Ηταν αρχές του 2022, όταν μία από τις καλύτερες ταινίες τρόμου του νέου κύματος τράβηξε και πάλι τα βλέμματα σε ένα κινηματογραφικό είδος που συχνά θεωρείται χαμηλής αισθητικής. Το «Χ» του Τάι Γουέστ εισέπραξε απρόσμενα καλές κριτικές κι έπεισε ακόμα και τους πιο επιφυλακτικούς απέναντι στα slasher να του δώσουν μια ευκαιρία. Όταν δε κυκλοφόρησε η είδηση πως το «Pearl», το πρίκουελ του «Χ» ήταν ήδη έτοιμο και θα κυκλοφορούσε λίγους μήνες αργότερα, το νεοσυσταθέν fanbase, μέλος του οποίου είναι μέχρι και ο Μάρτιν Σκορσέζε, ενθουσιάστηκε και άρχισε το διαδικτυακό κους-κους.
Το πρίκουελ όχι μόνο ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες του προκατόχου του, αλλά σύστησε για τα καλά στο κοινό, που ήταν από χρόνια διψασμένο για μια νέα – καθόλα σύγχρονη – βασίλισσα του κινηματογραφικού τρόμου, τη Μία Γκοθ. Με την ερμηνεία και τις λαρυγγώδης κραυγές της, η βρετανή ηθοποιός έγινε viral φαινόμενο μέσα σε μια νύχτα, αφήνοτας την Τζένα Ορτέγα, την Σόφι Γουάιλντ και τις λοιπές υποψήφιες «scream queens» χιλιόμετρα πίσω, παρά το γεγονός ότι στην πραγματικότητα ποτέ δεν την ενδιέφεραν και τόσο πολύ οι ταινίες τρόμου.
«Δεν είναι ιδιαίτερα ένα είδος που με ελκύει. Έχω κάνει αρκετές ταινίες τρόμου και στην πραγματικότητα δεν ήταν απαραίτητα στα σχέδιά μου. Αλλά θεωρώ ότι μου δόθηκαν ευκαιρίες μέσα σε αυτό το είδος να εξερευνήσω ενδιαφέροντες χαρακτήρες», δήλωνε πέρυσι η ίδια σε μία από τις πολύ σπάνιες συνεντεύξεις της. Λοιπόν, μπορεί η ίδια να μην τρελαίνεται, τρελαίνεται όμως το κοινό της, το οποίο αδημονούσε εδώ και δύο χρόνια για την επιστροφή της στο τρίτο κεφάλαιο του νοσταλγικού και αιματοβαμμένου saga του Τάι Γουέστ με τίτλο «MaXXXine» που έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους την Πέμπτη 4 Ιουλίου.
Η συνεργασία με τον Φον Τρίερ και η δασκάλα Γκενσμπούρ
Παρόλο που η Μία Γκοθ μοιάζει να εμφανίστηκε από το πουθενά για να διαδεχθεί τον θρόνο της βασίλισσας του κινηματογραφικού τρόμου την Τζέιμι Λι Κέρτις (η οποία με τη σειρά της είχε διαδεχθεί τη μητέρα της, τη θρυλική πρωταγωνίστρια του «Ψυχώ» Τζάνετ Λι), στην πραγματικότητα η ίδια έχει δουλέψει πολύ σκληρά και για καιρό για να φτάσει ως εδώ.
Τα πρώτα βήματά της η Γκοθ τα έκανε ως μοντέλο, προτού πάρει την πρώτη της δουλειά ως ηθοποιός στην ταινία «Nymphomaniac» του Λαρς Φον Τρίερ, τρεις μήνες αφού τελείωσε το σχολείο. «Τότε όλη μου η ζωή έκανε στροφή 180 μοιρών. Ο Λαρς με βοήθησε να καταλάβω τι ήθελα να κάνω στη ζωή μου. Ήταν μια τόσο βαθιά εμπειρία αυτό που έζησα στα γυρίσματα, όλα όσα συνέβησαν και όσα ακολούθησαν – αυτή η ταινία άλλαξε τη ζωή μου», έχει δηλώσει η ίδια.
Η Γκοθ πολύ συνειδητά επέλεξε να μην πάει ποτέ σε σχολή υποκριτικής. Αποφάσισε πως, εφόσον της δόθηκε η ευκαιρία, ο καλύτερος τρόπος να μάθει θα ήταν μέσα από τη δουλειά, μέσα από τη συνεργασία με ηθοποιούς όπως η Σαρλότ Γκενσμπούρ. Και παρόλο που τελικά η ταινία αυτή καθαυτή δίχασε, η αβίαστη ερμηνεία της Γκοθ επαινέθηκε.
Το αλλόκοτο της πάει
Μετά το Nymphomaniac, όμως τίποτα δεν ήταν ακριβώς εύκολο για εκείνη. Η Γκοθ χρειάστηκε να αποδεικνύει διαρκώς την αξία της. Ανέπτυξε μια σχέση λίγο on/off με τη δουλειά της, καθώς ήταν πάντοτε πολύ επιλεκτική και δεν γοητευόταν ιδιαίτερα από τα μεγάλα μπλοκμπάστερ του Χόλιγουντ με τα μεγάλα μπάτζετ. Το μόνο που καθοδηγούσε εξαρχής τις επιλογές και τα βήματά της είναι η πηγαία ανάγκη της να υποδύεται σύνθετες γυναίκες που δεν διστάζουν να γίνουν ακόμη κι εντελώς ανισόρροπες, αφήνοντάς το κοινό έκπληκτο κάθε φορά. Και από αυτό ακριβώς πηγάζει ένα μεγάλο μέρος της γοητείας της.
Στα χρόνια που ακολούθησαν, η Γκοθ ενίσχυσε τη φήμη της με μια σειρά από ρόλους σε ταινίες τρόμου υψηλής αισθητικής. Υποδύθηκε μια μυστηριώδη ασθενή σε κέντρο απεξάρτησης στην ταινία «Αντίδοτο στην ευεξία» του Γκορ Βεμπίνσκι, μια νεαρή χορεύτρια που παρασύρεται στον κόσμο της μαγείας στο ριμέικ του «Suspiria» δια χειρός Λούκα Γκουαντανίνο, μια βίαιη εγκληματία που κρατείται στο διάστημα μαζί με τον Ρόμπερτ Πάτινσον στη «Μαύρη Τρύπα» της Κλερ Ντενί, αλλά και μια θελκτική νεαρή γυναίκα που έχει φετίχ με την ανόθευτη ηδονή και την ακραία βία στο «Infinity Pool» του Μπράντον Κρόνενμπεργκ.
Η ίδια έχει δηλώσει ότι ότι βρίσκει την εμπειρία του να δουλεύει πάνω σε ανισόρροπους χαρακτήρες απίστευτα καθαρτήρια. Πρωταγωνιστώντας στις ταινίες «X», «Pearl», «Infinity Pool» και «MaXXXine» back-to-back ένιωσε σαν να κέρδισε το λαχείο.
Ετοιμη να αφήσει πίσω τις ταινίες τρόμου
Η ικανότητά της Γκοθ να βρίσκει ομορφιά στο παράδοξο, το αλλόκοτο, το απόκοσμο είναι μοναδική. Η ατρόμητη, πλήρης αφοσιώση της κάθε φορά σε χαρακτήρες που φτάνουν στα άκρα της ανθρώπινης φύσης είναι καθηλωτική. Μάλιστα, έχει συνδεθεί τόσο στενά με τον κινηματογραφικό τρόμο που η συμμετοχή της στην ταινία «ΕΜΜΑ.» της Ότομν ντε Γουάιλντ το 2020 εξέπληξε το κοινό όσον αφορά το εύρος της ερμηνείας της ως ηθοποιού. Κι αυτό είναι κάτι που μάλλον το περίμενε.
Όπως και να ‘χει, η Γκοθ δεν θέλει να αντιμετωπίζεται ως μια ηθοποιός που «προσελκύεται σε αλλόκοτα έργα για χάρη του αλλόκοτου». Ξέρει πως έχει πολλά περισσότερα πράγματα να δείξει στον κόσμο και γι’ αυτό πρόσφατα δήλωσε στο περιοδικό Time ότι αισθάνεται έτοιμη να αφήσει πίσω τις ταινίες τρόμου.
Παρόλο που σίγουρα αυτό αφήνει αμέτρητους φαν του είδους αλλά και της Γκοθ απογοητευμένους, είναι ενδεχομένως σοφή κίνηση εκ μέρους της. Το Χόλιγουντ άλλωστε δεν έχει δείξει τόσα χρόνια να εκτιμά τον τρόμο. Αντιθέτως, οι ταινίες του είδους θεωρούνται χαμηλής ποιότητας και οι ερμηνείες, όσο δυνατές κι αν είναι αντικειμενικά αυτές, δεν επιβραβεύονται ποτέ από την Ακαδημία. Και αυτό είναι κάτι για το οποίο και η Γκοθ και ο Τάι Γουέστ έχουν μιλήσει ανοιχτά κατά καιρούς.
Προσωπικά ζητήματα, συζήτηση κομμένη
Η εξωστρέφεια, η τόλμη, η δυναμική της Γκοθ επί της οθόνης έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με τη στάση της εκτός αυτής. Η 30χρονη ηθοποιός ανήκει στην κατηγορία των σταρ του Χόλιγουντ που προτιμούν να κρατούν την προσωπική τους ζωή όσο γίνεται μακρυά από τα φώτα της δημοσιότητας. Είναι πολλά εκείνα για τα οποία κρατάει σιγή ιχθύος. Κάθε φορά που την ρωτούν για τη σχέση της με τον Σάια ΛαΜπάφ, για παράδειγμα, απαντά πως δεν θέλει να μοιραστεί αυτό το κομμάτι της ζωής της, δεν βρίσκει ούτε έναν λόγο για να το κάνει.
Πολύ συνειδητά, δεν χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καλλιεργώντας ένα «πέπλο μυστηρίου», κάτι που θεωρεί ότι την καθιστά πιο πιστευτή στους ρόλους της. Και παρόλο που το hastag με το όνομά της στο TikTok έχει πάνω από 500 εκατομμύρια προβολές, η Γκοθ ισχυρίζεται ότι δεν έχει καμία επίγνωση του σταθερού φανατικού κοινού της. Δεν υπάρχουν πολλές σταρ που έχουν τη δύναμη να προσελκύουν τον κόσμο μαζικά στις αίθουσες όπως παλιά, αλλά για κάποιους σινεφίλ η Μία Γκοθ είναι μία από αυτές κι ας μην παίζει με τους σύγχρονους κανόνες της δημοσιότητας. Κι αυτό σίγουρα κάτι λέει.
Η ταινία «MaXXXine» προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες από την TANWEER.