Ενόσω δρομολογούνται, θεσμικά από την ΕΕ, δασμοί για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που εισάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα, οι χώρες της Ευρώπης έχουν αποδυθεί σε έναν άτυπο διαγωνισμό ή και διαγκωνισμό προκειμένου να εξασφαλίσουν τις επενδύσεις από μέρους κινέζικών αυτοκινητοβιομηχανιών για τα ακόμα πιο δεδομένα πλέον, με φόντο τους επικείμενους δασμούς, εργοστάσια που θα δημιουργήσουν στο μέλλον σε ευρωπαϊκό έδαφος.
Αν και το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων στην Κίνα είναι σαφώς χαμηλότερο σε σχέση με το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι BYD, Chery και SAIC έχουν μεγάλο ενδιαφέρον κατασκευής εργοστασίων στην Ευρώπη καθώς εκτός από τα κόστη μεταφοράς τα οποία θα μειωθούν δραστικά, διαβλέπουν και μια ευκαιρία ενίσχυσης της θέσης τους στα μάτια του ευρωπαϊκού κοινού, καθώς θεωρούν πως έχοντας την σφραγίδα “made in Europe”, θα τύχουν ευκολότερης αποδοχής από τους απαιτητικούς καταναλωτές της γηραιάς ηπείρου.
Έτσι η πρώτη που ανακοίνωσε εργοστάσιο σε ευρωπαϊκό έδαφος είναι η BYD με την Ουγγαρία να εξασφαλίζει την σχετική κινεζική επένδυση με την BYD να έχει ήδη γνωστοποιήσει την πρόθεσή της για ένα ακόμα, δεύτερο εργοστάσιο στην Ευρώπη με ορίζοντα το 2025. Η Ουγγαρία που το 2023 παρήγαγε μισό εκατομμύριo αυτοκίνητα φιλοξενώντας εργοστάσια των Mercedes-Benz, Audi και Suzuki, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την επίσης κινεζική Great Wall προκειμένου να προσελκύσει την σχετική επένδυση, προσφέροντας φοροελαφρύνσεις, ευνοϊκή μεταχείριση σε ό,τι αφορά τη δανειοδότηση αλλά και τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς σε επιλεγμένες ζώνες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ουγγαρία έχει επενδύσει πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ τα τελευταία χρόνια προκειμένου να προσελκύσει επενδύσεις σχετικές με την αυτοκινητοβιομηχανία στοχεύοντας στους μεγάλους παίκτες στην κατασκευή μπαταριών για ηλεκτροκίνητα, μεταξύ των οποίων οι CATL, Samsung και SK On.
H Ισπανία, η δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγός αυτοκινήτων στην Ευρώπη μετά την Γερμανία, έχει επίσης ήδη εξασφαλίσει την επένδυση της Chery για την κατασκευή εργοστασίου το οποίο θα ξεκινήσει την λειτουργία του από τα τέλη του έτους και αποτελεί μια ανασκευασμένη μονάδα στην περιοχή της Βαρκελώνης που παλαιότερα ανήκε στην Nissan.
Η Chery θα αξιοποιήσει το πρόγραμμα ύψους 3,7 δισεκατομμυρίων ευρώ που η ισπανική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει το 2020 στοχεύοντας στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Ήδη η εξίσου κινεζική Envision Group έχει εξασφαλίσει πόρους ύψους 330 εκ. ευρώ από το συγκεκριμένο πρόγραμμα με την προοπτική κατασκευής ενός εργοστασίου μπαταριών, μια επένδυση συνολικού ύψους 2,5 δις ευρώ η οποία θα δημιουργήσει έως και 3.000 θέσεις εργασίας. Η Ισπανία αναμένεται να φιλοξενήσει επίσης το τέταρτο gigafactory μπαταριών των ομίλων Stellantis, Mercedes και CATL.
H Chery σχεδιάζει επίσης ένα δεύτερο εργοστάσιο σε ευρωπαϊκό έδαφος με εκ των έσω πηγές να κάνουν λόγο για διαπραγματεύσεις με την Ρώμη και την κυβέρνηση Μελόνι η οποία προσβλέπει σε νέες επενδύσεις εκτός από όσες έχουν προκύψει από την παρουσία της Fiat και του ομίλου Stellantis στην γείτονα. Με τους Ιταλούς φέρεται να διαπραγματεύεται και η Dongfeng χωρίς προς το παρόν να έχει υπάρξει επίσημη επιβεβαίωση.
Εργοστάσιο στην Ευρώπη φέρεται να επιθυμεί και η κινεζική SAIC και μάλιστα δύο, με τις λεπτομέρειες για το πρώτο να ανακοινώνονται ακόμα και μέσα στους επόμενους μήνες. Οι μέχρι τώρα πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα εργοστάσιο δυναμικότητας 50.000 μονάδων που θα βασιστεί σε ήδη υφιστάμενη βιομηχανική μονάδα ενώ ένα δεύτερο, κατασκευασμένο αναμένεται να ακολουθήσει με την προοπτική δυναμικότητας 200.000 μονάδων. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η SAIC βολιδοσκοπεί για αυτά τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία όσο και την Ουγγαρία.
Αυτονόητα βέβαια οι κινέζοι κατασκευαστές που τελικά θα αποκτήσουν εργοστάσια στην Ευρώπη θα έρθουν αντιμέτωποι με υψηλότερα κόστη σε κάθε επίπεδο (μισθολογικό όσο και ενεργειακό) αλλά και με αυστηρότερους κανόνες επίσης σε κάθε επίπεδο. Από την άλλη το κόστος μεταφοράς και οι επαπειλούμενοι υψηλοί δασμοί αναμένεται να λειτουργήσουν ως θέλγητρο για την κατασκευή εργοστασίων σε ευρωπαϊκό έδαφος με δεδομένα και τα περιορισμένα περιθώρια κέρδους, ιδίως στα αυτοκίνητα που βρίσκονται χαμηλότερα στην πυραμίδα.