Το έργο “Minotauromachy” του 1935, ο πίνακας «Ο αυλός του Πάνα», η σύνθεση “Vollard Suite”, το γλυπτό «Κοπέλα με βάζο» είναι μόνο μερικά έργα του Πάμπλο Πικάσο, τα οποία αποκαλύπτουν το εξής παράδοξο: Ο εμβληματικός καλλιτέχνης δεν επισκέφθηκε ούτε μία φορά τη χώρα μας, όμως, η επαφή του με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τον οποίο μελέτησε πραγματοποιώντας περιηγήσεις στις αίθουσες του Λούβρου, υπήρξε για αυτόν αστείρευτη πηγή έμπνευσης. Άλλωστε, όπως είπε και ο ίδιος κάποτε, «αν όλα τα μονοπάτια που έχω διανύσει ήταν σημειωμένα σε έναν χάρτη και συνδεδεμένα με μια γραμμή, θα σχημάτιζαν έναν Μινώταυρο».

Αυτή η καταλυτική επιρροή, λοιπόν, αναζωπυρώνεται και κυριαρχεί στην έκθεση «Pablo Picasso: η Χαρά της Ζωής» (Pablo Picasso: the Joy of Life), ένα σπουδαίο πολιτιστικό γεγονός διεθνούς εμβέλειας, το οποίο φιλοξενείται στο Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας στο Ρέθυμνο της Κρήτης από τις 6 Ιουλίου, ενώ θα παραμείνει μέχρι και τις 20 Οκτωβρίου. Ουσιαστικά, πρόκειται για έναν φόρο τιμής από την κόρη του καλλιτέχνη, Παλόμα Πικάσο και τον καθηγητή Νίκο Σταμπολίδη, σε έναν ξεχωριστό τόπο, δηλαδή την Αρχαία Ελεύθερνα. Κάπως έτσι, 62 επιλεγμένα έργα του μεγάλου Ισπανού ζωγράφου, ορισμένα εκ των οποίων εκτίθενται πρώτη φορά και προέρχονται από την προσωπική συλλογή της κόρης του, συνδιαλέγονται με μοναδικές αρχαιότητες από τη συλλογή του Μουσείου.

Μία μαγευτική αφήγηση που μας παρασύρει σε ένα νοητό «ταξίδι» στο παρελθόν

Η έκθεση «Pablo Picasso: η Χαρά της Ζωής» αγκαλιάζει το φως, τη φύση, τα ζώα, τα μυθικά πλάσματα, ενώ χωρίζεται σε επτά ενότητες, οι οποίες είναι εμπνευσμένες κυρίως από το έργο του Πικάσο. Η έβδομη και τελευταία ενότητα είναι αυτή που ονομάζεται «Κλοντ» και εξηγεί πώς η Παλόμα Πικάσο, σε συνεργασία με τον Νίκο Σταμπολίδη, δηλαδή τον ανασκαφέα της Ελεύθερνας, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε αυτό το αριστουργηματικό, καλλιτεχνικό «πάντρεμα».

Μινώταυρος, Απεικονίσεις ζώων (πτηνών, κριών, ταύρων), Πάνας – ζώα, Λυσιστράτη, Αποκάλυψη, Χορός και Κλοντ. «Κλοντ» λοιπόν, ήταν το όνομα του αδελφού της Παλόμα Πικάσο, ο οποίος λάτρευε την Ελλάδα, όμως, έφυγε από τη ζωή πέρυσι, μην καταφέρνοντας να εκπληρώσει το μεγάλο του όραμα, αυτό που εν τέλει ολοκλήρωσε η αδερφή του, Παλόμα, με τον Νίκο Σταμπολίδη: Να φωτιστεί το διαχρονικό έργο και η έμπνευση του Πάμπλο Πικάσο και να επιστρέψει στην «πηγή», συνυπάρχοντας αρμονικά με τα αρχαία αριστουργήματα, καλλιεργώντας έναν διάλογο με την ελληνική ταυτότητα και την ιστορία στον πυρήνα του.

Φυσικά, τίποτα από όλα αυτά δεν θα είχε επιτευχθεί, δίχως την πολύτιμη, γενναιόδωρη συμβολή της Grecotel, η οποία έχει στηρίξει από την πρώτη στιγμή τις ανασκαφές της Αρχαίας Ελεύθερνας αλλά και τη δημιουργία του Μουσείου. Δείχνοντας πίστη και αφοσίωση στο έργο του Νίκου Σταμπολίδη, ο Νίκος και η Μάρι Δασκαλαντωνάκη, καθώς και οι άνθρωποι της Grecotel, αγκάλιασαν αυτή την προσπάθεια ήδη από το ξεκίνημά της, με κάθε μέσο και τρόπο, με την ενέργεια και την έμπρακτη υποστήριξή τους.

Μάλιστα, πέρα από το να συμμετέχουν ενεργά σε κάθε πτυχή της διοργάνωσης της έκθεσης, τα Grecotel φιλοξένησαν την Παλόμα Πικάσο, την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου αλλά και τη Βασίλισσα Σοφία της Ισπανίας, μεταφέροντάς τους τη ζεστασιά, την απλοχεριά και την ειλικρίνεια που χαρακτηρίζουν την αυθεντική ελληνική φιλοξενία. Επίσης, αξίζει να αναφέρουμε πως ήδη από το 2013 στο εστιατόριο Minotaur στο Amirandes, εκτίθενται αυθεντικά κεραμικά του θρυλικού καλλιτέχνη, τα οποία αποπνέουν την αισθαντική γοητεία που του ασκούσε η μορφή του Μινώταυρου και η ελληνική μυθολογία.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η έκθεση «Pablo Picasso: η Χαρά της Ζωής» αποτελεί μία εξαιρετική αφορμή για να προσθέσουμε το Ρέθυμνο στους μελλοντικούς προορισμούς μας. Όχι μόνο επειδή θα έχουμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε από κοντά σπάνια έργα του μεγάλου ζωγράφου, αλλά κυρίως, διότι θα ανακαλύψουμε ιδίοις όμμασι πόσο καταλυτική υπήρξε η επιρροή της ελληνική μυθολογίας στην τέχνη του. Ας προγραμματίσουμε, λοιπόν, ένα ταξίδι μέχρι το Ρέθυμνο, για να επισκεφθούμε το Μουσείο της Αρχαίας Ελεύθερνας και να δούμε από κοντά πώς η ιερή ιστορία της Κρήτης «παντρεύεται» με ευρηματικό τρόπο με την καλλιτεχνική ιδιοφυΐα του Πάμπλο Πικάσο.