Για τη «Λίμνη των κύκνων» δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις -πρόκειται για το πιο γνωστό έργο κλασικού μπαλέτου, ενώ η μουσική του Τσαϊκόφσκι είναι αμέσως αναγνωρίσιμη ακόμα και σε όσους δεν έχει τύχει να γνωρίζουν το έργο για το οποίο γράφτηκε. Η διαχρονικότητα του έργου έχει να κάνει με τους χαρακτήρες του, ο οποίοι αφηγούνται, βιώνουν και υπομένουν τα αιώνια ανθρώπινα πάθη και συναισθήματα.
«Κάθε μπαλαρίνα έχει το χώρο να φέρει τη δική της, προσωπική ερμηνεία στο ρόλο της Οντέτ» θα πει στο ΒΗΜΑ η Ινές ΜακΙντός, Πρώτη Μπαλαρίνα της Όπερας του Παρισιού, που θα ερμηνεύσει το συγκεκριμένο ρόλο στο ανέβασμα της Λίμνης των Κύκνων από το Romae Capital Ballet την προσεχή Δευτέρα 22/7 στο Christmas Theater (εισιτήρια εδώ).
Η ΜακΙντός γεννήθηκε το 2002 ασχολήθηκε από πολύ μικρή ηλικία με τον κλασικό χορό και ήδη από τα 16 της ανήκει στο Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού. Στο πλευρό της, στο ρόλο του πρίγκιπα Ζίγκφριντ, θα βρίσκεται ο επίσης διεθνούς φήμης Πρώτος Χορευτής στο Κρατικό Μπαλέτο Βερολίνου, Ντίνου Ταμαζλακάρου.
Η κορυφαία χορεύτρια μίλησε στο ΒΗΜΑ λίγο πριν την πρώτη της εμφάνισή στη χώρα μας για τη σπουδαιότητα του κλασικού αυτού έργου, τις απαιτήσεις του ρόλου της Οντέτ αλλά και την αφοσίωση που απαιτεί το κλασικό μπαλέτο και ο χορός.
Τι σας έχει διδάξει έως τώρα ο ρόλος της Οντέτ;
Θα έλεγα πως σίγουρα έχω μάθει πολλά για τη στάση των χεριών και της πλάτης. Ο κύκνος αποδίδεται κινησιολογικά με το πάνω μέρος του σώματός μας.
Γιατί θεωρείτε ότι «Η Λίμνη των Κύκνων» παραμένει συναφής μέχρι σήμερα;
Πρόκειται για ένα μυθικό έργο, στο οποίο κάθε μπαλαρίνα έχει το χώρο να φέρει τη δική της, προσωπική ερμηνεία στο ρόλο της Οντέτ. Κάθε χορεύτρια που την υποδύεται μπορεί να χρησιμοποιήσει στο χορό και τις κινήσεις της τις δικές εμπειρίες και συναισθήματα, καθιστώντας κάθε φορά μοναδικό το συγκεκριμένο χαρακτήρα. Η αντίθεση ανάμεσα στην Οντέτ και την Οντίλ είναι το στοιχείο που καθιστά αυτό το ρόλο τόσο ενδιαφέροντα και σε γεμίζει με ένα αίσθημα ικανοποίησης όταν τον ερμηνεύεις. Προκειμένου να ζωντανέψεις αυτούς τους χαρακτήρες, ωθείσαι να ανακαλύψεις τις διαφορετικές προσωπικότητες που βρίσκονται μέσα σου.
Για εσάς που είστε ένα κορίτσι της Gen-Z τι αφορά η ιστορία της Λίμνης των Κύκνων;
Κατ’ αρχάς, είναι μια ιστορία διαχρονική που αγγίζει κάθε γενιά και εποχή. Πιθανόν αυτό να οφείλεται επειδή μιλά για η σκοτεινή πλευρά που κρύβει κάθε άνθρωπος ή επειδή μιλά για έναν προδομένο έρωτα, κάτι που μπορεί να επιφυλάξει η ίδια η ζωή και για εμάς. Είναι μια ιστορία που σου προσφέρει κάθε φορά και κάτι διαφορετικά αναλόγως της οπτικής γωνίας που υιοθετείς.
