«Μια ταινία – μυθοπλασία ή ντοκιμαντέρ – γίνεται για να σκεφτεί τον καιρό της, να κατανοήσει την εποχή της και να ρωτήσει τι είναι εκείνο που αλλάζει στην μετάβαση σε μια νέα εποχή. Στην τέχνη, στην πολιτική, στην ερωτική σχέση, στην οικογένεια, στην εργασία». Με αυτά τα λόγια ο σκηνοθέτης Γιώργος Κεραμιδιώτης συνοψίζει το πνεύμα της ταινίας «Κινηματογράφος και πολιτική – Από τον αναλογικό στον ψηφιακό κόσμο» (2023), που θα παρουσιαστεί την Τρίτη 02 Ιουλίου, στην αίθουσα προβολών του Πολυχώρου ΕΝΩ. Είναι μια προβολή που συνδιοργανώνουν οι «Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης» και «Φίλοι Επικούρειας Φιλοσοφίας «Κήπος Θεσσαλονίκης» με τη φυσική παρουσία του σκηνοθέτη.

Εκτός άλλων, ερωτήματα που θέτει η ταινία, είναι: Εχοντας αφήσει πίσω τον 20ό αιώνα του αναλογικού κόσμου και ενώ βρισκόμαστε πλέον στον 21ο του ψηφιακού, τι μπορεί να έχει αλλάξει; Πώς απάντησε και πως εξακολουθεί να απαντά ο κινηματογράφος και η τέχνη γενικότερα στην πολιτική των δύο αυτών διαφορετικών εποχών; Πως οργανώνονται οι σημερινές συντεχνιακές ομάδες κόντρα στο δυστοπικό πλαίσιο εργασίας; Έχοντας στο επίκεντρο αυτά τα ερωτήματα ποια παρακαταθήκη μας άφησαν δυο μεγάλοι εκλιπόντες του κινηματογράφου, Ζαν-Λυκ Γκοντάρ και Ζαν-Μαρί Στράουμπ;

Για όλα αυτά, στην ταινία του Γ. Κεραμιδιώτη μιλάει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Humboldt του Βερολίνου και πολιτικός φιλόσοφος Γιόζεφ Φογκλ: «Ζούμε στην εποχή της πληροφορίας και η πληροφορία σβήνει τη διαφορά ανάμεσα στη γνώμη και στη γνώση. Η πληροφόρηση αφορά τα επιφαινόμενα, τα νέα της τρέχουσας στιγμής κ.λπ. Με την οικουμενικοποίηση της πληροφόρησης δεν μπορείς –κυρίως επιστημολογικά– να κάνεις τη διάκριση ανάμεσα σε γνώμη και γνώση […] άλλος λόγος είναι ότι η εποχή της πληροφορίας συνδέεται με την αγορά, ενώ ο δρόμος που οδηγεί στη γνώση προϋποθέτει μεγάλη διαδρομή. Αυτή η διαδρομή δεν μπορεί να κατευθύνεται από την αγορά.»

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Κεραμιδιώτης

Ποιοι είναι ο Γιώργος Κεραμιδιώτης και ο Γιόζεφ Φογκλ

Ο Γιώργος Κεραμιδιώτης γεννήθηκε στην Καλλιθέα Κατερίνης και σπούδασε κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο 8 του Παρισιού. Τα έτη 2003-04 και 2005-06 συμμετείχε ως διδάσκων στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στα σεμινάρια «Κινηματογραφικά είδη και τρόποι σκηνοθεσίας» & «Πρακτικές προσεγγίσεις στον κινηματογράφο» και το 2019 τιμήθηκε μαζί με τον Κώστα Φέρρη από την Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας [ΟΚΛΕ] για την παιδαγωγική διάσταση του έργου του. Επιλεκτική εργογραφία: Μαθήτριες λυκείου, Τέχνη και πολιτική, Γη και άνθρωποι [μυθοπλασία μεγάλου μήκους], Συνθέτες της Θεσσαλονίκης [σειρά ντοκιμαντέρ], Προμηθέας [ταινία-όπερα μικρού μήκους], Συναντήσεις: Προσωπογραφίες φιλοσόφων [Αλαίν Μπαντιού, Τζόρτζιο Αγκάμπεν, Σλαβόι Τσίζεκ], Η Θεσσαλονίκη μέσα από την ποίηση, Από τον τρόμο στην αντίσταση – Ναζιστικό στρατόπεδο Παύλου Μελά Θεσσαλονίκη 1941-1944, Κινηματογράφος και πολιτική – Από τον αναλογικό στον ψηφιακό κόσμο, Έβρος: θολό τοπίο.

Ο φιλόσοφος Γιόζεφ Φογκλ έδρασε ως καθηγητής Σύγχρονης Γερμανικής Λογοτεχνίας, Πολιτισμού και Σπουδών ΜΜΕ στο Humboldt-Universität zu Berlin (2006-2023) καθώς και ως τακτικός επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον (από το 2007). Σπούδασε σύγχρονη λογοτεχνία, φιλοσοφία, ιστορία και γλωσσολογία στο Μόναχο και το Παρίσι. Η έρευνα και η διδασκαλία του περιλαμβάνουν λογοτεχνία από τον 18ο έως τον 20ο αιώνα, μέσα ενημέρωσης και αισθητική, πολιτισμική και πολιτική θεωρία. Η πρόσφατη έρευνά του επικεντρώνεται στην ιστορία της χρηματοπιστωτικής οικονομίας, της λογοτεχνίας και της οικονομίας, και στην «ποιητική της γνώσης» – τη μελέτη των σχέσεων και των αλληλεπιδράσεων μεταξύ μορφών γνώσης και ποιητικών ή αισθητικών μορφών. Είναι διευθυντής – κύριος ερευνητής σειράς ερευνητικών προγραμμάτων.

Την ταινία θα προλογίσει ο κριτικός, μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Κώστας Γ. Καρδερίνης ενώ μετά την προβολή θα λάβει χώρα συζήτηση του σκηνοθέτη με το κοινό.

Πληροφορίες

Πολυχώρος ΕΝΩ: Ι. Δραγούμη & Ερμού 11, 2ος όροφος, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Η αίθουσα διαθέτει 70 θέσεις.

Με αγγλικούς υποτίτλους

Είσοδος ελεύθερη

Ώρα έναρξης: 21.00