Οι επιστήμονες έκαναν μια κρίσιμη ανακάλυψη στο DNA που θα μπορούσε να βοηθήσει στη θεραπεία ενός από τους πιο θανατηφόρους καρκίνους.

Μια ομάδα ερευνητών από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι ο καρκίνος του παγκρέατος είναι σε θέση να κλείσει μόρια σε ένα από τα πιο σημαντικά γονίδια του οργανισμού, βοηθώντας την ασθένεια να αναπτυχθεί και να εξαπλωθεί γρήγορα.

Συχνός και θανατηφόρος

Ο καρκίνος του παγκρέατος είναι ο 12ος συχνότερος καρκίνος παγκοσμίως, με περισσότερους από μισό εκατομμύριο ανθρώπους να διαγιγνώσκονται κάθε χρόνο. Έχει τα χειρότερα ποσοστά επιβίωσης από όλες τις πιο κοινές μορφές της νόσου.

Η θανατηφόρα φύση του καρκίνου του παγκρέατος έχει βάλει σε αμηχανία τους ειδικούς εδώ και χρόνια, αλλά η ανακάλυψη προσφέρει ελπίδα στο κυνήγι μιας θεραπείας που θα μπορούσε να εξαλείψει την ασθένεια, αναφέρει σε δημοσίευμά του ο Guardian.

Πιθανές νέες θεραπείες στο μέλλον

Η Δρ Μαρία Χατζηαποστόλου, από το Κέντρο Έρευνας για τον Καρκίνο John van Geest του Πανεπιστημίου Nottingham Trent, δήλωσε:« Αυτή η έρευνα, η οποία παρείχε νέα στοιχεία κατανόησης και γνώση για το πώς συμπεριφέρεται ο καρκίνος, ελπίζουμε ότι θα βοηθήσει να ανοίξει ο δρόμος για πιθανές νέες θεραπείες στο μέλλον».

Και πρόσθεσε: «Ο καρκίνος του παγκρέατος έχει τη χαμηλότερη επιβίωση από τους 20 κοινούς καρκίνους. Η επιβίωση των ασθενών πέραν της πενταετίας έχει βελτιωθεί πολύ λίγο εδώ και αρκετό καιρό και γι’ αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να βρούμε νέους τρόπους για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή τη νόσο, τον τρόπο με τον οποίο εξαπλώνεται και γιατί είναι τόσο επιθετική».

Καρκίνος παγκρέατος

Ο καρκίνος του παγκρέατος συχνά διαγιγνώσκεται σε προχωρημένο στάδιο, όταν οι θεραπευτικές επιλογές περιορίζονται, ενώ περισσότεροι από τους μισούς ασθενείς πεθαίνουν εντός τριών μηνών από τη διάγνωση. Στις προσωπικότητες υψηλού προφίλ που πέθαναν από την ασθένεια περιλαμβάνονται οι Alan Rickman, John Hurt, Steve Jobs και Patrick Swayze.

Για τη μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Gastro Hep Advances, οι ερευνητές ανέλυσαν δείγματα ιστού από υγιείς αλλά και από ασθενείς καρκίνο του παγκρέατος. Διαπίστωσαν ότι οι καρκίνοι του παγκρέατος πυροδοτούν μια διαδικασία γνωστή ως μεθυλίωση του DNA, προκαλώντας την απενεργοποίηση μορίων στο κανονικά ευεργετικό γονίδιο HNF4A, επιτρέποντας στους όγκους να αναπτύσσονται εξαιρετικά γρήγορα.

Το γονίδιο HNF4A

Το γονίδιο HNF4A είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία του ανθρώπου, επειδή βοηθά πολλά από τα όργανα του σώματος να λειτουργούν σωστά. Όμως οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ο καρκίνος του παγκρέατος μπορεί να απενεργοποιήσει κρυφά τα οφέλη του γονιδίου.

Η κ. Χατζηαποστόλου δήλωσε σχετικά: «Η απώλεια του HNF4A οδηγεί στην ανάπτυξη και την επιθετικότητα του καρκίνου του παγκρέατος και τώρα γνωρίζουμε ότι συσχετίζεται με την κακή επιβίωση των ασθενών».

Στο έργο συμμετείχαν επίσης επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ, το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια και το ιατρικό κέντρο Cedars-Sinai του Λος Άντζελες.

Ο Δρ Chris Macdonald, επικεφαλής της έρευνας στο Pancreatic Cancer UK, το οποίο χρηματοδότησε τη μελέτη, δήλωσε: «Χρειαζόμαστε απεγνωσμένα πιο ευγενικές και πιο αποτελεσματικές θεραπευτικές επιλογές για τον καρκίνο του παγκρέατος. Η πλειονότητα των καρκίνων του παγκρέατος διαγιγνώσκεται σε προχωρημένο στάδιο, με το 80% να μην εντοπίζεται παρά μόνο όταν η νόσος έχει εξαπλωθεί και δεν είναι πλέον χειρουργήσιμη.

Αυτό αντικατοπτρίζεται στο χαμηλό ποσοστό επιβίωσης – πάνω από τα μισά άτομα με τη νόσο πεθαίνουν εντός τριών μηνών από τη διάγνωση. Η βελτίωση της θεμελιώδους κατανόησής μας για το τι κάνει τον καρκίνο του παγκρέατος να αναπτύσσεται και να εξαπλώνεται τόσο γρήγορα είναι ζωτικής σημασίας για να μπορέσουμε να κάνουμε τις απαραίτητες ανακαλύψεις.

«Το έργο αυτό μας δίνει νέες πληροφορίες σχετικά με το πώς ο καρκίνος του παγκρέατος είναι σε θέση να καταστείλει ορισμένα μόρια για να τον βοηθήσει να εξαπλωθεί επιθετικά σε όλο το σώμα, γεγονός που, με τη σειρά του, θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη αποτελεσματικότερων θεραπευτικών επιλογών στο μέλλον».