Έξι δεκαετίες μετά τo ντεμπούτο της στα ράφια των καταστημάτων, η Mattel λανσάρει την πρώτη τυφλή κούκλα Barbie σε μια προσπάθεια να κάνει τη σειρά της πιο συμπεριληπτική.
Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής παιχνιδιών δήλωσε ότι η νέα Barbie, η οποία είναι πλέον διαθέσιμη στο Διαδίκτυο και στα φυσικά καταστήματα, δημιουργήθηκε σε μια προσπάθεια να εκπροσωπηθούν περισσότερο τα τυφλά και τα παιδιά με χαμηλή όραση στην κοινωνία.
Σε δήλωσή της, η Krista Berger, ανώτερη αντιπρόεδρος της Barbie και παγκόσμια επικεφαλής της Barbie, δήλωσε: «Αναγνωρίζουμε ότι η Barbie είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή κούκλα. Αντιπροσωπεύει την αυτοέκφραση και μπορεί να δημιουργήσει μια αίσθηση του ανήκειν».
Κατασκευή με κάθε λεπτομέρεια
Η εταιρεία συνεργάστηκε με το Αμερικανικό Ίδρυμα Τυφλών για να διασφαλίσει ότι όλα, από τα μάτια της κούκλας μέχρι τα ρούχα της, απεικονίζουν με ακρίβεια τα άτομα με τύφλωση και χαμηλή όραση.
Η κούκλα κρατάει ένα λευκό και κόκκινο μπαστούνι με άκρη από ζαχαρωτό, ενώ το βλέμμα της κοιτάζει ελαφρώς προς τα πάνω και προς τα έξω για να «αντικατοπτρίζει με ακρίβεια το μερικές φορές διακριτό βλέμμα ενός τυφλού ατόμου».
Μετά τη διεξαγωγή δοκιμών με τυφλά παιδιά και παιδιά με χαμηλή όραση, αποφασίστηκε ότι η νέα Barbie θα πρέπει να είναι ντυμένη με ρούχα με ξεχωριστές λεπτομέρειες, όπως ένα ροζ σατέν μπλουζάκι και μια μοβ φούστα από τούλι.
Λεπτομέρειες όπως οι θηλιές στο πίσω μέρος της μπλούζας και η ελαστική ζώνη στη μέση της φούστας δημιουργήθηκαν σε μια προσπάθεια να διασφαλιστεί ότι το ντύσιμο της κούκλας είναι ευκολότερο.
Η συσκευασία είναι επίσης πιο προσιτή από την κανονική και περιλαμβάνει τη λέξη Barbie γραμμένη σε γραφή Braille στο μπροστινό μέρος του κουτιού.
«Σημαίνει τα πάντα για εμένα»
Η Λούσι Έντουαρντς, ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των αναπήρων και παρουσιάστρια, η οποία είναι τυφλή, εμφανίζεται στη καμπάνια με τη νέα Barbie.
Δήλωσε ότι η παρουσίαση της κούκλας σημαίνει «τα πάντα για μένα».
«Ως έφηβη, ένιωθα απομονωμένη χάνοντας την όρασή μου και μη βλέποντας πρότυπα σαν εμένα. Ντρεπόμουν για το μπαστούνι μου – αλλά γνωρίζοντας ότι η Barbie είχε μπαστούνι θα με έκανε να αισθανθώ πολύ διαφορετικά για το δικό μου και θα με βοηθούσε να νιώσω λιγότερο μόνη στο ταξίδι μου να αποδεχτώ και να αγκαλιάσω την τύφλωσή μου» πρόσθεσε.
«Η Barbie έχει να κάνει με τη χαρά, με την ανακάλυψη και την κατανόηση του κόσμου μέσα από το παιχνίδι, και είναι υπέροχο να σκεφτόμαστε ότι τα παιδιά με προβλήματα όρασης μπορούν τώρα να παίξουν με μια Barbie που τους μοιάζει», δήλωσε η Debbie Miller, διευθύντρια συμβουλών και υποστήριξης πελατών του RNIB (Βασιλικό Εθνικό Ινστιτούτο Τυφλών).
«Πρόκειται για ένα θετικό βήμα προς τα εμπρός»
«Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με τις λεπτομέρειες που έχουν μπει στο σχεδιασμό αυτής της νέας Barbie – τα ρούχα, καθώς και το μπαστούνι και τα γυαλιά ηλίου. Είναι μια αναγνώριση ότι δεν μπορούν όλοι να δουν καλά, πράγμα που σημαίνει πολλά για την κοινότητα των τυφλών και των ατόμων με μειωμένη όραση.
Πρόκειται για ένα θετικό βήμα προς τα εμπρός, βοηθώντας τα παιδιά και τους ενήλικες με απώλεια όρασης να αισθάνονται ότι ανήκουν κάπου και ότι αναγνωρίζονται», συμπλήρωσε η ίδια μιλώντας στον Guardian.
Εκτός από την πρώτη τυφλή Barbie, η Mattel συνεργάστηκε επίσης με την αμερικανική οργάνωση National Down Syndrome Society για να λανσάρει την πρώτη μαύρη κούκλα με σύνδρομο Down.
Και οι δύο κούκλες ανήκουν στη σειρά Barbie Fashionistas που ξεκίνησε αρχικά το 2009 και για πρώτη φορά προσέφερε μια μικρή επιλογή από κούκλες με διαφορετικούς σωματότυπους και αποχρώσεις δέρματος.
Το 2019 η σειρά επεκτάθηκε και περιλαμβάνει 176 κούκλες με εννέα διαφορετικούς σωματότυπους, 35 αποχρώσεις δέρματος και 94 χτενίσματα.
Επίσης, έκανε το ντεμπούτο της μια κούκλα με προσθετικό πόδι και μια χρήστης αναπηρικού αμαξιδίου.
Το 2022 κυκλοφόρησε η πρώτη κωφή Barbie μαζί με μια κούκλα Ken με λεύκη, μια αυτοάνοση ασθένεια που προκαλεί την απώλεια χρωστικών ουσιών στο δέρμα.