Για την καλύτερη προετοιμασία των υποψηφίων ενόψει των Πανελληνίων Εξετάσεων 2024, tovima.gr σε συνεργασία με το Φροντιστήριο Ορόσημο παρουσιάζει προτεινόμενα θέματα για τα υπό εξέταση μαθήματα.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε προτεινόμενο θέμα για την Έκθεση.

ΚΕΙΜΕΝΟ 1

Οι αρνητές της κλιματικής αλλαγής και η εκπαίδευση των πολιτών

(1)Πολλοί στοχαστές και η πλειονότητα των ειδικών επιστημόνων περιλαμβάνουν την κλιματική αλλαγή στα τρία σοβαρότερα προβλήματα του κόσμου μας. Η κοινή γνώμη, απασχολημένη κάθε φορά με τρέχοντα ζητήματα, όπως οι οικονομικές δυσκολίες ή η πανδημία, τείνει να θυμάται το κλίμα, όταν συμβαίνουν έντονα και ασυνήθιστα καιρικά φαινόμενα. Οι βιώσιμες λύσεις, λόγω μεγάλης διάρκειας και βραδείας εξέλιξης του προβλήματος, θα απασχολήσουν επί πολλές δεκαετίες τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας. Γι’ αυτήν τη μείζονα αλλαγή που συμβαίνει στον κόσμο μας, η σωστή εκπαίδευση είναι απαραίτητη σε πολλά επίπεδα: οι επιστήμονες πρέπει να διερευνήσουν σε βάθος τον πολύπλοκο μηχανισμό της, οι πολίτες να αποκτήσουν μια απλή σαφή αντίληψη του φαινομένου, μια ευρύτατη πλειοψηφία να αποδεχθεί τις αναγκαίες μεταβολές στη ζωή μας, π.χ. στην παραγωγή και εξοικονόμηση ενέργειας.

(2)Πριν χρόνια, σε μια πανευρωπαϊκή συνάντηση για το κλίμα και τους υδατικούς πόρους, οι συμμετέχοντες από Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Ελλάδα θεωρούσαν προτεραιότητα τη συζήτηση για την ξηρασία και την ερημοποίηση των εδαφών, αφού, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, αυτές ήταν οι κύριες απειλές από την αλλαγή κλίματος. Με έκπληξη είδαν τους συναδέλφους τους από Ολλανδία, Γερμανία, Τσεχία και Σκανδιναβικές χώρες να μιλούν κυρίως για κινδύνους από τις πλημμύρες. Φυσικά, όλοι είχαν δίκιο. Η κλιματική αλλαγή, ανάλογα με τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά κάθε περιοχής, προκαλεί διαφορετικές απειλές. Φέρνει άνοδο θαλάσσιας στάθμης, βίαια καιρικά φαινόμενα, λιώσιμο πάγων, καύσωνες, πυρκαγιές, πλήγματα σε δάση και βιοποικιλότητα κ.λπ.

(3)Είναι σίγουρο ότι υπάρχει κλιματική αλλαγή; Η επιστήμη ποτέ δεν επαληθεύεται οριστικά, μπορεί μόνο να διαψεύδεται. Οι εξηγήσεις της για πολύπλοκα φαινόμενα δεν παρέχουν βεβαιότητες αλλά μόνο πιθανότητες. Γνωρίζουμε ότι παρατηρούνται φυσικές διακυμάνσεις του κλίματος, όπως περιοδικοί παγετώνες λόγω ιδιομορφιών περιφοράς της Γης και διαταραχές λόγω εκρήξεων ηφαιστείων. Σύμφωνα όμως με τα δεδομένα και τις εκτιμήσεις των ειδικών επιστημόνων, υπάρχει επιπλέον, με πιθανότητα άνω του 90%, μια παγκόσμια θέρμανση, που οφείλεται στις ανθρωπογενείς εκπομπές αερίων θερμοκηπίου. Βέβαια, ο μέσος άνθρωπος αποζητά βεβαιότητες, δεν τα πάει καλά με τις έννοιες των πιθανοτήτων. Εντυπωσιασμένος από έντονα φαινόμενα, όπως ο παρατεταμένος καύσωνας ή οι καταστροφικές πλημμύρες στη Γερμανία, αναρωτιέται αν οφείλονται στην κλιματική αλλαγή. Η επιστήμη δεν απαντά κατηγορηματικά ναι, εκτιμά όμως ότι τέτοια φαινόμενα θα εμφανίζονται όλο και πιο συχνά και θα είναι όλο και πιο έντονα.

