Οι Ελληνες είναι γνωστό ότι αγαπούν τις μάρκες, και σε κάποιες κατηγορίες τυποποιημένων προϊόντων σούπερ μάρκετ, όπως τα απορρυπαντικά, φαίνεται ότι αγαπούν περισσότερο τις ξένες μάρκες.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι οι δύο μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρείες στα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων κατέχουν μερίδιο που ξεπερνά το 60% στα εγχώρια ράφια. Κι αυτό παρότι οι τιμές στα εν λόγω προϊόντα είναι στα ύψη (έως και 361% ακριβότερα σε σχέση με τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού).
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην κατηγορία των μαλακτικών ρούχων, όπου τη μερίδα του λέοντος κατέχουν επίσης οι πολυεθνικές μάρκες (που δεν παράγονται στην Ελλάδα) με μερίδιο 83%.
Στα ελληνικής παραγωγής brands αντιστοιχεί μόλις το 3% της αγοράς αν και κινούνται ανοδικά, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέχουν μερίδιο 14%, το οποίο βαίνει επίσης ανοδικό, αντικατοπτρίζοντας την αναζήτηση των καταναλωτών για value for money επιλογές. Ακόμη και στα υγρά καθαριστικά με ένα απίστευτο πλήθος κωδικών και συσκευασιών (περισσότεροι από 3.500 ενεργοί κωδικοί τον τελευταίο χρόνο), τα πολυεθνικά μεγαθήρια έχουν το προβάδισμα κατέχοντας 77% της αγοράς. Στον αντίποδα τα ελληνικά προϊόντα έχουν ένα 8% και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας 15%.
Οι επενδύσεις
Σε αυτό το περιβάλλον, που μόνο φιλικό δεν το λες, κάποιες εταιρείες αποφάσισαν να προστεθούν στη λίστα των (λίγων) ελλήνων παραγωγών επώνυμων απορρυπαντικών, μπαίνοντας «σφήνα» στους πολυεθνικούς κολοσσούς.
- Παπουτσάνης: Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η Παπουτσάνης, η οποία με την ιστορική μάρκα Αρκάδι (εξαγόρασε τη βιομηχανία τον Σεπτέμβριο του 2022) μπήκε στα απορρυπαντικά πιάτων και ρούχων made in Greece. Με αυτή την κίνηση εμπλούτισε την προϊοντική του γκάμα πέρα από τα απορρυπαντικά για τα ρούχα των βρεφών όπου η μάρκα Αρκάδι διαθέτει ηγετικά μερίδια. Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας τα προϊόντα φροντίδας ρούχων και υγρών πιάτων εμφανίζουν ήδη αύξηση πωλήσεων 73%, ενώ το επόμενο βήμα αναμένεται να είναι η κατηγορία των καθαριστικών σπιτιού. Στόχος είναι τα απορρυπαντικά Αρκάδι να αποσπάσουν μερίδιο 3%-5% σε ορίζοντα διετίας παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό από τις πολυεθνικές. Εξ ου και υπάρχει δέσμευση για δίκαιες τιμές, χωρίς πρόθεση να μετακυλιστούν τα αυξημένα κόστη παραγωγής στον καταναλωτή.
- Endless: Δυναμικό άνοιγμα στην παραγωγή επώνυμων απορρυπαντικών πραγματοποιεί η Endless EC, η πάλαι ποτέ Ευρωχαρτική, με το λανσάρισμα στα ράφια των σουπερμάρκετ δύο νέων προϊόντων: ένα υγρό γενικού καθαρισμού και ένα μαλακτικό ρούχων για το πλυντήριο.
«Η πρόσφατη είσοδός μας στα επώνυμα απορρυπαντικά είναι αποτέλεσμα της επένδυσης που έχουμε κάνει σε υλικοτεχνική υποδομή και σε προσωπικό, αλλά και στις διαχρονικές μας σχέσεις με την αγορά που εκτιμά τη σοβαρότητα που χαρακτηρίζει τις κινήσεις μας. Εναν μήνα μετά το λανσάρισμα, είμαστε πλέον σε 13 αλυσίδες λιανεμπορίου, ανάμεσα στους οποίους η αλυσίδα Σκλαβενίτης και η ΑΒ Βασιλόπουλος, οι οποίοι συνεισφέρουν το 55% των πωλήσεων μέχρι στιγμής», λέει στο «Βήμα» η κυρία Εύη Οικονόμου, Commercial Director της εταιρείας.
Η Endless, που ξεκίνησε το 1989 ως μια μικρή βιοτεχνία δύο φίλων, κατάφερε όχι μόνο να επιζήσει της παρακμής της ελληνικής χαρτοβιομηχανίας και των αλλεπάλληλων κρίσεων, αλλά και να μεταμορφωθεί σε μια σύγχρονη εταιρεία με αυτόνομη παραγωγή και ανεπτυγμένο R&D και πλέον να συγκαταλέγεται στη λίστα των μεγαλύτερων εταιρειών της Ελλάδας, με βάση τα στοιχεία της ICAP.
- Rolco: Εκτός από τους νεοεισερχόμενους «παίκτες» στη δύσκολη αγορά των απορρυπαντικών, καθιερωμένες εταιρείες, όπως η Rolco ΒΙΑΝΙΛ της οικογένειας Σουρουλίδη, επιχειρούν μέσω της καινοτομίας να ξεχωρίσουν.
Η Rolco, που διανύει το 76ο έτος της επιχειρηματικής της διαδρομής, αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο σύγχρονη παραγωγική μονάδα απορρυπαντικών στην Ελλάδα και πλέον δίνει προτεραιότητα στα καινοτόμα προϊόντα MyPlanet που σύντομα θα πωλούνται και στις ΗΠΑ.
Στο εργοστάσιό της στον Ρέντη (το τρίτο μεγαλύτερο στη Νότια Ευρώπη) παράγονται προϊόντα με τις ετικέτες της Rolco (ROL, MyPlanet, Baby Planet, Roli, Bionol κ.ά.), προϊόντα πολυεθνικών του κλάδου, όπως η Henkel, για την ελληνική και τη διεθνή αγορά, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και ειδικά προϊόντα για B2B λύσεις με έμφαση στο HoReCa. Σημειώνεται ότι 65% του τζίρου της εταιρείας προέρχεται από τα προϊόντα με τις ετικέτες της Rolco.
- Εύρηκα: Χωρίς ερείσματα σε πολυεθνικές «πλάτες» και παλεύοντας επί σειρά ετών με τους παγκόσμιους κολοσσούς, ο όμιλος Εύρηκα έχει καταφέρει να πρωταγωνιστεί στον τομέα της οικιακής φροντίδας και υγιεινής. Το σήμα Εύρηκα, που αποτελεί ένα μικρό κομμάτι του συνολικού τζίρου του ομίλου, διαθέτει ηγετικά μερίδια στην κατηγορία των λευκαντικών. Ωστόσο η διοίκηση υπό τον Νίκο Σαρρή κινείται πιο επιθετικά σε επίπεδο προβολής επιδιώκοντας να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο την απόσταση που τη χωρίζει από τον δεύτερο πολυεθνικό παίκτη.
Το 2023 ο όμιλος εμφάνισε κύκλο εργασιών περί τα 66 εκατ. ευρώ επιτυγχάνοντας ρυθμό αύξησης 10% σε σχέση με το 2022. Σημαντική βελτίωση καταγράφηκε και σε όρους κερδοφορίας, η οποία διαμορφώθηκε σε 5 εκατ. ευρώ, που αποτελεί επίδοση-ρεκόρ.