Σαράντα χρόνια έχουν περάσει απ’ όταν ο Παναγιώτης Μονεμβασιώτης, πρόεδρος και CEO της εταιρείας της εταιρείας Βενέτη, πιτσιρικάς τότε, πουλούσε «θεϊκά παγωτά» ως υπάλληλος σε ένα από τα πρώτα καταστήματα franchise της αλυσίδας Δωδώνη. Πριν λίγες μέρες κι αφού ο Παναγιώτης Μονεμβασιώτης αναγκάστηκε να δημιουργήσει μέχρι και εταιρεία διαχείρισης κόκκινων δανείων, μπήκε η τελευταία υπογραφή με την εταιρεία Παγωτά Δωδώνη να περνά μετά από 32 μήνες διαπραγματεύσεων στον έλεγχο της Βενέτη.
Τα «θεϊκά παγωτά» Δωδώνη έχοντας χάσει πάνω από το 50% του τζίρου τους τα τελευταία χρόνια που η αλυσίδα λειτουργούσε σχεδόν χωρίς ιδιοκτήτη, φαίνεται ότι τελικά δεν θα «λιώσουν», με τους Φούρνους Βενέτη από τη θέση του «λευκού ιππότη» να ποντάρουν στην αναγνωρισιμότητά τους, η οποία παρά τα δυσβάσταχτα οικονομικά προβλήματα της εταιρείας συνεχίζει να είναι τεράστια.
Για την ανάπτυξη της Παγωτά Δωδώνη, ο νέος ιδιοκτήτης πρόκειται να επενδύσει περί τα 10 εκατ. ευρώ στην επόμενη διετία αγοράζοντας –μεταξύ άλλων- και μια φάρμα στη Βοιωτία, δυναμικότητας 5.000 κιλών γάλακτος ημερησίως. Κι αυτό γιατί το νέο concept που δρομολογεί ο κος Μονεμβασιώτης για την αλυσίδα Παγωτά Δωδώνη περιλαμβάνει gelateria, γαλακτοπωλείο και ζαχαροπλαστείο με υπερψυγμένο γλυκό, που όλα απαιτούν «φυσικό γάλα», όπως τόνισε ο ίδιος, περιγράφοντας την ολοκλήρωση του deal σε ενημερωτική συνάντηση που έγινε χθες.
Χωρίς να προσδιορίσει το τίμημα για την εξαγορά των χρεών της Δωδώνη προς τις τράπεζες συνολικού ύψους 40 εκατ. ευρώ, ο επικεφαλής της Βενέτη ανέφερε ότι η νέα εποχή για τα Παγωτά Δωδώνη, με βάση το νέο concept θα ξεκινήσει από το κατάστημα Cremeria Veneti στην Νέα Ερυθραία ενώ ανάλογα με την αποδοχή θα αποφασιστεί στην πορεία η ανάπτυξή του είτε με εταιρικά καταστήματα είτε με το σύστημα της δικαιόχρησης.
Στα 7,7 εκατ. ευρώ οι πωλήσεις εφέτος
Αυτή τη στιγμή η αλυσίδα διαθέτει 40 καταστήματα (39 franchise και 1 εταιρικό), ψυγεία πώλησης συσκευασμένου παγωτού σε επιλεγμένα σούπερ μάρκετ (κυρίως σε Σκλαβενίτη και ΑΒ Βασιλόπουλο) και αρτοποιεία καθώς και συνεργασίες horeca σε πάνω από 1.500 σημεία σε όλη την Ελλάδα, όπως ανέφερε ο ως τώρα διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη, Χαράλαμπος Σαββίνος.
Οι πωλήσεις της στη διάρκεια του 2023 ανήλθαν στα 6.988.995 ευρώ έναντι 5.941.079 ευρώ το 2022, σημειώνοντας αύξηση 18%. Τα αποτελέσματα προ φόρων το 2023 ήταν ζημιές 3.332.059 ευρώ έναντι ζημιών ύψους 2.206.915 ευρώ το 2022. Απασχολεί 50 υπαλλήλους. Το εργοστάσιο βρίσκεται στην Παλλήνη όπου θα συνεχιστεί σε πρώτη φάση η παραγωγή του παγωτού. Φέτος, σύμφωνα με τον κο Σαββίνο, οι πωλήσεις της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη αναμένεται να ανέλθουν στα 7,7 εκατ. ευρώ.
Η αγορά παγωτού
Συνολικά ο τζίρος της ελληνικής αγοράς παγωτού ανέρχεται στα 170 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον Σαββίνο.
Από αυτό το ποσό ένα ποσοστό 20-30% αφορά στο χύμα παγωτό, το 30-40% περνάει μέσα από το κανάλι των σούπερ μάρκετ και το υπόλοιπο αφορά την παραδοσιακή αγορά (περίπτερα, μικρή λιανική κ.ά.).
