Οπως το συνηθίζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, όταν πλησιάζει η ώρα για αλλαγές στην κυβέρνηση τις προαναγγέλλει, έστω και εμμέσως. Την ίδια τακτική ακολουθεί και στην παρούσα συγκυρία, φροντίζοντας να μη διαψεύδει την πρόθεσή του να δείξει σε πρώτη φάση «κίτρινες κάρτες» και να προϊδεάσει τους υπουργούς του και τους λοιπούς ενδιαφερομένους για την πρόθεσή του να κάνει τις λεγόμενες «διορθωτικές κινήσεις», μετά και τη χαμηλή πτήση στις ευρωεκλογές.

Η μη επίτευξη του στόχου που ο ίδιος είχε θέσει, ενδέχεται να βαρύνουν ως παράμετροι για τις αποφάσεις του είτε η διαχείριση της πολιτικής ζημιάς, είτε η διαμόρφωση νέων συσχετισμών στην κυβέρνηση και το εσωτερικό της ΝΔ, είτε και τα δύο.

Ο Πρωθυπουργός, με τις δημόσιες τοποθετήσεις του έχει δώσει την αίσθηση ότι έχει εντοπίσει κυβερνητικές δυσλειτουργίες, αλλά και αλαζονικές συμπεριφορές, τις οποίες έχει επισημάνει ως ένα από τα κριτήρια για την αξιολόγηση των υπουργών του.

Σε δεύτερο χρόνο οι αποφάσεις

Οι αποφάσεις αναμένεται πάντως ότι θα ληφθούν ούτως ή άλλως σε δεύτερο χρόνο για μία σειρά από λόγους.

Ο πρώτος είναι η διαδικασία και η συζήτηση για τη στελέχωση της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τις οποίες θα ασχοληθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε πολλά επίπεδα. Κατ’ αρχάς, ως μέρος των διαπραγματεύσεων στο ΕΛΚ και στις υπόλοιπες ευρωομάδες για την επίτευξη συναινέσεων και πλειοψηφίας ως προς το πρόσωπο του/της προέδρου της επιτροπής και εν συνεχεία ως προς το χαρτοφυλάκιο το οποίο θα εξασφαλίσει η Ελλάδα και το πρόσωπο που θα το αναλάβει. Αν το πρόσωπο αυτό είναι μεταξύ των υπουργών της κυβέρνησης, αναγκαστικά θα δοθεί και αφορμή για ένα ντόμινο μετακινήσεων.

Πέραν αυτών, από κυβερνητικά στελέχη μεταδίδεται η αίσθηση ότι οι αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα δεν θα έχουν χαρακτήρα κατεπείγοντος. Ενας από τους λόγους γι’ αυτό είναι η θερινή περίοδος και η ανησυχία για το πώς αυτή θα εξελιχθεί στο πεδίο των πυρκαγιών και της Πολιτικής Προστασίας. Υπό αυτή την έννοια, το πώς θα κυλήσει το καλοκαίρι και αν ο κρατικός μηχανισμός θα αντεπεξέλθει στις συνθήκες είναι μία από τις παραμέτρους για τον ανασχηματισμό, ο οποίος, δεδομένων των συνθηκών, θα μπορούσε να γίνει μετά τη λήξη του θερινού «κλιματικού συναγερμού».

Ακρίβεια και άλλες «πληγές»

Ενα επιπλέον κριτήριο για τις αποφάσεις του Πρωθυπουργού είναι η αποτελεσματικότητα των υπουργείων σε πεδία κρίσιμα και καθοριστικά για την αξιολόγηση της κυβέρνησης. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται προφανώς το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο διαχειρίζεται τη βόμβα της ακρίβειας.

Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει θέσει το ζήτημα στο επίκεντρο, όσο διαπιστώνεται ότι οι διαβεβαιώσεις περί αποκλιμάκωσης των τιμών (και ειδικά στα τρόφιμα) δεν συμπίπτουν με την πραγματικότητα του σουπερμάρκετ. Με τον ίδιο γνώμονα διαμηνύεται ότι θα εξεταστεί και η απόδοση των επιτελείων σε άλλα κρίσιμα πεδία, όπως οι υποδομές και οι μεταφορές, ενώ μένει να φανεί μετεκλογικά πώς θα αξιολογηθεί και ποιες αποφάσεις θα προκαλέσει ως προς την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών η υπόθεση της διαρροής προσωπικών στοιχείων από τους καταλόγους της επιστολικής ψήφου, η οποία έχει πάρει τροχιά διερεύνησης από τη Δικαιοσύνη. Επιπλέον, η καρκινοβασία στην πορεία της διαδικασίας αποζημιώσεων των πληγέντων της Θεσσαλίας, σχεδόν έναν χρόνο μετά τις καταστροφικές πλημμύρες, αναμένεται ότι θα θέσει στο μικροσκόπιο του Μεγάρου Μαξίμου και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Ο ίδιος ο τομέας της Δικαιοσύνης επίσης υποδεικνύεται από ορισμένους ως ένας από εκείνους που παρακολουθείται στενά από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ την ίδια στιγμή παραμένει ένα από τα αδύναμα σημεία στη βαθμολόγηση της χώρας από τους οίκους αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας.

Σε δεύτερο επίπεδο, εκτιμάται ότι ο Πρωθυπουργός θα αξιολογήσει και το επίπεδο συνεργασίας μεταξύ υπουργών και υφυπουργών ή αναπληρωτών, προκειμένου να κάνει όποιες διορθωτικές κινήσεις κρίνει αναγκαίες.

Η εσωκομματική διάσταση του πιθανολογούμενου ανασχηματισμού έχει από την άλλη πλευρά πολλαπλές εκφάνσεις. Σε περίπτωση κατά την οποία ο Κυριάκος Μητσοτάκης προχωρήσει στις αποφάσεις του από θέση αδιαμφισβήτητης ισχύος με βάση το αποτέλεσμα της Κυριακής, αναμένεται ότι δεν θα διστάσει να κάνει αλλαγές ακόμα και σε υπουργεία, όπως το Εθνικής Αμυνας.

Η τριετία και οι προσαρμογές

Η κρίσιμη παράμετρος ωστόσο είναι ότι με τις αποφάσεις του για τον ανασχηματισμό ο Πρωθυπουργός θα θελήσει να μεταδώσει την αίσθηση ουσιαστικής επανεκκίνησης της κυβέρνησης.

Το καθοριστικό στοιχείο εν προκειμένω είναι ότι αν το εκλογικό αποτέλεσμα διαμορφώσει μία αίσθηση αποστασιοποίησης σημαντικής μερίδας της εκλογικής βάσης της κυβέρνησης και κόπωσης των πολιτών από μη υλοποιούμενες μεταρρυθμίσεις, οι αλλαγές στη σύνθεση του υπουργικού συμβουλίου θα πρέπει να έχουν σύντομα και ορατά, αν όχι θεαματικά, αποτελέσματα.

Αν, υπό ένα διαφορετικό πρίσμα, η κάλπη των ευρωεκλογών δεν επαληθεύσει τις προσδοκίες του Μεγάρου Μαξίμου, θα αλλάξει και ο γνώμονας για τις αποφάσεις του Πρωθυπουργού, καθώς ο σχεδιασμός για την τριετία που απομένει έως το τέλος της κυβερνητικής θητείας και τις επόμενες εκλογές θα πρέπει να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα.