Μια γέφυρα που κρύβει μυστικά, ένα ειδυλλιακό και μαζί, αφιλόξενο τοπίο και ένας ποταμός ορμητικός με σκοτεινά νερά. Τη νύχτα που δολοφονήθηκε η Ρίνα Βερκ ένας δορυφόρος έπεφτε στη γη από το διάστημα, δημιουργώντας ένα απόκοσμο φαινόμενο.

Όλα τα τραγικά γεγονότα που έχουν απασχολήσει τα media και την κοινή γνώμη αργά ή γρήγορα βρίσκουν τον δρόμο προς την μικρή οθόνη. Ένα δείγμα αυτού του κανόνα είναι και η μίνι τηλεοπτική σειρά Under the Bridge που προβάλλεται στην πλατφόρμα streaming της Disney+ φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο τη δολοφονία της έφηβης Βερκ, η οποία έπεσε θύμα bullying και δολοφονήθηκε άγρια από παιδιά της ηλικίας της στην επαρχία Σάνιτς της Βρετανικής Κολούμπια.

Το «Under the Bridge» δεν είναι το αστυνομικό θρίλερ που έχεις συνηθίσει

Η τηλεοπτική μεταφορά της Κουίν Σέφαρντ, με τις Ράιλι Κίου και Λίλι Γκλάντστοουν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, βασίζεται στο βιβλίο της Ρεμπέκα Γκόντφρεϊ, η οποία έφυγε νέα από τη ζωή (μόλις 52 ετών), έχοντας αρρωστήσει βαριά από καρκίνο και αφού είχε συνεισφέρει για τη δημιουργία της σειράς (η μία τραγωδία διαδέχεται την άλλη σε αυτή τη θλιβερή ιστορία).

Ράιλι Κίου, Λίλι Γκλάντστοουν

Παρά τις όποιες βαριές σκιές που την περιτριγυρίζουν, η σειρά προσπαθεί να διαφοροποιηθεί από τους κανόνες του αστυνομικού θρίλερ και προκειμένου να το πετύχει, «βουτάει» πότε με ένταση και πότε με σχετική ελαφρότητα (το επεισόδιο που ανατρέχει στο ειδύλλιο των γονιών της Ρίνα και στη μετέπειτα απώλεια του καναδικού της ονείρου, φέρει μάλλον επιρροές Bollywood, μια προσέγγιση που μάλλον δεν ταιριάζει με το crime περίβλημα της σειράς), στις διαφορετικές πτυχές ενός συγκλονιστικού εγκλήματος, στοχεύοντας στην πολυπλοκότητα των αιτιών και στις κοινωνιολογικές πτυχώσεις τους που οδήγησαν στην δολοφονία της άτυχης Ρίνα. Στην μικρή οθόνη την υποδύεται με εφηβική ορμή που δεν ξεχνιέται, η Βριτίκα Γκούπτα.

Βριτίκα Γκούπτα, Under the Bridge

Πρωτότοκη κόρη μιας πενταμελούς οικογένειας εύπορων Ινδών Ιεχωβάδων, όπως μαθαίνουμε, η Ρίνα παλεύει να αντιπαρέλθει τον – δυσβάσταχτο στην ηλικία των 14 ετών – συντηρητισμό των γονιών της ενώ προσπαθεί να γίνει αποδεκτή από τον μαθητικό περίγυρο της περιοχής. Η εμφάνισή της που δεν συμβαδίζει με τα θηλυκά πρότυπα ομορφιάς και η ινδική καταγωγή της είναι σε πρώτο επίπεδο τα βασικά αίτια του bullying εναντίον της και της θανατηφόρας επίθεσης που δέχεται. Το έγκλημα κάτω από τη γέφυρα, από μία μανιασμένη αγέλη παιδιών, έχει πολλά πρόσωπα.

Η Ρεμπέκα Γκόντφρεϊ στο βιβλίο της ξεχώρισε αυτά τα πρόσωπα, μα και όλων των εμπλεκομένων στην υπόθεση, προκειμένου να φωτίσει κάθε σκιά που έθρεψε το έγκλημα μεταξύ παιδιών σε ένα απομονωμένο μέρος του Καναδά στα 90s, αλλά και το βαθιά πατριαρχικό και ρατσιστικό περίβλημα μιας περίκλειστης κοινωνίας.

Το ειδύλλιο μιας δημοσιογράφου και μιας αστυνομικού

Την ίδια την συγγραφέα υποδύεται η Ράιλι Κίου στη σειρά με τη στόφα μιας αδιάκριτης έως και ενοχλητικής δημοσιογράφου-ερευνήτριας με νεοϋορκέζικο αέρα, η οποία επιθυμεί να γράψει ένα βιβλίο για τους εφήβους της περιοχής όπου μεγάλωσε ενώ εξακολουθεί να νιώθει ενοχές για τον θάνατο του αδελφού της σε νεαρή ηλικία. Ταυτόχρονα νιώθει ακαταμάχητη ερωτική έλξη για την πρώην παιδική της φίλη και νυν αστυνομικό Καμ, Ινουίτ στην καταγωγή, υιοθετημένη από οικογένεια λευκών, με προϊστάμενο στην υπηρεσία της τον ίδιο τον πατέρα της (τον υποδύεται ο υποψήφιος για Όσκαρ καριερίστας δευτεραγωνιστής Ματ Κρέιβεν).