«Στόχος είναι καταρχήν να είμαστε πρώτοι στο μυαλό των καταναλωτών και να το διατηρήσουμε αυτό» όπως είπε ο κ. Σαββίνος.
Διάσωση στο παρά πέντε
Υπενθυμίζεται ότι το σήριαλ για την πώληση της Παγωτά Δωδώνη εκτείνεται σε βάθος χρόνου με άκαρπους διαγωνισμούς, άτυχα «φλερτ» και με την τελευταία διαγωνιστική διαδικασία να βγάζει ως προτιμητέο επενδυτή τη First Runner του Αλέξανδρου Κατσιώτη της ΕΛΓΕΚΑ, ο οποίος όμως υπαναχώρησε λόγω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Σε αυτόν τον διαγωνισμό η εταιρεία Φούρνοι Βενέτη είχε πλασαριστεί δεύτερη, αλλά δεν εγκατέλειψε, εξαγοράζοντας τελικά την εταιρεία μετά από περιπέτειες 2,5 χρόνων.
Το γαλακτοπωλείο της Κυψέλης με το θεϊκό παρφέ
Η αρχή για τα θεϊκά παγωτά έγινε τη δεκαετία του ’60 όταν ο Βασίλης Μπλέτσος και η Σοφία Ξήτα, από το ανατολικό Ζαγόρι, επαρχία της Δωδώνης, βρέθηκαν στην Αθήνα αναζητώντας μια καλύτερη τύχη.
Οι επαγγελματικοί τους δρόμοι συναντώνται στην Κυψέλη όπου το 1967 αγοράζουν συνεταιρικά ένα μικρό γαλακτοπωλείο, το οποίο μετονομάζεται σε «Δωδώνη».
Με τρία μόλις τραπέζια εντός καταστήματος, στη Δωδώνη έβρισκε κάποιος γάλα, κρέμες, γιαούρτι, ρυζόγαλο, αυγά, γαλακτομπούρεκο, κανταΐφι, μπακλαβά, σαγανάκι, αλλά και ποικιλίες για ούζο.
Παρατηρώντας ότι το παγωτό είχε ζήτηση, οι δύο Ηπειρώτες αποφάσισαν να επεκταθούν και σε αυτή την κατηγορία, παρουσιάζοντας εκλεκτές και πρωτότυπες γεύσεις παγωτού.
Το παρφέ κρέμα εξελίχθηκε σε λατρεμένο παγωτό και από στόμα σε στόμα άρχισε όλη την αφρόκρεμα της Αθήνας να κάνει ουρά έξω από μικρό παγωτατζίδικο. Από τα τραπεζάκια της Δωδώνης θα περνούσαν οι Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Μίμης Πλέσσας, Νίκος Σταυρίδης, Γιώργος Κωνσταντίνου, Ιάκωβος Καμπανέλλης, καθώς και η Τζένη Καρέζη, με την οποία υπήρχε και επαγγελματική συνεργασία, με τη μορφή της τροφοδοσίας του κυλικείου του θεάτρου της.
Λίγα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1977 η εταιρεία μεταφέρεται στις σημερινές της εγκαταστάσεις στην Παλλήνη, ενώ το 1984 ανοίγει το πρώτο εταιρικό κατάστημα με τη μορφή τζελατέριας στην Κηφισιά και το πρώτο κατάστημα franchise στο Χαλάνδρι.
Το 1990 η ομόρρυθμη εταιρεία Βιοτεχνία Παγωτού Β. Μπλέτσος – Σ. Ξήτα – Κ. Μπέλλος ΟΕ, μετατράπηκε σε Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ και το διάστημα 1991-1995 πραγματοποιείται δυναμική επέκταση του δικτύου μέσω franchise με το άνοιγμα 17 καταστημάτων.
Η εποχή των Πλακόπητα, Δασκαλόπουλου, Θεοδωρόπουλου και η είσοδος της Εθνικής
Εν μέσω προβλημάτων, τον Απρίλιο του 1999 ιδιοκτήτες της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη ΑΒΕΕ: ο Κωνσταντίνος Μπέλος, με ποσοστό 25%, η μητέρα του Σοφία Ξήτα, με 25% και ο Βασίλης Μπλέτσος, με ποσοστό 50%, αποφασίζουν να πουλήσουν την εταιρεία σε ομάδα επενδυτών.
Οι νέοι ιδιοκτήτες των «θεϊκών παγωτών», όπως πλέον είχαν γίνει γνωστά, ήταν πολλοί και πασίγνωστοι. Συγκεκριμένα, το 57% των μετοχών της εταιρείας πέρασε στα χέρια της Global Capital Investors (το Venture Capital Fund της εταιρείας Global Finance του Άγγελου Πλακόπητα), το 25% στην εταιρεία ΔΕΛΤΑ, το 5% στην εταιρεία Πρόοδος (εταιρεία επενδύσεων της τότε Τράπεζας Εργασίας), το 5% στον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, το 3% στον Κωστή Αποστολίδη (δεξί χέρι του Σ. Θεοδωρόπουλου στην Chipita) και ποσοστό 5% στον Γ. Σαββίδη, παλαιό μάνατζερ της εταιρείας που ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος σύμβουλου.
