«Το 1968 ήταν έτος «Στυλιανοπούλου», έπαιξα σε 80 ταινίες. Δεν ζήλεψα κάποιον ρόλο. Εγώ ήμουν ευχαριστημένη με τον ρόλο της υπηρέτριας. Όταν έβλεπα στο σενάριο ότι θα κάνω την υπηρέτρια πήδαγα από την χαρά μου», είχε πει στην τελευταία συνέντευξή της η Δέσποινα Στυλιανοπούλου, στο «Mega Καλημέρα» το 2022.

«Όλα τα σενάρια είχαν δύο ρόλους μέσα. Είχαν τη σέξι και είχαν και την υπηρέτρια. Η λέξη σέξι σβηνόταν. Μου έδιναν να κάνω ρόλους σεξουαλικούς, να ξαπλώνω στο κρεβάτι και τους έλεγα, ο πατέρας μου με προόριζε για δικηγόρο.

Ήταν εκπαιδευτικός. Δεν έβγαλα χρήματα. Όταν βγήκαν τα κασέ δεν ήμουν πρωταγωνίστρια. Την εποχή που μεσουρανούσαμε δεν είχα ούτε φορέματα».

Η Δέσποινα Στυλιανοπούλου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών το πρωί της Παρασκευής 7/6, έπειτα από νοσηλεία σε κλινική αποκατάστασης.

Γεννήθηκε στη Μεσσήνη. Σπούδασε φωνητική στο Ελληνικό Ωδείο και θέατρο στη Δραματική Σχολή του Δημήτρη Ροντήρη. Παράλληλα, παρακολούθησε μαθήματα στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το 1959, εμφανίστηκε με το Πειραϊκό Θέατρο του Δημήτρη Ροντήρη στην τραγωδία «Ηλέκτρα». Συνέχισε να παίζει στο θέατρο, σε έργα πρόζας, αλλά και σε επιθεωρήσεις.

Η σχέση ζωής με την Αλίκη Βουγιουκλάκη

Στον κινηματογράφο έκανε το ντεμπούτο της το 1961 στην πολεμική ταινία της Έλλης Νεζερίτη «Ο Ξένος της Νύχτας». Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε σε ένα μικρό ρόλο στην ταινία «Η Αλίκη στο Ναυτικό» του Αλέκου Σακελλάριου. Με την Αλίκη Βουγιουκλάκη συνδέθηκε με μια μακρά φιλία.

Στην τελευταία της συνέντευξη, η Δέσποινα Στυλιανοπούλου είχε μιλήσει για την πρώτη γνωριμία τους και το δέσιμο που ανέπτυξαν. «Με την Αλίκη δέσαμε μέσα από ένα έργο. Ήταν όταν είχα χάσει τη μητέρα μου και έβαφα το χολ στο σπίτι μωβ, πένθιμο.

Χτυπάει το τηλέφωνο και ήταν ο Τάκης ο Μακρίδης. Μου λέει “Στυλιανοπούλου είσαι να παίξεις έναν ρόλο στο Ρεξ;”. Εκεί για πρώτη φορά είδα την Αλίκη να περνά από μια πόρτα στην άλλη. Και λέω «ρε Στυλιανοπούλου πού πας;». Και μου λέει η Αλίκη «αχ βρε ψιψίνα μου, χάνεις τον ρόλο γιατί δεν είσαι σέξι«.

Την επομένη είχαμε γύρισμα με τον Σκαλενάκη, φοράω λοιπόν το ντεκολτέ μου και ακούω τον Σκαλενάκη να λέει «αυτή, είναι η ηθοποιός για τον ρόλο, όχι η άλλη που μου έφερες».

Με την Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ταινία «Το πιο λαμπρό αστέρι».

Και όταν πλησιάζω και βλέπει ότι ήμουν εγώ αυτή που απέρριψε, γυρνάει και λέει στην Αλίκη: «τι λάθη μπορεί να κάνουμε κι εμείς οι σκηνοθέτες». Μετά απ’ αυτό το γεγονός, η Αλίκη με είχε συνέχεια κοντά της. Έμεινα κοντά της μέχρι την τελευταία στιγμή».

Η Δέσποινα Στυλιανοπούλου καθιερώθηκε με τους ρόλους της «επαρχιώτισσας υπηρέτριας», τους οποίους αγάπησε, δημιουργώντας μια προωπική μανιέρα παιξίματος.

