Mε τους προσωρινούς δασμούς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα με προορισμό την Ευρώπη να έχουν κλειδώσει από τις 5 Ιουλίου -στην περίπτωση της BYD διαμορφώνονται σε 17,4%, επιπλέον του ήδη ισχύοντος 10%-, γίνεται ακόμα πιο αυτονόητο ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές θα αναζητήσουν τρόπους να παρακάμψουν τον συγκεκριμένο σκόπελο, αλλά και εξίσου πιο αυτονόητα, να βρεθούν ακόμα πιο κοντά στην αγορά που επιθυμούν να κατακτήσουν.
Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, λίγο πριν τα τέλη του 2023, η BYD ανακοίνωσε την δημιουργία του πρώτου της εργοστασίου σε ευρωπαϊκό έδαφος και συγκεκριμένα στην Ουγγαρία με την συγκεκριμένη μονάδα να τίθεται σε λειτουργία από το 2026. Πλέον ο κινεζικός όμιλος ετοιμάζει ένα ακόμα εργοστάσιο, αυτή την φορά στα «πρόθυρα» της Ευρώπης, επιλέγοντας την Τουρκία ως ιδανικό τόπο φιλοξενίας της νέας της βιομηχανικής μονάδας ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το μόνο που εκκρεμεί για να επισφραγιστεί η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι οι επίσημες ανακοινώσεις οι οποίες προφανώς θα γίνουν δια στόματος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με δεδομένο και ότι η συμφωνία με την BYD, συνεπάγεται επένδυση ύψους περίπου ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Βάσει των διαθέσιμων πληροφοριών το εργοστάσιο θα κατασκευαστεί στην Μανίσα (Μαγνησία) στη δυτική Τουρκία και αναμένεται να ανακοινωθεί επισήμως από τον τούρκο πρόεδρο σε εκδήλωση στην περιοχή που βρίσκεται βορειανατολικά της Σμύρνης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ταυτόχρονα με την επισφράγιση των ευρωπαϊκών δασμών στις 5 Ιουλίου, η Τουρκία ανακοίνωσε ότι υπαναχωρεί σε σχέση με την αντίστοιχη δασμολογική πολιτική που είχε ανακοινώσει προσφάτως και η οποία προέβλεπε δασμούς έως και 40% για τα κινεζικής κατασκευής οχήματα που θα εισάγονταν στην Τουρκία. Η ανατροπή της συγκεκριμένης απόφασης ήρθε μετά από επίσημη συνάντηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στην Αστάνα του Καζακστάν με την τουρκική πλευρά να επικαλείται για την νέα απόφασή της την ενίσχυση των επενδύσεων.
Το νέο εργοστάσιο στην Τουρκία θα εξασφαλίσει προφανώς στην BYD ευκολότερη και άνευ δασμών πρόσβαση στην ΕΕ με δεδομένη την Τελωνειακή Ένωση ΕΕ-Τουρκίας. Επιπλέον, η τοπική αγορά που αριθμεί πληθυσμό 90 εκατομμυρίων αποτελεί ένα επιπλέον στοιχείο που προφανώς μέτρησε στην απόφαση των Κινέζων. Να σημειωθεί ότι πέρυσι οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων στην τουρκική αγορά διαμορφώθηκαν σε 7,5% των συνολικών πωλήσεων.
Για όσους δεν έχουν ακόμα εξοικειωθεί με τους κινέζους κατασκευαστές, η BYD αποτελεί μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες και δημοφιλείς αυτοκινητοβιομηχανίες ορμώμενες εκ Κίνας. Εκτός από το ήδη δρομολογηθέν εργοστάσιο στην Ουγγαρία, η BYD εγκαινίασε προσφάτως, στις 4 Ιουλίου, ένα νέο εργοστάσιο ηλεκτροκίνητων στην Ταϋλάνδη ενώ έχει ήδη αποκτήσει ένα πρώην εργοστάσιο της Ford στη Βραζιλία και διερευνά την κατάλληλη τοποθεσία για την κατασκευή ενός ακόμα εργοστασίου στο Μεξικό.
Ενδεικτικό της δυναμικότητας της BYD είναι ότι οι πωλήσεις της το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς ανήλθαν σε 982.747 μονάδες, μέγεθος αυξημένο κατά 40% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι πωλήσεις της BYD ανήλθαν για το πρώτο πεντάμηνο σε 12.944 μονάδες έναντι 2.120 μονάδων το αντίστοιχο διάστημα του 2023.