Αυλαία ρίχνει την 31η Μαΐου το μέτρο της μόνιμης μείωσης της τιμής τουλάχιστον κατά 5% στα «ράφια» των σούπερ μάρκετ. Η κυβέρνηση δεν πρόκειται να το επεκτείνει χρονικά, κάτι που δημιουργεί προβληματισμό στους καταναλωτές σε σχέση με το αν (και πόσο) θα σημειωθεί νέα άνοδος των τιμών σε αυτά τα 4.000 προϊόντα. Το μέτρο αυτό έχει αντικατασταθεί από το μέτρο μείωσης 15% των τιμών τιμοκαταλόγου αλλά και αυτό της νέας τιμολογιακής πολιτικής, που δε μπορούν να γίνονται προσφορές για ένα τρίμηνο, αναφέρουν πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης στον ΟΤ.
Ωστόσο, υπάρχουν «φωνές» που λένε ότι θα υπάρξουν αυξήσεις. Όπως σημείωσε πρόσφατα ο πρόεδρος Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος, δεν θα υπάρξει σταθεροποίηση γιατί την 1η Ιουνίου ξεκινάνε οι νέες τιμές των 4.000 προϊόντων που ήταν στη μόνιμη μείωση της τιμής.
Προϋπολογισμός: Τι δείχνει η υπέρβαση των στόχων
«Επανέρχονται επομένως οι τιμές στην προτέρα κατάσταση», ξεκαθάρισε για την περίπτωση σταθεροποίησης των τιμών. Όπως εξήγησε μιλώντας στον ρ/σ Παραπολιτικά 90,1, θα αυξηθούν από 5 έως 10% τα 4.000 προϊόντα που, όπως υποσχόταν το υπουργείο Ανάπτυξης, θα βρίσκονταν σε μόνιμη μείωση τιμής.
Πρωταθλητισμός στον πληθωρισμό τροφίμων
Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, ο πληθωρισμός τροφίμων στη χώρα μας διαμορφώθηκε στο 5,3% (από 5,4% τον Μάρτιο), πίσω από 5,9% της Μάλτας (από 6,2% τον Μάρτιο) και χειρότερα από το 4,8% (4,4% τον Μάρτιο) της Ισπανίας. Ουσιαστικά, φαίνεται ότι τα μέτρα Σκρέκα κατά της ακρίβειας που ξεκίνησαν να εφαρμόζονται από 1η Μαρτίου δεν απέδωσαν ουσιαστικά, με τις ανατιμήσεις στο «ράφι» να συνεχίζονται.
Άλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Απρίλιου, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στα τρόφιμα σε ετήσια βάση σημειώθηκαν στο ελαιόλαδο (63,7%), στα φρούτα (11,6%), στα ψάρια (10,6%) και στο ρύζι (8,5%), ενώ κατά 12,5% αυξήθηκαν οι τιμές των μεταλλικών νερών – αναψυκτικών και χυμών τροφίμων.
Η αβεβαιότητα των καταναλωτών
Το 2024, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας Consumer Outlook της NielsenIQ, συνεχίζει να είναι μια χρονιά, στην οποία οι Έλληνες καταναλωτές, στην πλειοψηφία τους, εξακολουθούν να νιώθουν αβεβαιότητα και συνεπώς να είναι ιδιαίτερα σκεπτικιστές όσον αφορά στις επιλογές τους, στις αποφάσεις που λαμβάνουν, καθώς και στις δαπάνες που πραγματοποιούν.
Το 53% των ερωτηθέντων (από 60% στην προηγούμενη) δήλωσε ότι είναι σε χειρότερη οικονομική κατάσταση, με την αύξηση του κόστους ζωής να παραμένει η πρωταρχική ανησυχία, τόσο όσον αφορά τις τιμές των τροφίμων, αλλά και στα γενικότερα αυξανόμενα κόστη διαβίωσης, οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να αναζητούν έξυπνους τρόπους για να πραγματοποιούν τις αγορές τους, να εξοικονομούν όσο το δυνατόν γίνεται, χωρίς ωστόσο να μειώνουν την κατανάλωση αυτή καθαυτή.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται να ικανοποιούν την ανάγκη αυτή, φτάνοντας σε ένα ιστορικά υψηλό μερίδιο αγοράς στο 25,4% το πρώτο τρίμηνο του 2024, και ένα ποσοστό ανάπτυξης της τάξης του 5,4%.
Η τιμή του καφέ
Την ίδια στιγμή, αυξήσεις έρχονται και στον καφέ από τον Ιούνιο τόσο στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με τις πολυεθνικές να…δείχνουν ως υπεύθυνες τις διεθνείς τιμές ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής σε Βιετνάμ και Βραζιλία.
Παράλληλα, στην εστίαση, στο τέλος Ιουνίου εκπνέει η περίοδος ισχύος του μειωμένου συντελεστή 13% ΦΠΑ στον καφέ που αγοράζουν οι καταναλωτές από ράφια των σούπερ μάρκετ, εξαιτίας του ανοδικού ράλι στη διεθνή τιμή του. Αναφορικά με την κατανάλωση εκτός σπιτιού, στο τέλος Ιουνίου εκπνέει η περίοδος ισχύος του μειωμένου συντελεστή 13% ΦΠΑ, στην εστίαση. Εφόσον δεν δοθεί νέα παράταση, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι της αγοράς, η επαναφορά του καφέ στο 24% ΦΠΑ, θα σημαίνει, πρόσθετη αύξηση 11 μονάδων, οι οποίες θα αποτυπωθούν στη λιανική τιμή και κατά συνέπεια στον καταναλωτή, καθώς οι επιχειρήσεις εστίασης δηλώνουν πως αδυνατούν να απορροφήσουν και νέα επιβάρυνση.
Πάντως, οι πληροφορίες αναφέρουν πως η κυβέρνηση είναι έτοιμη και έχει ήδη δημοσιονομικό χώρο, προκειμένου να προχωρήσει στη δέουσα παράταση.
ΠΗΓΗ: ot.gr