Η OpenAI εγκαινιάζει ένα διαδικτυακό εργαλείο αναζήτησης σε μια άμεση πρόκληση για την Google, ανοίγοντας ένα νέο μέτωπο στον αγώνα της τεχνολογικής βιομηχανίας για την εμπορική αξιοποίηση των επιτευγμάτων της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης.

Το πειραματικό προϊόν, γνωστό ως SearchGPT, θα είναι αρχικά διαθέσιμο μόνο σε μια μικρή ομάδα χρηστών, με την εταιρεία (OpenAI) με έδρα το Σαν Φρανσίσκο να ανοίγει την Πέμπτη μια λίστα αναμονής 10.000 ατόμων για να δοκιμάσει την υπηρεσία.

Το προϊόν διαφέρει οπτικά από το ChatGPT, καθώς υπερβαίνει τη δυνατότητα δημιουργίας μιας μόνο απάντησης, προσφέροντας μια μπάρα συνδέσμων -παρόμοια με μια μηχανή αναζήτησης- που επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν κλικ σε εξωτερικούς ιστότοπους.

OpenAI: Πώς αναπτύχθηκε το νέο εργαλείο

Το SearchGPT αναπτύχθηκε με βάση την ανατροφοδότηση από εκδότες με τους οποίους η OpenAI υπέγραψε πρόσφατα συμφωνίες, συμπεριλαμβανομένων των News Corp, Axel Springer και Financial Times.

Η OpenAI, η οποία υποστηρίζεται με επένδυση 13 δισ. δολαρίων από τη Microsoft – τον μεγαλύτερο αντίπαλο της Google στην τεχνητή νοημοσύνη τα τελευταία χρόνια – στοχεύει τελικά να ενσωματώσει ξανά τα χαρακτηριστικά αναζήτησης τεχνητής νοημοσύνης στη ναυαρχίδα της, το chatbot.

Η κίνηση αυτή αποτελεί την τελευταία προσπάθεια της OpenAI, η οποία πρωτοστάτησε στην αρχική κούρσα για τη δημιουργία ισχυρών chatbots τεχνητής νοημοσύνης, να τα βάλει με την Google, η οποία κυριαρχεί στην ηλεκτρονική αναζήτηση τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
Τι είπε ο Σαμ Άλτμαν για το νέο προϊόν της OpenAI

Μετά την ανακοίνωση, ο διευθύνων σύμβουλος Σαμ Άλτμαν δημοσίευσε στο X ότι «υπάρχει περιθώριο να κάνουμε την αναζήτηση πολύ καλύτερη από ό,τι είναι σήμερα» και πρόσθεσε ότι εκπλήσσεται από το πόσο την προτιμά από την «αναζήτηση της παλιάς σχολής».

Στο βίντεο που περιλαμβάνεται στη δημοσίευση, το SearchGPT μοιάζει με την εμπειρία αναζήτησης της Google, με μια κεντρική μπάρα αναζήτησης στη μέση της οθόνης. Υπάρχουν όμως βασικές διαφορές. Τα παραδείγματα που παρουσιάζονται φαίνεται να οδηγούν σε πιο συνοπτικές απαντήσεις από την παραδοσιακή Google. Εμφανίζει επίσης πιο περιορισμένα αποτελέσματα, σε αντίθεση με το Google, το οποίο διαθέτει σελίδες σχετικών συνδέσμων.

Οι διαφορές με τη Google

Αυτό είναι σκόπιμο, σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας. Η OpenAI ανέφερε στην ανάρτησή της στο ιστολόγιό της ότι «η αναζήτηση απαντήσεων στο διαδίκτυο μπορεί να απαιτήσει μεγάλη προσπάθεια» και συχνά απαιτεί πολλαπλές προσπάθειες για να «πάρει σχετικά αποτελέσματα».

«Πιστεύουμε ότι ενισχύοντας τις διαλεκτικές δυνατότητες των μοντέλων μας με πληροφορίες από τον ιστό σε πραγματικό χρόνο, η εύρεση αυτού που ψάχνετε μπορεί να γίνει πιο γρήγορα και πιο εύκολα», αναφέρει η εταιρεία στην ανακοίνωσή της.

Μπορείτε επίσης να ακολουθήσετε τα αποτελέσματα του SearchGPT με διευκρινιστικές ερωτήσεις ή να κάνετε κλικ σε ένα κουμπί στην αριστερή πλευρά για να δείτε μια μεγαλύτερη λίστα με ιστότοπους που σχετίζονται με το ερώτημα.

Η μάχη του μέλλοντος

Η άνοδος της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης και η μάχη για το μέλλον της αγοράς αναζήτησης θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν την πορεία και των δύο εταιρειών, καθώς η Google προσπαθεί να υπερασπιστεί τα περιθώρια κέρδους της, ενώ η OpenAI κυνηγά νέες πηγές εσόδων.