Έπαιξε, δίπλα στους σπουδαιότερους πρωταγωνιστές του κινηματογράφου, σε περισσότερες από 100 ταινίες, κάτι, που όπως συνήθιζε να λέει η ίδια, αποτέλεσε μεγάλο σχολείο. Από το 1973 υπήρξε κατά περιόδους θιασάρχης στο θέατρο «Αυλαία» στον Πειραιά.

Ο γάμος της μιας μέρας

Για την προσωπική της ζωή ξέρουμε λίγα πράγματα. Λέγεται ότι έζησε έναν θυελλώδη έρωτα με τον τον παραγωγό και σκηνοθέτη Κώστα Καραγιάννη, ο οποίος όμως -όπως έμαθε αργότερα- ήταν παντρεμένος στη Γαλλία.

Η Δέσποινα Στυλιανοπούλου έκανε έναν γάμο με τον ηθοποιό και τραγουδιστή Πέτρο Μήλα, χωρίς να αποκτήσει ποτέ παιδί.

«Στην προσωπική μου ζωή δεν είχα μυαλό, οι επιλογές μου δεν ήταν καλές. Ο γάμος μου διήρκησε μια ημέρα. Νομίζω δεν τον έχω ξεπεράσει», είχε αποκαλύψει η Δέσποινα Στυλιανοπούλου.

Στην αυτοβιογραφία της, «Ηθοποιός αμέσου δράσεως», γράφει: Ένα πρωί που έφτασα στο μαγαζί “Πρόσωπο” για γύρισμα ένας άντρας –μάλλον ωραίος, με μουστακάκι άσχημο, στριφτό σαν του Νταλί, με γυαλιά μαύρα–, με το που με είδε στην πίστα να χορεύω και να τραγουδάω το τραγούδι από την ταινία Ταξιτζού ρώτησε την Αποστόλου που συμπτωματικά δούλευε εκεί: “Ποια είναι αυτή;”.

Ύστερα από τη γνωριμία μας η Ρένα Ντάλμα παρακάλεσε τον Κώστα Καραγιάννη που σκηνοθετούσε στο “Καλουτά” το έργο Για μένα, για σένα, για όλους να πάρει την ίδια και τον Πέτρο να λένε ένα τραγούδι στην παράσταση.

Με τον Χρόνη Εξαρχάκο στην στα γυρίσματα του «Μαριχουάνα Στοπ».

Με τον Σταύρο Παράβα.

Με τον Κώστα Χατζηχρήστο, την Καίτη Παπανίκα, τη Μαρία Φωκά και τον Βασίλη Μαυρομάτη στην παράσταση «Βίβα άπατα».

Σε αυτή την παράσταση μόλις έφευγε ο Μήλας από τη σκηνή εγώ έμπαινα από την ίδια κουίντα. Κάθε βράδυ μου έλεγε κάπως δειλά: “Πότε θα βγούμε μαζί;”.

Μετά από καιρό πήγα στο κέντρο όπου τραγουδούσε. Με το που μπήκα εκείνος τραγουδούσε. Μόλις με είδε η κοπέλα του μαγαζιού άρχισε να με ραίνει με λουλούδια και εκείνος έλεγε το ρεφρέν από το τραγούδι του Κόκοτα Δεν το μπορείς όσο κι αν θες να με ξεχάσεις.

Αυτό το ρεφρέν μάς ένωσε με τα δεσμά του γάμου και ίσως να μας δένει ακόμη, και ας ζούμε χώρια. Ο χωρισμός ήταν σκληρός και έγινε οριστικός με την υπογραφή ενός χαρτιού που σήμαινε το τέλος μιας αγάπης».

Η Δέσποινα Στυλιανοπούλου μπορεί να έπαιζε πάντα σε δεύτερους ρόλους, αγαπήθηκε όμως και διακρίθηκε για τον χαρακτήρα της. Χαίρονταν όλοι να δουλεύουν με τη Δέσποινα.

«Τον έκανα τόσο πειστικά τον ρόλο της υπηρέτριας κι εγώ απορώ ακόμα και σήμερα πώς ήμουν τόσο πειστικη. Ωστόσο, από αυτόν τον ρόλο καθιερώθηκα. Εάν δεν έκανα τον ρόλο της υπηρέτριας θα ήμουν δυστυχισμένη»», είχε πει.