Υπό την πίεση του ελληνικού πολεμικού ναυτικού, οι traders ρωσικού πετρελαίου βρήκαν ένα νέο μέρος για να «μεταγγίζουν» φορτία αργού στη Μεσόγειο Θάλασσα, όπως αναφέρει το Bloomberg, το οποίο επισημαίνει ότι αυτή η εξέλιξη αποτελεί μια ακόμα ένδειξη του πόσο δύσκολο θα είναι για τις δυτικές χώρες να περιορίσουν μια δραστηριότητα που έχει ανησυχήσει τόσο τις ρυθμιστικές αρχές όσο και τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.
Τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν το ρωσικό αργό πετρέλαιο (Urals) λαμβάνουν το φορτίο τους από μικρότερα δεξαμενόπλοια σε μια θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της πόλης Nador στο ανατολικό άκρο των ακτών του Μαρόκου στη Μεσόγειο, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg. Το έγκυρο πρακτορείο ειδήσεων επισημαίνει δε ότι από τον περασμένο μήνα, το ελληνικό ναυτικό διεξάγει ναυτικές ασκήσεις σε θαλάσσια περιοχή κοντά στην Ελλάδα, όπου γινόταν το εμπόριο, σε μια προσπάθεια να το αποτρέψει.
Το Rolin, ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC), λαμβάνει αργό Urals από ένα μικρότερο δεξαμενόπλοιο Serendi στα ανοιχτά της μαροκινής πόλης, όπως δείχνουν τα στοιχεία. Είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιείται εκεί η λεγόμενη μεταφορά ship-to-ship (από πλοίο σε πλοίο) σε αυτή την θαλάσσια περιοχή.
Το Serendi είναι ένα πλοίο κατηγορίας Aframax. Άλλα δύο – το Ocean AMZ και το Sea Fidelity – έχουν επίσης φτάσει στην περιοχή. Και τα τρία πλοία φόρτωσαν περίπου 730.000 βαρέλια αργό Urals από το λιμάνι Primorsk της Ρωσίας στη Βαλτική Θάλασσα τον περασμένο μήνα.
Ρωσικό αργό και πλοία τύπου VLCC
Περίπου το 80% του ρωσικού αργού Urals αποστέλλεται στην Ασία, κυρίως στην Ινδία και την Κίνα. Η χρήση πλοίων τύπου VLCC προσφέρει οικονομίες κλίμακας για ναυτιλιακές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, αλλά τα ευρωπαϊκά κράτη είναι επιφυλακτικά να επιτρέψουν την εναλλαγή φορτίου κοντά στις ακτές τους.
Η Θέουτα, ένας ισπανικός θύλακας που βρίσκεται πιο δυτικά του Μαρόκου, ήταν ένας δημοφιλής τόπος για τις μεταφορές STS (από πλοίο σε πλοίο) ρωσικού πετρελαίου αλλά δεν αξιοποιήθηκε τον περασμένο χρόνο εν μέσω πιέσεων από τις τοπικές αρχές και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ομοίως, οι ασκήσεις του ελληνικού ναυτικού εμπόδισαν σοβαρά την ίδια δραστηριότητα στον Λακωνικό κόλπο, την θαλάσσια περιοχή που βρίσκεται νότια της Πελοποννήσου και 110 μίλια νότια των Αθηνών, καθώς οι εναλλαγές φορτίων από πλοίο σε πλοίο «φύτρωσαν» σαν μανιτάρια εκεί, στον απόηχο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), ο οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών που θέτει κανόνες για τη ναυτιλία, χαρακτήρισε την αλλαγή φορτίου σε ανοιχτούς ωκεανούς «επικίνδυνη πρακτική».
Πηγή ΟΤ