Ο γίγαντας της αναζήτησης έχει δημιουργήσει μια ταμειακή μηχανή που απέφερε πέρυσι έσοδα 175 δισ. δολαρίων, που αντιστοιχούν σε περισσότερα από τα μισά των συνολικών πωλήσεών του. Η πρόοδος της τεχνητής νοημοσύνης έχει ανοίξει το δρόμο για τους ανταγωνιστές, όπως η Perplexity, μια νεοφυής επιχείρηση δύο ετών που αυτοχαρακτηρίζεται ως «μηχανή απαντήσεων» και έχει φτάσει σε αποτίμηση 1 δισ. δολάρια.

Αργοπορία της Google

Η Google άργησε να στρέψει τη μηχανή αναζήτησης προς τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη, αλλά, τον Μάιο, οι χρήστες στις ΗΠΑ άρχισαν να βλέπουν μια «Επισκόπηση τεχνητής νοημοσύνης» – μια σύντομη συνοπτική απάντηση που δημιουργείται από τεχνητή νοημοσύνη σε ερωτήματα – στην κορυφή πολλών κοινών αποτελεσμάτων αναζήτησης, ακολουθούμενη από συνδέσμους με δυνατότητα κλικ, διανθισμένους με διαφημίσεις πιο κάτω.

Οι Financial Times ανέφεραν τον Απρίλιο ότι η Google εξέτασε το ενδεχόμενο να χρεώνει για «premium» χαρακτηριστικά αναζήτησης που υποστηρίζονται από τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη, κάτι που θα αποτελούσε τη μεγαλύτερη ανατροπή του επιχειρηματικού της μοντέλου.

Η μεγάλη πρόκληση

Για την OpenAI, η μεγάλη πρόκληση με την αναζήτηση που δημιουργείται από τεχνητή νοημοσύνη μέχρι στιγμής είναι ότι τα chatbots όπως το ChatGPT είναι επιρρεπή στο να απαντούν ανακριβώς ή να «παραισθάνονται» γεγονότα, αριθμούς και αναφορές.
Αυτό οφείλεται, εν μέρει, στο γεγονός ότι τα εξαιρετικά πολύπλοκα μοντέλα που στηρίζουν το chatbot εκπαιδεύονται για να προβλέπουν μοτίβα στη γλώσσα και όχι για να ανιχνεύουν, να καταχωρίζουν και να φέρνουν στην επιφάνεια πληροφορίες στον ιστό, όπως οι παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης.

Οι επισκοπήσεις τεχνητής νοημοσύνης της Google έχουν αντιμετωπίσει παρόμοια ζητήματα. Όταν η λειτουργία αυτή πρωτοεμφανίστηκε στα αποτελέσματα αναζήτησης στις ΗΠΑ, είπε στους χρήστες ότι η κατανάλωση βράχων μπορεί να είναι υγιεινή, τους συμβούλευσε να κολλήσουν τυρί στην πίτσα και περιέγραψε τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα ως μουσουλμάνο.

Το SerchGPT και οι μάχες με τα Μέσα Ενημέρωσης

Το SearchGPT θα παρέχει «ενημερωμένες πληροφορίες από το διαδίκτυο, ενώ παράλληλα θα σας δίνει σαφείς συνδέσμους προς τις σχετικές πηγές», σύμφωνα με το OpenAI. Το νέο εργαλείο αναζήτησης θα μπορεί να έχει πρόσβαση σε ιστότοπους ακόμη και αν έχουν επιλέξει να μην εκπαιδεύονται τα εργαλεία δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης του OpenAI, όπως το ChatGPT.

Οι εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης έχουν προκαλέσει διαμάχη μεταξύ των εκδοτών ειδήσεων, οι οποίοι έχουν κατηγορήσει τις τεχνολογικές εταιρείες για παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων με την απόσπαση δεδομένων από ιστότοπους και την αναμάσηση τμημάτων άρθρων χωρίς αναφορά.

Οι New York Times μήνυσαν πέρυσι την OpenAI και τον κύριο υποστηρικτή της, τη Microsoft, για «κέρδος από τη μαζική παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, την εμπορική εκμετάλλευση και την υπεξαίρεση της πνευματικής ιδιοκτησίας των Times», ισχυρισμοί τους οποίους η OpenAI αντικρούει.

Συμφωνίες αδειοδότησης

Εν μέσω της σύγκρουσης, η νεοφυής επιχείρηση έχει δημιουργήσει συμφωνίες αδειοδότησης με αρκετούς εκδότες, οι οποίοι, όπως είπε, δοκίμασαν και σχεδίασαν το εργαλείο αναζήτησης με τις ομάδες προϊόντων των εκδοτών.

«[Η OpenAI] κατανοεί εκ φύσεως ότι για να είναι αποτελεσματική η αναζήτηση με τεχνητή νοημοσύνη, πρέπει να βασίζεται στις πιο ποιοτικές και αξιόπιστες πληροφορίες που παρέχονται από αξιόπιστες πηγές», δήλωσε ο Robert Thomson, διευθύνων σύμβουλος της News Corp.

Αυτού του είδους τα αποτελέσματα αναζήτησης, τα οποία περιλαμβάνουν ένα «στιγμιότυπο με τεχνητή νοημοσύνη», είναι πιο δαπανηρό για την Google να τα σερβίρει από τις παραδοσιακές απαντήσεις της, επειδή η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη καταναλώνει περισσότερους υπολογιστικούς πόρους.

Πηγή: ot.gr