(4)Οι κλιματο-σκεπτικιστές, αρνητές της κλιματικής αλλαγής, είναι λίγοι στον επιστημονικό χώρο και στην κοινή γνώμη. Θορυβώδεις μειονότητες ξεσηκωμένες από ανορθολογικές ή, ενίοτε, ιδιοτελείς απόψεις καθυστερούν δράσεις βασισμένες στην επιστήμη και αναγκαίες για την ανθρωπότητα. Η πολυπλοκότητα του κλιματικού συστήματος δεν έχει επιτρέψει ακόμα μια ικανοποιητική εξήγηση.

(5)Πάντως, η συντριπτική πλειονότητα των ειδικών έχει πεισθεί ότι υπάρχει ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή και πρέπει να αντιμετωπισθεί άμεσα. Μήπως όμως, και αν δεν υπήρχε, θα ήταν καλό να την εφεύρουμε; Πράγματι, ο μετριασμός των αερίων εκπομπών θα έχει ένα αρχικό κόστος αλλά πολλά μελλοντικά οφέλη. Δίνει ισχυρή ώθηση στην καινοτομία και ανανεώνει την οικονομία, ελαττώνει την ατμοσφαιρική ρύπανση και τον θόρυβο στις πόλεις, αξιοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με δωρεάν εγχώρια πρώτη ύλη, μειώνοντας την εξάρτηση από ασταθείς ή εχθρικές αγορές ορυκτών καυσίμων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, βλέποντας τα σοβαρά οικονομικά και περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα, πρωτοπορεί στον παγκόσμιο πολιτικό και τεχνολογικό ανταγωνισμό για μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, ενώ ο ιδιωτικός τομέας, βλέποντας νέες προοπτικές, σπεύδει να επενδύσει.

(6)Πρόκειται για εξαιρετικά πολύπλοκο στοίχημα των επόμενων δεκαετιών. Σε κάθε κοινωνία, ιδιαίτερα στις δημοκρατικές, θα χρειασθεί η αδιάκοπη υποστήριξη από τους πολίτες. Επομένως, είναι προτεραιότητα η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωσή τους: προχωρημένη έρευνα του κλιματικού συστήματος, καινοτόμες τεχνολογίες για βελτιωμένα εργαλεία παραγωγής, αύξηση της εμπιστοσύνης στη σοβαρή επιστήμη, ανατροπή μακρόχρονων συνηθειών, αποδοχή του νέου ενεργειακού μοντέλου και της κυκλικής οικονομίας, πρακτική προσαρμογή σε καταστάσεις εξαιτίας της μετριασμένης αλλά αναπόφευκτης αλλαγής κλίματος.

(Κίμων Χατζημπίρος, εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ. Διασκευή)

ΚΕΙΜΕΝΟ 2

Όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού

Απόψε κοιμηθήκαμε στην αγκαλιά της Άνοιξης
ακουμπώντας το κεφάλι στην καρδιά της
ακούγαμε στον ύπνο μας τις ανάσες των πουλιών και την καρδιά μας.
Το πρωί που ξυπνήσαμε είδαμε τον ουρανό να περπατάει στην κάμαρά μας
σα γαλανό πουλί με χρυσά μάτια, που τσίμπαγε τα ψίχουλα των σκιών
που μείνανε από χθες βράδυ στο πάτωμα.
Το χώμα ποτίστηκε με φως. Δε ξεχωρίζεις φως και χώμα.
Άνοιξαν τα παράθυρα και μπήκαν μέσα τα λουλούδια
σαν ένα εύθυμο στράτευμα με κόκκινα τύμπανα και χρυσές τρομπέτες
που γυρίζει απ’ το χθεσινό μας κήπο στη σημερινή μας καλοσύνη
Εμείς μαζεύουμε παπαρούνες και φτιάχνουμε κόκκινα ματογυάλια
και βάφουμε κόκκινο το μούτρο της γριάς βροχής
και χτυπάμε παλαμάκια κάθε φορά που ένα μπουμπούκι
σκάει απάνω στο ξερό κλαδί
Στις ξανθές πλεξούδες της Άνοιξης φύτρωσαν γαλανά κρινάκια.
Μια στιγμή να νιφτούμε και φθάσαμε.

(Γιάννης Ρίτσος)

Θέμα Α
Α1. Να αποδώσετε περιληπτικά το περιεχόμενο της 5ης παραγράφου του κειμένου 1 σε 70-80 λέξεις.

