Eρώτηση και Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων στη Βουλή κατέθεσε το ΠαΣοΚ αναφορικά με την αύξηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, παραθέτοντας πίνακα σύγκρισης τιμών σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς.

Όπως τονίζει το ΠαΣοΚ, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που έκανε η ομάδα της online πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ferryroute.com με την οποία σύγκρινε την εξέλιξη των τιμών από το 2019 ως το 2023, οι τιμές των ναύλων τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί μεταξύ άλλων ως εξής:

  • Χανιά: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου (Οικονομική Θέση – Deck) αυξήθηκε από 27€ το 2019 σε 41€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση 51.85%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 49€ σε 79€, δηλαδή πάνω από 60%.
  • Σαντορίνη: Ένα απλό εισιτήριο κόστιζε 41€ το 2019 και πλέον κοστίζει 58€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 91€ σε 128€, δηλαδή αύξηση 40%.
  • Ρόδος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 65€ το 2019 σε 91€ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 39%. Για τα εισιτήρια με αυτοκίνητο, η τιμή αυξήθηκε από 104€ σε 150€, δηλαδή 44%.
  • Τήνος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 35€ το 2019 σε 49€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 79€ σε 110€, δηλαδή αύξηση 40%.
  • Πάρος: Η τιμή ενός απλού εισιτηρίου αυξήθηκε από 36€ το 2019 σε 50€, ενώ με αυτοκίνητο η τιμή αυξήθηκε από 83€ σε 116€, σημειώνοντας αύξηση 40%

«Ξένοι στον ίδιο μας τον τόπο. Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν ανατιμηθεί την τελευταία πενταετία ως και 40% κατ’ ελάχιστο. Η ραγδαία αύξηση του κόστους ζωής και η επιδείνωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών -στην προτελευταία θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ- απαιτούν άμεσες απαντήσεις» υπογραμμίζει ο πρόεδρος του κόμματος Νίκος Ανδρουλάκης στην ανάρτηση του.

«Ζητάμε άμεσα από την κυβέρνηση επιβολή πλαφόν για συγκεκριμένες διαδρομές. Η αισχροκέρδεια στην πλάτη του ελληνικού λαού δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνεται ανεκτή» προσθέτει.

Φθηνότερα στο εξωτερικό

Οι τιμές αυτές είναι έως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη.

Για παράδειγμα, στην διαδρομή Όσλο – Κοπεγχάγη μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο ταξιδεύει με 696 όταν στην Ελλάδα για την διαδρομή Πειραιάς – Ρόδος το κόστος ανέρχεται σε 1105,50 ευρώ.

«Με άλλα λόγια στην Ελλάδα πληρώνουμε 58,8% ακριβότερα από ότι οι Βορειοευρωπαίοι για μια διαδρομή μάλιστα οριακά, έστω, μικρότερη» τονίζει το ΠαΣοΚ.

Τα «σκαμπανεβάσματα» των τιμών

Σε πρόσφατη ανακοίνωση του, ο τομέας Ναυτιλίας του ΠαΣοΚ ανέδειξε πως τις μέρες που υπάρχει μόνο μια εταιρία σε μια γραμμή οι τιμές αυξάνονται και τις μέρες που εισέρχεται και δεύτερη εταιρία στο δρομολόγιο οι τιμές μειώνονται.

Για παράδειγμα:

  1. Στη γραμμή Πειραιάς – Σαντορίνη η μέρα ξεκινάει με εισιτήριο 89.70 ευρώ και σταδιακά καθώς και άλλα πλοία άλλων εταιρειών μπαίνουν στη γραμμή, μειώνεται μέχρι τα 58 ευρώ τις απογευματινές ώρες.
  2. Στη γραμμή Πειραιάς – Ιος τη μία ημέρα μπορείς να ταξιδεύεις στην τιμή των 84 ευρώ ενώ την επόμενη μέρα ταξιδεύεις με 59 ή 67 ευρώ γιατί μπαίνουν στη γραμμή και άλλα πλοία.
  3. Στη γραμμή Ηράκλειο – Μύκονος, τη μία ημέρα που το πλοίο που συνδέει τη γραμμή είναι ένα, η τιμή του εισιτήριου είναι 105,70 ευρώ, την επόμενη μέρα υπάρχει και δεύτερο ανταγωνιστικό πλοίο με τιμή εισιτηρίου  στα 79 και αναγκάζεται έτσι η εταιρεία να ρίξει την τιμή του εισιτηρίου από τα 105.7 στα 83 ευρώ.
  4. Στη γραμμή Ηράκλειο – Σαντορίνη τις ημέρες που μόνο ένα πλοίο ή μια εταιρεία με δύο πλοία εξυπηρετεί τη γραμμή, η τιμή είναι 92.70 ευρώ. Όμως τις ημέρες που αλλά πλοία, άλλης εταιρείας μπαίνουν στη γραμμή αυτή η τιμή μειώνεται μέχρι και τα 59 ευρώ.

«Προφανώς οι διεθνείς τιμές των καυσίμων τις μέρες που υπάρχουν δύο εταιρίες στο ίδιο δρομολόγιο μειώνονται και την άλλη μέρα που υπάρχει μια εταιρία, οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται.

Και μιας και η Κυβέρνηση φαίνεται να υιοθετεί και αυτό το επιχείρημα, ας αναφέρουμε ότι οι τιμές του μπρεντ είναι στα 80 δολάρια το βαρέλι τις πρώτες μέρες του Ιουλίου, κοντά 30% χαμηλότερα από το 2022 όπου η τιμή του είχε φτάσει τα 112 δολάρια το βαρέλι και επίσης 30% χαμηλότερα από ότι ήταν την περίοδο 2012-2014 δηλαδή μια δεκαετία και πλέον νωρίτερα.

Πως γίνεται την ίδια στιγμή ενώ οι διεθνείς τιμές των καυσίμων μειώνονται στην Ελλάδα οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων να ανεβαίνουν; Μήπως τελικά δεν φταίνε οι διεθνείς τιμές των καυσίμων αλλά η ολιγοπωλιακή διάρθρωση μιας αγοράς που ουσιαστικά ελέγχουν μόλις δύο εταιρίες;» τονίζουν στο ΠαΣοΚ.

Τα ερωτήματα που κατέθεσε το ΠαΣοΚ

  1. Πότε θα λειτουργήσει το παρατηρητήριο τιμών στις ακτοπλοϊκές γραμμές και γιατί δεν έχει λειτουργήσει μέχρι σήμερα;
  2. Γιατί δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των πρόσφατων ελέγχων και των 7 παραβάσεων που εντόπισε το Υπουργείο;
  3. Γιατί δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα η επιστολή του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού;
  4. Ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής και του Υπουργείου Ανάπτυξης για να καταπολεμήσουν φαινόμενα αισχροκέρδειας στον κλάδο;
  5. Πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές των εισιτηρίων τα τελευταία 5 χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας; Παρακαλούμε όπως μας δώσετε αναλυτικά στοιχεία ανά δρομολόγιο και τιμές τα τελευταία 5 χρόνια.
  6. Σκοπεύει η Κυβέρνηση όπως προχωρήσει στον προσδιορισμό συντελεστών  των στοιχείων του κόστους των μεταφορών καθώς και τα επίπεδα συνδεσιμότητας και ανεκτού ναύλου για τα νησιά;