Το καλοκαίρι του 2007 η Global Finance και κοινοπραξία επενδυτών ανακοίνωσαν την αποεπένδυσή τους από την εταιρεία Παγωτά Δωδώνη με την πώληση της τελευταίας στην NBGI private equity, που λειτουργούσε ως ο διεθνής επενδυτικός βραχίονας της Εθνικής Τράπεζας στην Ευρώπη.
Την εποχή εκείνη, στελέχη της αγοράς υποστήριζαν ότι η Global μέσω της ως άνω πώλησης πέτυχε τον τριπλασιασμό της αρχικής της επένδυσης στην εταιρεία παγωτού.
Στην ανακοίνωσή της η Global Finance ανέφερε ότι στην 8ετία που διατήρησε τον έλεγχο της εταιρείας ο αριθμός των καταστημάτων Παγωτά Δωδώνη αυξήθηκε από 92 σε 207, ο τζίρος της αυξήθηκε 2,5 φορές και το απασχολούμενο προσωπικό σχεδόν διπλασιάστηκε από 56 σε 100.
Το 2012 ξεσπά φωτιά στις εγκαταστάσεις της Παλλήνης με αποτέλεσμα την καταστροφή της παραγωγικής μονάδας. Η ζημιά ανήλθε στα 2 εκατ. ευρώ ωστόσο υπήρχε πλήρη ασφαλιστική κάλυψη και το ποσό των απωλειών καλύφθηκε σχεδόν εξολοκλήρου από την ασφαλιστική εταιρεία.
Από την Εθνική στις Goldman Sachs και Deutsche Bank
Από καραμπόλα, εξαιτίας της πώλησης από την Εθνική Τράπεζα της NBGI Private Equity, το 2016 το 90% των μετοχών της Παγωτά Δωδώνη, μέσω του Southeastern Fund, πέρασε σε επενδυτικές εταιρείες συνδεόμενες με τις Goldman Sachs και Deutsche Bank.
Τότε η εταιρεία διέθετε τα προϊόντα της μέσω: δικτύου 72 καταστημάτων franchise Δωδώνη, δικτύου 121 μικρότερων σημείων-«γωνίες», 600 σημείων HO.RE.CA. (καφετερίες, εστιατόρια, ξενοδοχεία), 700 σημείων πωλήσεων οικογενειακού συσκευασμένου παγωτού σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά και μικρά μίνι μάρκετ, φούρνους και ζαχαροπλαστεία.
Οι συσσωρευμένες ζημίες κατά την 31 Δεκεμβρίου 2016 είχαν ανέλθει σε 15,2 εκατ. ευρώ και το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων ήταν αρνητικό και ίσο με 6,47 εκατ. ευρώ.
Πριν 7 χρόνια η διοίκηση της εταιρείας ενημέρωνε ότι βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες, ώστε να συμφωνηθεί η βέλτιστη αναδιάρθρωση του δανεισμού της προκειμένου αυτός να καταστεί πάλι βιώσιμος.
Η απώλεια της Chillbox
Εν μέσω πανδημίας, η Δωδώνη Παγωτά έχασε και τα έσοδα του παγωμένου γιαουρτιού (frozen yogurt), καθώς η Kayak εξαγόρασε το 70% της Chillbox A.E. και το 100% της Chillbox Global A.E.
Οι εταιρείες Chillbox αντιπροσώπευαν το 25% περίπου του όγκου πωλήσεων της Παγωτά Δωδώνη τα τελευταία χρόνια.
Οι 32 μήνες διαπραγματεύσεων
Και ενώ διαφαινόταν ακόμη ένα ναυάγιο στις προσπάθειες πώλησης της αλυσίδας παγωτού, η εταιρεία Βενέτη ξεκίνησε μια μακροχρόνια σειρά διαπραγματεύσεων με πέντε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που είχαν αναλάβει τη διαχείρισή της.
Ειδικότερα, μετά από ενδελεχή έλεγχο των προς αγορά δανείων, η Βενέτη ίδρυσε ξεχωριστή εταιρεία για να αποκτήσει τις δανειακές απαιτήσεις της Παγωτά Δωδώνη από τους προαναφερόμενους διαχειριστές, ύψους 40 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η διαδικασία εξαγοράς των μετοχών της αλυσίδας, εγχείρημα που απαιτούσε την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ επτά διαφορετικών μερών και την αντιμετώπιση πληθώρας δυσεπίλυτων ζητημάτων.
Με τον τρόπο αυτό, υλοποιήθηκε το σύνολο του σχεδιασμού για την εξ ολοκλήρου εξαγορά της εταιρείας ώστε να μπορεί να προχωρήσει η ένταξή της σε διαδικασία εξυγίανσης.
Πηγή: ot.gr