Μονάδες 20

Θέμα Β
Β1. Να αναφέρετε αν το περιεχόμενο των προτάσεων είναι Σωστό ή Λανθασμένο με βάση το κείμενο 1. Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας σημειώνοντας τα αντίστοιχα χωρία.

α. Οι περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνται με την περιβαλλοντική υποβάθμιση, όταν λαμβάνουν χώρα σοβαρά καιρικά φαινόμενα.
β. Στην παγκόσμια συνάντηση που διεξήχθη πριν από μερικά χρόνια για το κλίμα, οι συμμετέχοντας από μεσογειακές χώρες ενδιαφέρθηκαν πρωτίστως για την ξηρασία.
γ. Η επιστήμη σε κάθε περίπτωση επιβεβαιώνεται.
δ. Οι περισσότεροι ειδικοί διαφωνούν στο ότι η κλιματική αλλαγή οφείλεται στον άνθρωπο.
ε. Είναι πρωταρχικής σημασία η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση των πολιτών για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Μονάδες 15

Β2. Στις 2 πρώτες περιόδους της 4ης παραγράφου, ποια είναι η πρόθεση του συγγραφέα; (Μονάδες 4) Να αναφέρετε 2 διαφορετικές μεταξύ τους γλωσσικές επιλογές / εκφραστικά μέσα με τα οποία υπηρετείται η πρόθεσή του (Μονάδες 2) και να εξηγήσετε σύντομα τη λειτουργία καθενός από αυτά. (Μονάδες 4)

Μονάδες 10

Β3. α. Στο απόσπασμα «Σύμφωνα όμως με τα δεδομένα και τις εκτιμήσεις των ειδικών επιστημόνων, υπάρχει επιπλέον, με πιθανότητα άνω του 90%, μια παγκόσμια θέρμανση, που οφείλεται στις ανθρωπογενείς εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.» της 3ης παραγράφου του κειμένου παρατίθεται ένα μέσο πειθούς. Ποιο είναι και τι επιδιώκεται με τη χρήση του;

Μονάδες 5

β. Ποιο είδος σύνδεσης χρησιμοποιείται στο απόσπασμα της 6ης παραγράφου «προχωρημένη έρευνα… αλλαγή κλίματος.» ; Σε τι εξυπηρετεί η χρήση του;

Μονάδες 5

Θέμα Γ
Γ1.Ποια τα συναισθήματα του ποιητικού υποκειμένου για την Άνοιξη; Να απαντήσετε αξιοποιώντας τουλάχιστον 3 κειμενικούς δείκτες.

Μονάδες 15

Θέμα Δ
Δ1. Σε επιστημονικό συνέδριο που συμμετέχετε, ως πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας Περιβάλλοντος, να αναφέρετε, σε 350-400 λέξεις, τα αποτελέσματα της περιβαλλοντικής υποβάθμισης και τρόπους για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Να αντλήσετε πληροφορίες και από το κείμενο.

Μονάδες 30

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Θέμα Α
Α.1 Η παράγραφος αναφέρεται στην κλιματική αλλαγή. Πιο συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι οι περισσότεροι ειδικοί έχουν αποδεχθεί ότι υπάρχει κλιματική αλλαγή εξαιτίας του ανθρώπου και αρμόζει να καταπολεμηθεί. Σημειώνεται ότι η μείωση των αερίων εκπομπών ενισχύει την καινοτομία και την οικονομία, μειώνει την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση στα αστικά κέντρα και χρησιμοποιεί ανανεώσιμους πόρους ενέργειας με χωρίς κόστος κρατική πρώτη ύλη. Για αυτό, τέλος, τονίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο ιδιωτικός κλάδος, αντιλαμβανόμενοι τα οφέλη του περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, πρωταγωνιστούν σε αυτόν.

Θέμα Β
Β1. α. Οι περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνται με την περιβαλλοντική υποβάθμιση, όταν λαμβάνουν χώρα σοβαρά καιρικά φαινόμενα. : Σ (Η κοινή γνώμη, απασχολημένη κάθε φορά με τρέχοντα ζητήματα, όπως οι οικονομικές δυσκολίες ή η πανδημία, τείνει να θυμάται το κλίμα, όταν συμβαίνουν έντονα και ασυνήθιστα καιρικά φαινόμενα.)

