Σοκάρουν τα περιστατικά αυτοκτονιών με θύματα παιδιά, καθώς κάθε 4 μέρες κόβουν το νήμα της ζωής τους τρεις ανήλικοι.
Τα ποσοστά άγχους φαίνεται να αυξάνονται σταθερά από την παιδική στην εφηβική ηλικία, ενώ η αυτοκτονία παραμένει η κύρια αιτία θανάτου στην εφηβεία και την πρώιμη ενηλικίωση.
Οι στρεσογόνοι ψυχοκοινωνικοί -όπως οι έντονες αλλαγές στο κοινωνικό περιβάλλον και οι συγκρουσιακές σχέσεις με τους συνομήλικους είναι παράγοντες που δρουν επιβαρυντικά.
Η αναζήτηση βοήθειας μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο. Συχνά οι νέοι διστάζουν να ζητήσουν βοήθεια είτε λόγω μειωμένης γνώσης για την ψυχική υγεία είτε λόγω του φόβου του στίγματος και της απόρριψης αναφέρει το «Χαμόγελο του Παιδιού».
Το Α’ εξάμηνο του 2024 το «Χαμόγελο» βοήθησε 126 παιδιά, που διέτρεχαν άμεσα κίνδυνο και διαχειρίστηκε 462 κλήσεις στις 4 Γραμμές Βοήθειας και Υποστήριξης (Εθνική Γραμμή για τα παιδιά SOS 1056, Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης παιδιών και εφήβων 116111, Ευρωπαϊκή Γραμμή για τις Εξαφανίσεις 116000, Εθνική Γραμμή για τους Αγνοούμενους Ενήλικες 1017).
Η αναζήτηση βοήθειας μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο. Συχνά οι νέοι διστάζουν να ζητήσουν βοήθεια είτε λόγω μειωμένης γνώσης για την ψυχική υγεία είτε λόγω του φόβου του στίγματος και της απόρριψης.
«Έχω καταναλώσει πολλά χάπια και φοβάμαι…»
Το «Χαμόγελο του Παιδιού» αναφέρεται στην ιστορία ενός εφήβου που κάλεσε στη γραμμή και ζήτησε βοήθεια καθώς είχε πάρει μεγάλη ποσότητα χαπιών. Συγκεκριμένα αναφέρει:
«Ήταν βραδινές ώρες και υπήρχε αρκετή ησυχία την τελευταία ώρα. Ξαφνικά λάβαμε μήνυμα μέσω της εφαρμογής Chat 1056 από ένα παιδί που ζητούσε τη βοήθειά μας. Απαντήσαμε στο μήνυμα και λίγα λεπτά αργότερα χτύπησε το τηλέφωνο. Στην άλλη γραμμή ήταν ένα αγόρι εφηβικής ηλικίας και ζητούσε βοήθεια.
Ήταν το ίδιο παιδί.
Είπε ότι κάνει βόλτες μόνος του, ότι δεν είναι καλά, έχει καταναλώσει μεγάλη δοσολογία χαπιών και φοβάται. Προσπαθήσαμε να τον ηρεμήσουμε και να συλλέξουμε όσες περισσότερες πληροφορίες για τον εντοπισμό του, ενώ άμεσα προχωρήσαμε σε ενέργειες για την ασφάλειά του. Κλήθηκαν το ΕΚΑΒ και η Αστυνομία, ώστε να εντοπιστεί το παιδί το συντομότερο δυνατό και να διασφαλιστεί ότι θα είναι εντάξει.
Προσπαθήσαμε να καθησυχάσουμε το παιδί και να είμαστε δίπλα του σε αυτή τη δύσκολη στιγμή.
Δε σταματήσαμε λεπτό να μιλάμε μαζί του.
Ακουγόταν και ο ίδιος αρκετά αγχωμένος, καθώς αντιλαμβανόταν τη σοβαρότητα της κατάστασης. Μέχρι να καταφθάσει το ΕΚΑΒ και η Αστυνομία, μείναμε μαζί του στη γραμμή, εξηγώντας ότι είμαστε εδώ για να τον ακούσουμε και μιλώντας για τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς του.
Η ένταση και το αρχικό άγχος του παιδιού άρχισαν σιγά σιγά να υποχωρούν.
Όταν βεβαιωθήκαμε ότι κατέφθασε το ασθενοφόρο, του είπαμε ότι θα είμαστε δίπλα του και τερματίσαμε την κλήση. Έγινε διακομιδή στο εφημερεύον νοσοκομείο. Ήμασταν σε επικοινωνία με την οικογένεια σε όλη τη διάρκεια νοσηλείας του παιδιού. Δηλώσαμε τη στήριξή μας μέσω της Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής SOS 1056 και με οποιοδήποτε άλλο τρόπο μπορούσαμε, ενώ ενημερώσαμε για τη διαθεσιμότητα Ψυχολόγου του Οργανισμού να κατευθυνθεί στο νοσοκομείο ώστε να στηρίξει την οικογένεια».
Γιατί καλούν οι έφηβοι στις τηλεφωνικές γραμμές
Κύρια ζητήματα που φέρνουν τα παιδιά και οι έφηβοι στις τηλεφωνικές γραμμές:
- Σωματική και ψυχολογική κακοποίηση
- Ζητήματα ψυχικής υγείας
- Σχέσεις με συνομηλίκους και την οικογένεια
- Θέματα σεξουαλικότητας
Εάν γνωρίζετε πως κάποιο παιδί αντιμετωπίζει το οποιοδήποτε πρόβλημα μπορείτε να καλέσετε δωρεάν στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111», ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού».