Οι σκόπιμες ασάφειες, της τελευταίας ανακοίνωσης Υπερταταμείου-ΔΕΘ, δεν ξεγελούν κανένα, αντιθέτως, γεννούν πολλά νέα ερωτήματα. Κυβέρνηση και τοπικοί παράγοντες που τρέχουν το σχέδιο από το 2013, βρήκαν τον κοινό παρονομαστή. Η κυβέρνηση, μετά από ενάμισι χρόνο σιωπής, για τις ανάγκες των ευρωπαϊκών εκλογών της 9ης του Ιούνη, επέτρεψε στο δίδυμο, Υπερταμείο-ΔΕΘ, να βγάλουν μια ανακοίνωση, που θα επιβεβαιώνει την βούλησή της να προχωρήσει το έργο, μεταθέτοντας βεβαίως την κατασκευή του για πέντε χρόνια και οι τοπικοί παράγοντες να μπορούν να συνεχίσουν την προσπάθειά τους.

Θυμίζω ότι, το 2013 εγκαταλείφθηκε η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ στα Δυτικά και προτιμήθηκε η παραμονή στη θέση της, ως «αναγκαίο κακό», όπως έλεγαν, γιατί τότε το δημόσιο δεν είχε τους πόρους, λόγω μνημονίων, και αναζητήθηκε η συμμετοχή ιδιώτη με διάφορα σχήματα στη λεγόμενη «ανάπλαση». Για να προκληθεί το ενδιαφέρον ιδιωτών, στους προβλεπόμενους εκθεσιακούς χώρους, προσέθεσαν ξενοδοχείο, εμπορικές και επιχειρηματικές εγκαταστάσεις, πάρκινγκ 2.500 θέσεων στάθμευσης για εκμετάλλευση, από τον ιδιώτη επενδυτή. Με αποτέλεσμα, οι κτισμένες επιφάνειες να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο τμήμα της έκτασης και να ακυρώσουν στην πράξη οποιαδήποτε δυνατότητα δημιουργίας Μητροπολιτικού πάρκου, παρά τις προβλέψεις των πολεοδομικών σχεδίων, του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, και τη μεγάλη ανάγκη που το έχει η πόλη. Το συνολικό κόστος του έργου, έλεγαν, θα είναι 124 εκ. ευρώ και όλα θα τα έβαζε ο επενδυτής.

Έκτοτε η Διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO αναζητά τον επενδυτή, ενώ το κόστος του «μεγαλόπνοου» έργου το ανέβασαν στα 300 εκ. ευρώ. Ναι, το κόστος του έργου το έφθασαν σε τριπλάσιο σχεδόν ποσό. Ύστερα από δέκα άγονα χρόνια, το έργο της «ανάπλασης» ανέλαβε να το προωθήσει το Υπερταμείο, δηλαδή, ο ιδιοκτήτης της ΔΕΘ – HELEXPO.

Ενώ στην αρχή της κοινής ανακοίνωσης γράφουν: «Η Δημόσια Συμμετοχή θα είναι έως €120.000.000», στην συνέχεια γράφουν, ότι η συμμετοχή του δημοσίου «δύναται να ξεπεράσει το 1/3 του κόστους», και ότι τα υπόλοιπα θα προέλθουν από ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης και τραπεζικό δανεισμό. Ο τραπεζικός δανεισμός αναφέρεται βέβαια στη ΔΕΘ-HELEXPO, για την οποία, προκειμένου να δανειστεί με κρατική εγγύηση, αποφασίστηκε να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της, παρόλο που θα αναθέσει και το έργο της, τη διοργάνωση εκθέσεων, στον ιδιώτη επενδυτή, όπως γράφουν παρακάτω στην ανακοίνωσή τους.

Είναι επομένως βάσιμοι οι φόβοι, πως τελικά η συμμετοχή του δημοσίου θα είναι πολύ μεγαλύτερη από τα 120 εκ, ποσό που θα αρκούσε από μόνη του να χρηματοδοτήσει τον εκσυγχρονισμό ορισμένων εκθεσιακών εγκαταστάσεων και τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου. Αλλά τότε ποιος λόγος θα υπήρχε να παραχωρηθεί στον ιδιώτη για εκμετάλλευση επί 35 χρόνια ένα οικόπεδο-φιλέτο, όπου θα κατασκευαστεί με κύρια χρηματοδότηση του Δημοσίου το έργο Ξενοδοχείο (12όροφο) – Εμπορικό-Επιχειρηματικό Κέντρο – Πάρκινγκ; Στον οποίο μάλιστα ιδιώτη, χωρίς διαγωνισμό, δίνεται και η δυνατότητα να αναλαμβάνει και το εκθεσιακό έργο;

Όλα αυτά δεν αποτελούν μια επιλογή κατάφορα αντίθετη στο δημόσιο συμφέρον; Αυτή η δήθεν «ανάπλαση» Ξενοδοχείο-Εμπορικό Κέντρο-Πάρκινγκ δεν αποτελεί, όπως έχει τεκμηριωμένα αποδειχθεί, ένα έγκλημα σε βάρος της βιώσιμης ανάπτυξης της πόλης;

Θέλοντας προφανώς να κάμψουν τις αντιδράσεις των Θεσσαλονικέων, διατείνονται, τετραγωνίζοντας κυριολεκτικά τον κύκλο, ότι και το έργο θα κατασκευαστεί σύμφωνα με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, και Μητροπολιτικό Πάρκο με πυκνή φύτευση 100 στρεμμάτων θα εξασφαλιστεί. Ας μας εξηγήσουν πως θα προκύψει αυτή η ενιαία έκταση πρασίνου των 100 στρεμμάτων, όταν στο προωθούμενο σχέδιο, σύμφωνα με το διαγωνισμό, οι χώροι που απομένουν ως πραγματικό πράσινο και όχι απλώς «ελεύθεροι χώροι» (δρόμοι, πεζοδρόμια, πλακόστρωτα) δεν ξεπερνούν τα 30 στρέμματα;

Ο δήμος Θεσσαλονίκης, επιβεβαιώνει την δήλωση της ΔΕΘ, ότι συμφωνεί με το σχέδιό της; Έχουν υποχρέωση να παρουσιάσουν, στα επί χάρτου σχέδια του έργου της δήθεν «ανάπλασης», τη μορφή που θα πάρει τελικά το «ενιαίο πάρκο πυκνής φύτευσης των 100 στρεμμάτων».

Η εναντίωση στο σχέδιο του Υπερταμείου δεν περιορίζεται μόνο στο σκανδαλώδες σχήμα χρηματοδότησης και στις σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της προωθούμενης «ψευδοανάπλασης». Εξίσου προβληματική είναι και η πρόβλεψη για ολοκλήρωση του έργου, και μάλιστα με παράλληλη λειτουργία της Έκθεσης, το 2031, πέντε χρόνια αργότερα από την ημερομηνία που έδιναν μέχρι πριν μερικούς μήνες. Η εμπειρία δείχνει ότι σύνθετα έργα, όπως η «ανάπλαση της ΔΕΘ», απαιτούν πλήθος ειδικών μελετών, προϋποθέτουν διαγωνιστικές διαδικασίες χρονοβόρες και έχουν να αντιμετωπίσουν απρόβλεπτα κατασκευαστικά προβλήματα, χωρίς να συνυπολογίζουμε τη βεβαιότητα για αρχαιολογικά ευρήματα στο χώρο.

Με όλες αυτές τις δυσκολίες του έργου που προωθείται, χρηματοδοτικές, περιβαλλοντικές και κατασκευαστικές, είναι πολύ πιθανό η ΔΕΘ-HELEXPO να εξακολουθήσει για χρόνια να λειτουργεί στις ίδιες υποβαθμισμένες εγκαταστάσεις και η πόλη να ζήσει μια απίστευτη ταλαιπωρία, ενώ θα έχει χάσει την ευκαιρία να αποκτήσει επιτέλους το τόσο αναγκαίο Μητροπολιτικό Πάρκο.

Η Διπλή Ανάπλαση που έχει προταθεί, δηλαδή, πραγματικό και όχι ψευδεπίγραφο Μητροπολιτικό Πάρκο, με εκσυγχρονισμένα ορισμένα αξιόλογα ιστορικά κτίρια της ΔΕΘ, που αξίζει να διατηρηθούν, όπου θα γίνονται οι ελαφρές εκθέσεις, και η μεταφορά Δυτικά των βαριών εκθέσεων. Αυτή είναι η μόνη εφικτή, βιώσιμη, πράσινη και αναπτυξιακή λύση, απέναντι στο σκάνδαλο της παραχώρησης και της υπερφόρτωσης του κέντρου της Θεσσαλονίκης, με ιδιαίτερα επιβαρυντικές για το περιβάλλον και την κυκλοφορία, οικονομικών δραστηριοτήτων.