Θερμοκρασίες ρεκόρ το καλοκαίρι, εξωφρενικές τιμές πολυτελών ξενοδοχείων και πολυσύχναστα hot spots: Τίποτα δεν εμποδίζει τις ευρωπαϊκές καλοκαιρινές διακοπές. Τουλάχιστον, όχι ακόμη.

Μια νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων σχετικά με τις τουριστικές δαπάνες και τις ταξιδιωτικές τάσεις που δημοσιεύθηκε το δεύτερο τρίμηνο του 2024 και κοινοποιήθηκε αποκλειστικά από το Bloomberg επιβεβαιώνει ότι η ζήτηση για την περιοχή συνεχίζει να αυξάνεται.

Οι τουρίστες αναμένεται να ξοδέψουν φέτος στην Ευρώπη το ποσό ρεκόρ των 800 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με την έκθεση – δηλαδή 37% αύξηση σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα των 583 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών. Οι αφίξεις επισκεπτών από το εξωτερικό είναι επίσης αυξημένες κατά 6% σε σχέση με το 2019 μέχρι στιγμής, αποκαλύπτει η έκθεση, σημειώνοντας νέο ρεκόρ για την Ευρώπη.

Κινητήριος μοχλός

Κινητήριος μοχλός της φετινής ευρωπαϊκής τουριστικής έκρηξης είναι οι Αμερικανοί, προσθέτει η έκθεση, και το 72% των τουριστικών δαπανών ρεκόρ έχει πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής σε δυτικοευρωπαϊκούς προορισμούς. Περαιτέρω ώθηση στα έσοδα έχουν δώσει οι ενδοπεριφερειακοί επισκέπτες και οι τουρίστες της Ανατολικής Ασίας που επανέρχονται, κυρίως από την Κίνα, αν και η συμβολή των κινέζων ταξιδιωτών στις δαπάνες δεν ήταν άμεσα διαθέσιμη, αναφέρει η ETC.

«Προς το παρόν, βλέπουμε ότι οι προορισμοί της νότιας Ευρώπης και της Μεσογείου παραμένουν σταθερά αγαπημένοι για τους ταξιδιώτες στην Ευρώπη», δήλωσε ο Eduardo Santander, διευθύνων σύμβουλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων, σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι τουρίστες συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στον ζεστό καιρό και την αξία για τα χρήματα, πρόσθεσε, τα οποία και τα δύο μπορούν ακόμη να βρεθούν σε μέρη της νότιας Ευρώπης.

Η Ελλάδα και η αλλαγή στο πρότυπο

Αυτό ισχύει για παράδειγμα με την Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζει αυξημένες κλιματικές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των κυμάτων καύσωνα φέτος και των πυρκαγιών πέρυσι. Οι τελευταίες δεν είχαν καμία επίπτωση στην ελκυστικότητα του προορισμού, αναφέρει η έκθεση. Πράγματι, η χώρα είδε φέτος να πολλαπλασιάζονται οι εντυπωσιακές και ταυτόχρονα προσιτές επιλογές ξενοδοχείων, οι περισσότερες από τις οποίες βρίσκονται μακριά από τα ακριβότερα στέκια της Σαντορίνης και της Μυκόνου.

Αλλά οι βόρειοι προορισμοί κερδίζουν γρήγορα μερίδιο αγοράς. Στην πραγματικότητα, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι μια αλλαγή στα πρότυπα του ευρωπαϊκού τουρισμού βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη: Περισσότεροι επισκέπτες συνέρρευσαν σε προορισμούς με ήπιο καιρό και λιγότερη πολυκοσμία το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Αυτή η συνεχιζόμενη άνοδος των «δροσερών διακοπών» οδήγησε σε αξιοσημείωτες αυξήσεις στις διεθνείς διανυκτερεύσεις για τη Δανία (+38%), τη Νορβηγία (+18%) και τη Σουηδία (+9%), από έτος σε έτος σε σχέση με το 2019.

Τα μέρη με ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία αυξάνουν επίσης τη δημοτικότητά τους, είτε είναι εκτός της πεπατημένης είτε όχι – η Βουλγαρία (+29%), η Σερβία (+40%) και η Τουρκία (+22%) σημείωσαν διψήφια αύξηση των διεθνών τουριστικών αφίξεων σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα.

Οι εντυπώσεις και ο υπερτουρισμός

Όσον αφορά τις διαδικτυακές εντυπώσεις για την Ευρώπη, τις οποίες παρακολουθεί επίσης η έκθεση, η περιοχή σημείωσε υψηλότερη βαθμολογία από άλλες σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με το ETC, με βαθμολογία 46 στα 100 για το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Στη δεύτερη και τρίτη θέση βρίσκονταν η Μέση Ανατολή και η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, με βαθμολογίες 45 και περίπου 35 αντίστοιχα. Οι μετρήσεις του κοινωνικού συναισθήματος είναι αποτέλεσμα της παρακολούθησης των συζητήσεων και των πληροφοριών σχετικά με προορισμούς που μοιράζονται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φόρουμ, ιστολόγια, ιστότοπους εταιρειών και διαδικτυακές κριτικές. Το μηδέν θεωρείται το μεσαίο σημείο, με εξίσου θετικές και αρνητικές αναφορές.

Ένα πράγμα για το οποίο οι ταξιδιώτες έχουν δυσαρεστηθεί είναι ο υπερτουρισμός σε δημοφιλείς προορισμούς. Αλλά η πρόκληση σε ορισμένα μέρη έχει οδηγήσει σε ευκαιρίες για άλλα. Αυτό εξηγεί γιατί μέρη όπως το Magerøya στη Νορβηγία, το Bornholm στη Δανία και το Iona στη Σκωτία κερδίζουν την προσοχή.

Η ενθάρρυνση των τουριστών να επιχειρήσουν σε τοποθεσίες που δεν είναι τόσο δημοφιλείς είναι το κλειδί για τη διάδοση των πλεονεκτημάτων που φέρνουν οι διεθνείς ταξιδιώτες σε όλη την Ευρώπη, λέει ο Santander, ιδίως καθώς οι μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν οικονομικές πιέσεις, συμπεριλαμβανομένων των υψηλότερων λειτουργικών δαπανών και των ελλείψεων προσωπικού.

ΠΗΓΗ: ot.gr