρίες παρουσίασαν λειτουργικά κέρδη ύψους 37,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως κατά μέσο όρο μεταξύ 2000 και 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Statista.
Οι τιμές των ναύλων άρχισαν να πέφτουν πέρυσι, αλλά ανέκαμψαν ξανά μετά τις επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν Χούθι στην Υεμένη που εμπόδισαν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ εκατοντάδων εμπορικών πλοίων που έπλεαν από την Ασία προς την Ευρώπη. Τα πλοία ακολουθούν πλέον μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική, αυξάνοντας το χρόνο του ταξιδιού κατά δύο εβδομάδες περίπου.
Οι τιμές των ναύλων –και τα κέρδη των πλοιοκτητών– αναμένεται να μειωθούν όταν ανοίξει και πάλι ο δίαυλος της Ερυθράς Θάλασσας. Η επιμήκυνση των θαλάσσιων διαδρομών έχει αναγκάσει τους πλοιοκτήτες να ρίξουν περισσότερα σκάφη στη θάλασσα. Μόλις σταματήσουν οι εκτροπές, θα υπάρξει πλεόνασμα πλοίων στη θάλασσα, δήλωσε ο Jonathan Roach, αναλυτής για θέματα εμπορευματοκιβωτίων στη χρηματιστηριακή εταιρεία Braemar με έδρα το Λονδίνο.
Ο Γεώργιος Προκοπίου, ιδιοκτήτης περίπου 80 δεξαμενόπλοιων, κατέχει εκατοντάδες ακίνητα σε όλο τον κόσμο. Η προσωπική του περιουσία ανέρχεται σε 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Forbes.
Τον Ιούλιο προχώρησε σε μια νέα κίνηση στον τομέα των ακινήτων, αγοράζοντας μερίδιο 2% της ελληνικής εταιρίας ανάπτυξης ακινήτων Lamda Development έναντι 25 εκατομμυρίων ευρώ. Η Lamda έχει αναλάβει την ανάπλαση της περιοχής του παλιού αεροδρομίου της Αθήνας, στο παραλιακό μέτωπο της πόλης, με στόχο τη δημιουργία μιας πολυτελούς συνοικίας έκτασης περίπου 86.000 τετρ. μέτρων (περ. 925.700 τετρ. ποδιών) η οποία, σύμφωνα με την εταιρία, θα περιλαμβάνει κατοικίες, εμπορικά κέντρα, σχολεία και νοσοκομεία.
Ο Ευάγγελος Μαρινάκης διπλασιάζει τις επενδύσεις του στο ποδόσφαιρο. Ο Μαρινάκης είναι ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading, η οποία διαχειρίζεται περισσότερα από 130 πλοία, ενώ διαθέτει επίσης συμμετοχές στους κλάδους των ΜΜΕ, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και του αθλητισμού.
Ο Μαρινάκης αγόρασε την ποδοσφαιρική ομάδα Nottingham Forest της Premier League το 2017, όταν βρισκόταν στα πρόθυρα του υποβιβασμού στην τρίτη κατηγορία του αγγλικού ποδοσφαίρου. Έκτοτε έχει ξοδέψει περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια για να ενισχύσει την ομάδα.
Τώρα ο Μαρινάκης επεξεργάζεται ένα σχέδιο για την κατασκευή ενός νέου γηπέδου 50.000 θέσεων και τη μετεγκατάσταση του συλλόγου από το City Ground, την ιστορική έδρα της Forest από το 1898. Αν οι τοπικές αρχές δεν εγκρίνουν το σχέδιο, όπως δήλωσε, σκέφτεται να επεκτείνει το City Ground, προσθέτοντας στο γήπεδο 15.000 έως 20.000 επιπλέον θέσεις.
«Η επιτυχία μετριέται με τα κέρδη», δήλωσε ο Μαρινάκης σε συνέντευξή του. «Πρέπει να προσπαθήσουμε για μεγαλύτερα πράγματα, όπως το Μάντσεστερ και το Λίβερπουλ, που έχουν μερικές από τις μεγαλύτερες ομάδες του κόσμου».
Ο Νορβηγός μεγιστάνας της ναυτιλίας John Fredriksen έχει επενδύσει περίπου 12 δισεκατομμύρια δολάρια τα τελευταία 15 χρόνια σε επιχειρήσεις σε τομείς όπως οι ιχθυοκαλλιέργειες, τα ακίνητα, η καταναλωτική πίστη και η συντήρηση πετρελαιοπηγών. Ο Fredriksen είναι ιδιοκτήτης της Frontline, η οποία διαχειρίζεται περισσότερα από 80 δεξαμενόπλοια.
Στο τελευταίο της κτηματομεσιτικό εγχείρημα, η εταιρία ανάπτυξης ακινήτων του Fredriksen αγόρασε το 2021 ένα συγκρότημα ακινήτων στο Aker Brygge, το οποίο περιλαμβάνει 122.000 τετραγωνικά μέτρα γραφείων και άλλων εμπορικών χώρων στο παραλιακό μέτωπο του Όσλο.
Το Aker Brygge είναι μια πολυτελής παράκτια περιοχή με γαλλικά και σκανδιναβικά εστιατόρια και πλοία που αναχωρούν για το δημοφιλές φιορδ του Όσλο. Η περιοχή φιλοξενεί επίσης το Κέντρο Νόμπελ Ειρήνης και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Astrup Fearnley.
«Οι επενδύσεις αυτές είναι αντικυκλικές», δήλωσε ο Lars Barstad, διευθύνων σύμβουλος της Frontline. Ο Fredriksen δημιούργησε την περιουσία του επενδύοντας σε κλάδους της κυκλικής οικονομίας όπως η ναυτιλία και η πετρελαιοβιομηχανία, αλλά διαφοροποίησε επίσης τις επενδύσεις του δραστηριοποιούμενος και σε τομείς πέρα από τη θάλασσα, πρόσθεσε.
«Πιστεύει ακράδαντα ότι δεν πρέπει να βάζεις όλα σου τα αυγά στο ίδιο καλάθι», δήλωσε ο Barstad.