Την αστυνομικό Καμ ερμηνεύει η ιθαγενής Αμερικανίδα πρωταγωνίστρια του Μάρτιν Σκορσέζε στους Δολοφόνους του Ανθισμένου Φεγγαριού, Λίλι Γκλάντστοουν, φέροντας ξανά ερμηνευτικά –με όλο της το σώμα- το βάρος της διαφορετικής πολιτισμικής ταυτότητας, ανυπόφορα ποδοπατημένης από τους λευκούς.

Η ερμηνευτική δεινότητα της Γκλάντστοουν, αυτή που την οδήγησε στις υποψηφιότητες των φετινών Όσκαρ, είναι ξανά εμφανής και ένας σοβαρός λόγος για να παρακολουθήσει κανείς τη σειρά μέχρι τέλους.

Λίλι Γκλάντστοουν, Under the Bridge

Ανισότητες και βία στην εποχή πριν τα social media

Στα οκτώ επεισόδια του «Under The Bridge» η κοινωνική αδικία, η ριζωμένη πατριαρχική κουλτούρα και η φρενιασμένη αντιπαλότητα που μια μέρα δυναμίτισε τα χέρια μιας αγέλης έφηβων παιδιών έρχεται να στοιχειώσει το σήμερα. Οι αντιστοιχίες είναι ίδιες, απλώς λείπουν τα κινητά τηλέφωνα και τα social media.

Το απόλυτο όνειρο για τα κορίτσια που ευθύνονται για την επίθεση στη Ρίνα Βερκ και που δεν είναι αποδεκτές στις διάφορες φυλές των συνομήλικών τους αγοριών, είναι να γίνουν γκάνγκστερ, να βρεθούν στους κόλπους της μαφίας της Νέας Υόρκης. Ακούν φανατικά γκάνγκστα ραπ, επαναλαμβάνουν τα λόγια, αποθεώνουν την κουλτούρα της βίας.

Παιδιά εγκαταλειμμένα από γονείς, κατά έναν τρόπο, είναι η μακρινή αντανάκλαση των σύγχρονων φόβων διαφθοράς των εφήβων σήμερα στα κοινωνικά δίκτυα.

Η Ζοζεφίν (Κλόι Γκίντρι), η Ντάστι (Αϊάνα Γκουντφέλοου) και η Κέλι (Ίζι Τζι) εκπροσωπούν τρεις διαφορετικούς χαρακτήρες κοριτσιών που η σειρά επιδιώκει να αποκρυπτογραφήσει στην οδυνηρή εξιστόρηση της εγκληματικής πράξης τους με διαφορετική χρονολογική σειρά, αφήνοντας απέξω τον παράγοντα »κίνητρο», ακριβώς γιατί η δολοφονία της Ρίνα δεν είχε μονοδιάστατα αίτια.

Under the Bridge

Για τον Γουόρεν (Τζέισον Γουόλτον), η Σέφαρντ αφιερώνει ιδιαίτερο χρόνο στην κατανόηση του χαρακτήρα του αγοριού που όρμηξε στη Ρίνα Βερκ χωρίς να τη γνωρίζει. Πρόκειται για το μοναδικό αγόρι που ενεπλάκη στον φόνο και διαδραμάτισε ουσιαστικό ρόλο στο τέλος του άτυχου κοριτσιού. Τι όπλισε το μένος του;

Η δημιουργός της σειράς επιμένει στην απανθρωποποίηση της Ρίνα στα μάτια των εκτελεστών της, μια παράμετρος της εκδήλωσης του ρατσισμού στην πιο ακραία του μορφή, που ωστόσο αποδεικνύεται πιο περίπλοκη στην υπόθεση του Γουόρεν, ο οποίος είναι ένα μοναχικό, παραμελημένο παιδί. Στα μάτια της Ρεμπέκα που τον περιθάλπει θεωρώντας ότι πρέπει να βασίσει το βιβλίο της σε αυτόν, ο Γουόρεν είναι ο αδελφός που έχασε. Για αυτή την απώλεια φαίνεται να μην υπάρχει θεραπεία.

Ανάλυση, ατμόσφαιρα και όχι εύκολα τρικ

Το «Under The Bridge» δεν είναι το στερεοτυπικό αστυνομικό θρίλερ που στέλνει κύματα ανατριχίλας με το σασπένς του. Αντίθετα, λειτουργεί καλύτερα ως κοινωνιολογική περιπλάνηση μπροστά και πίσω στο χρόνο κοιτώντας τα αντανακλαστικά της καναδικής – εν προκειμένω – ουσιαστικά σύγχρονης δυτικής κοινωνίας στο συστηματικά εκκολαπτόμενο φυλετικό και διαγενεακό έγκλημα.

Η σειρά δεν παρέχει ξεκάθαρες απαντήσεις αλλά καταφέρνει να δώσει το στίγμα της εκθέτοντας ψύχραιμα τις ζωές των εμπλεκόμενων χαρακτήρων, εκείνων που εκτροχιάστηκαν και καταστράφηκαν.

Αν μη τι άλλο κερδίζει κάποιους πόντους παροτρύνοντας τον θεατή να εντοπίσει την περίπλοκη ατομικότητα κάτω από όλες τις κοινωνικές αναλύσεις, πέρα από τις ταξικές και μισαλλόδοξες εκφάνσεις του αποτρόπαιου εγκλήματος που στοίχισε τη ζωή ενός κοριτσιού πριν από 27 χρόνια.