Η γλώσσα δεν μπορεί να εκφράσει τα πάντα. Το σώμα;
Μερικές φορές είναι δύσκολο να εκφράσεις με λόγια τα συναισθήματά σου, ενώ αντίθετα μπορείς να το κάνεις πολύ πιο εύκολα με το σώμα που δεν μοιάζει να έχει τους περιορισμούς του λόγου. Είμαι ένα αρκετά εσωστρεφές άτομο και αρκετά ευαίσθητο. Το γεγονός ότι υποδύομαι διαφορετικούς χαρακτήρες με βοηθά να ανακαλύψω ποια είμαι κα, μέσα από αυτούς, να εκφράσω και εαυτό μου. Επίσης, η κίνηση πολλές φορές αποδεικνύεται πιο συναφής από τις λέξεις και μπορείς να εκφραστείς πιο εύκολα μέσα από αυτή. Στο χορό η στάση του σώματος αντικαθιστά το λόγο και γι’ αυτό το λόγο πρέπει να αποκρυπτογραφείται και να αποκωδικοποιείται όσο το δυνατό περισσότερο προκειμένου να το κοινό να αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει στη σκηνή και τι αφηγείται το έργο.
Πώς είναι αυτή η εμπειρία του να χρησιμοποιείς μόνο το σώμα σου για να εκφράσεις και να μεταδώσεις όσα νιώθεις;
Αυτό που πρέπει να κάνουμε ως χορευτές κλασικού μπαλέτου είναι να βρούμε την καλύτερη στάση του σώματος μας και να του δώσουμε εκείνη τη μορφή, εκείνο το σχήμα που θα εκφράσει την ψυχή κα τα συναισθήματά μας και θα μας επιτρέψει να αφηγηθούμε μια ιστορία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επομένως, η αισθητική του σώματος, αλλά και η ενέργεια και ευαισθησία που το χαρακτηρίζει, είναι τα τρία στοιχεία που επιδιώκουμε να βελτιώνουμε διαρκώς μέσα από τις καθημερινές πρόβες. Έτσι έχουμε εκπαιδευθεί από μικρά παιδιά: να συγκρίνουμε, να πειθαρχούμε και να σεβόμαστε.
Έχετε αναρωτηθεί γιατί χορεύετε, γιατί γίνατε μπαλαρίνα;
Το μπαλέτο, ο χορός, είναι ένα πολύ δύσκολο επάγγελμα, γεμάτο ανασφάλειες, φόβο και πάρα πολλή δουλειά. Παρόλα αυτά, τα συναισθήματα που αποκομίζεις και το πάθος που απαιτείται να επιδείξεις στο χορό είναι οι λόγοι που με κάνουν και συνεχίζω. Το μυστικό μου είναι να μην χάνεις την πίστη σου στο χορό και τον εαυτό σου.
Είστε μόλις 22 ετών. Φαντάζομαι έχετε και ζωή έξω από το χορό. Ποια είναι αυτή;
Η ζωή περιστρέφεται γύρω από το χορό κυρίως και έτσι δεν έχω χρόνο να κάτι άλλο, εκτός από τα να βλέπω τους δικούς μου. Ε Όταν όμως δίνεται σπάνια η ευκαιρία, τότε επισκέπτομαι μουσεία, ταξιδεύω και παρακολουθώ παραστάσεις μπαλέτου. Είναι μια πολύ απαιτητική δουλειά, την οποία δεν μπορείς να κάνεις για πάντα και για το λόγο αυτό πρέπει σε σχετικά μικρή ηλικία να επιτύχεις τους καλλιτεχνικούς και επαγγελματικούς στόχους που έχεις θέσει. Θα βάλω τα δυνατά μου για να τα καταφέρω.