Έγγραφο που διέρρευσε από τις διαβουλεύσεις σχετικά με τις προτεραιότητες του EΛΚ, της μεγαλύτερης κοινοβουλευτικής ομάδας του Ευρωκοινοβουλίου (188 έδρες σε σύνολο 720) για την νέα πενταετία, δείχνει πιθανή διαφοροποίηση σε σχέση με τις από πέρσι ειλημμένες αποφάσεις της ΕΕ σχετικά με την πλήρη απαγόρευση διάθεσης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Το επίμαχο έγγραφο που προέκυψε από συνάντηση μελών του ΕΛΚ που πραγματοποιήθηκε στην Πορτογαλία, συμπεριλαμβάνει ως στόχο του ΕΛΚ «την αναθεώρηση στους κανονισμούς εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα καινούρια αυτοκίνητα και τα vans μετά το 2035 και στην συμπερίληψη χρήσης εναλλακτικών πράσινων καυσίμων και μετά τη συγκεκριμένη ημερομηνία».
Αν και προς το παρόν δεν διευκρινίζεται από το ΕΛΚ ποιες είναι οι αλλαγές που επιθυμεί να δρομολογήσει στην πολιτική εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από το 2035 και εφεξής, στο έγγραφο αναφέρεται επίσης «η αναθεώρηση της απαγόρευσης για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και η εξέλιξη νέων καινοτόμων τεχνολογιών για κινητήρες εσωτερικής καύσης».
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την προηγούμενη θητεία της, η Κομισιόν είχε ήδη υποσχεθεί κατόπιν γερμανικών πιέσεων, να δημιουργήσει το νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την διάθεση και την κυκλοφορία αυτοκινήτων που αξιοποιούν συνθετικά, κλιματικά ουδέτερα καύσιμα (e-fuels) και μετά το 2035. Αυτό φυσικά προϋποθέτει την εξέλιξη νέας τεχνολογίας κινητήρων εσωτερικής καύσης από μέρους των κατασκευαστών αλλά και επενδύσεις σε e-fuels κάτι που ήδη ωστόσο έχει δρομολογηθεί από ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Αυτό που μένει να αποδειχθεί φυσικά είναι κατά πόσο ο συγκεκριμένος στόχος θα αποτελέσει τελικώς μια από τις προτεραιότητες του ΕΛΚ από τους κόλπους του οποίου εξάλλου προέρχεται και η Oύρσουλα φον ντερ Λάιεν η τέως και νυν πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Πλην του παραπάνω ζητήματος που θα αποδειχθεί εν ευθέτω χρόνω κατά πόσο θα αποτελέσει ζήτημα εκ νέου διαπραγμάτευσης, υπενθυμίζεται ότι επίκειται από 4ης Ιουλίου και η επικύρωση της επιβολής των «προσωρινών» δασμών που επέβαλε η ΕΕ στους κατασκευαστές που παράγουν αυτοκίνητα στην Κίνα με προορισμό την Ευρώπη.
Οι τελικοί δασμοί σε κάθε περίπτωση θα ανακοινωθούν τον Νοέμβριο οπότε θα έχει ολοκληρωθεί η υπό διεξαγωγή έρευνα ενώ μέχρι τότε Ευρώπη και Κίνα έχουν εισέλθει σε ένα νέο κύκλο διαπραγματεύσεων.
Επιπλέον επίκειται τον και η αρχική τοποθέτηση επί του θέματος των κρατών μελών –το ζήτημα θα τεθεί και προς ψήφιση από το Ευρωκοινοβούλιο τον προσεχή Οκτώβριο- με τη Γερμανία να αντιτίθεται σαφώς στην επιβολή δασμών με δεδομένο ότι το 1/3 των πωλήσεων των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προήλθαν από την Κίνα ενώ πολλοί κατασκευαστές έχουν ισχυρή παρουσία σε επίπεδο παραγωγής στην αχανή ασιατική χώρα. Υπέρ της επιβολής δασμών έχουν ταχθεί ήδη οι Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία οι οποίες εκπροσωπούν το 40% του ευρωπαϊκού πληθυσμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν τουλάχιστον 15 χώρες που εκπροσωπούν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ ταχθούν υπέρ ή κατά αυτό θα κρίνει και την έκβαση του ζητήματος.