Πόσες διαφορετικές λέξεις υπάρχουν για να πουν οι νέοι τη λέξη «αδελφός» και έτσι να απευθυνθούν ή να χαιρετίσουν έναν φίλο τους; Αν ακούσουμε τους μαθητές του 1ου Γυμνασίου Γυθίου, τότε είναι τουλάχιστον τρεις «μπρο», «μπρόσκι», «μπροκολόκο».

Πόσο πολύ επηρεάζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον τρόπο που μιλούν οι νέοι σήμερα; Τελικά η γλώσσα τους έχει «κανόνες» και είναι μια γλωσσική ποικιλία στην οποία έχουν πρόσβαση οι ενήλικες;

Μαθητές από Γυμνάσια και Λύκεια τα οποία έχουν συμμετάσχει την πρωτοβουλία των μαθητικών εφημερίδων του Βήματος ετοίμασαν ένα βίντεο στο οποίο μιλούν για τη γλώσσα που χρησιμοποιούν στις παρέες τους, εξηγούν κάποιες από τις πιο χαρακτηριστικές λέξεις και εκφράσεις της σύγχρονης σλανγκ και μας ξεναγούν στο δικό τους κόσμο, εκεί όπου νιώθουν και γίνονται «γλωσσοπλάστες» όπως λένε οι ίδιοι.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε το video παρακάτω:

Τα σχολεία που συμμετείχαν στην ενέργεια αυτή και προσέγγισαν με χιούμορ το φαινόμενο της «γλώσσας των νέων» ήταν το 1ο Γυμνάσιο Γυθείου (μπορείτε να δείτε τη μαθητική εφημερίδα που ετοίμασαν εδώ), το 1o Λύκειο Τρικάλων (μπορείτε να δείτε τη μαθητική εφημερίδα που ετοίμασαν εδώ) , το 1ο Γενικό Λύκειο Χανίων (μπορείτε να δείτε τη μαθητική εφημερίδα που ετοίμασαν εδώ) και το 3ο Πειραματικό Λύκειο Κομοτηνής (μπορείτε να δείτε τη μαθητική εφημερίδα που ετοίμασαν εδώ).

Από τη γλώσσα των νέων στις μαθητικές εφημερίδες

Οι βραβευμένες Μαθητικές Εφημερίδες του Βήματος δίνουν το λόγο σε σχολεία από όλη την Ελλάδα. Ο ρόλος που επιτελούν είναι πολλαπλός. Πρώτον, ενθαρρύνουν τη φιλαναγνωσία μεταξύ των μαθητών και τους φέρνουν σε επαφή με κείμενα τα οποία ξεχωρίζουν για το περιεχόμενό, το ύφος και τη λειτουργικότητά τους ως προς τους στόχους που καλούνται να επιτελέσουν. Δεύτερον, συμβάλλουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων οι οποίες δεν εξαντλούνται μόνο στην παραγωγή γραπτού λόγου για συγκεκριμένο σκοπό, δηλαδή τη δημιουργία μιας μαθητικής εφημερίδας, αλλά περιλαμβάνουν επίσης την έρευνα, την αξιολόγηση πολλών και διαφορετικών πηγών, την κριτική σύνθεση διαφορετικών πληροφοριών. Επιπρόσθετα, εξοικειώνουν τους μαθητές με τον έντυπο Τύπο και συνολικά τους καθιστούν κριτικούς αναγνώστες, στοιχείο απαραίτητο για τη συγκρότηση της δημοκρατικής ταυτότητας κάθε ενεργού πολίτη.