β. Στην παγκόσμια συνάντηση που διεξήχθη πριν από μερικά χρόνια για το κλίμα, οι συμμετέχοντας από μεσογειακές χώρες ενδιαφέρθηκαν πρωτίστως για την ξηρασία. : Λ (Πριν χρόνια, σε μια πανευρωπαϊκή συνάντηση για το κλίμα και τους υδατικούς πόρους, οι συμμετέχοντες από Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Ελλάδα θεωρούσαν προτεραιότητα τη συζήτηση για την ξηρασία και την ερημοποίηση των εδαφών, αφού, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, αυτές ήταν οι κύριες απειλές από την αλλαγή κλίματος.)

γ. Η επιστήμη σε κάθε περίπτωση επιβεβαιώνεται. : Λ (Η επιστήμη ποτέ δεν επαληθεύεται οριστικά, μπορεί μόνο να διαψεύδεται. Οι εξηγήσεις της για πολύπλοκα φαινόμενα δεν παρέχουν βεβαιότητες αλλά μόνο πιθανότητες.)

δ. Οι περισσότεροι ειδικοί διαφωνούν στο ότι η κλιματική αλλαγή οφείλεται στον άνθρωπο. : Λ (Πάντως, η συντριπτική πλειονότητα των ειδικών έχει πεισθεί ότι υπάρχει ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή)

ε. Είναι πρωταρχικής σημασία η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση των πολιτών για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. : Σ (Σε κάθε κοινωνία, ιδιαίτερα στις δημοκρατικές, θα χρειασθεί η αδιάκοπη υποστήριξη από τους πολίτες. Επομένως, είναι προτεραιότητα η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωσή τους)

Β2. Πρόθεση του συγγραφέα είναι να καταγγείλει/κατακρίνει/καυτηριάσει τους αρνητές της κλιματικής αλλαγής. Οι γλωσσικές επιλογές τους συγγραφέα για να εξυπηρετήσει την πρόθεσή του είναι :

α) Σχήμα λόγου – Μεταφορά (Θορυβώδεις μειονότητες ξεσηκωμένες από ανορθολογικές, αντισυστημικές απόψεις) : Μέσω των μεταφορών αυτών προκαλείται συναισθηματική φόρτιση στους δέκτες, ενώ προσδίδονται έμφαση στο νόημα, αισθητική απόλαυση, ζωντάνια και παραστατικότητα.
Με αυτόν τον τρόπο, οι δέκτες κατανοούν ότι οι αρνητές της κλιματικής αλλαγής είναι ολιγομελείς ομάδες που προκαλούν ταραχή, οι οποίες επηρεάζονται από απόψεις που δεν είναι λογικά θεμελιωμένες.

β) Αρνητικοί χαρακτηρισμοί (ανορθολογικές, αντισυστημικές ή, ενίοτε, ιδιοτελείς απόψεις καθυστερούν δράσεις βασισμένες στην επιστήμη και αναγκαίες για την ανθρωπότητα) : Μέσω των συγκεκριμένων αρνητικών χαρακτηρισμών, ο συγγραφέας επιδιώκει να τονίσει οι απόψεις από τις οποίες επηρεάζονται οι αρνητές της κλιματικής αλλαγής δεν βασίζονται στη λογική ή , κατά περιπτώσεις εξυπηρετούν συμφέροντα. Επίσης, οι αρνητές παρεμποδίζουν επιστημονικές ενέργειες που είναι απαραίτητες για την ανθρωπότητα

Β3.α. Το συγκεκριμένο μέσο πειθούς είναι τεκμήριο και ,συγκεκριμένα, ένα αριθμητικό-στατιστικό στοιχείο (Σύμφωνα όμως με τα δεδομένα και τις εκτιμήσεις των ειδικών επιστημόνων, υπάρχει επιπλέον, με πιθανότητα άνω του 90%,).
Με τη χρήση του συγκεκριμένου τεκμηρίου, προσδίδεται στο κείμενο εγκυρότητα, ώστε να πειστεί ευκολότερα ο δέκτης, για να αποδεχθεί τις προβαλλόμενες απόψεις. Πιο συγκεκριμένα, ο συγγραφέας αναφέρει ότι έχει προκληθεί μια οικουμενική θέρμανση εξαιτίας των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που οφείλονται στον άνθρωπο.

Β3.β. Χρησιμοποιείται ασύνδετο σχήμα, για να παρατεθούν οι ενέργειες που πρέπει να πραγματοποιηθούν από την εκπαίδευση, ώστε οι πολίτες να αγωνιστούν εναντίον της κλιματικής αλλαγής.
Με το συγκεκριμένο σχήμα προσδίδονται οικειότητα, αμεσότητα, ζωντάνια και προφορικότητα. Επίσης, ο λόγος αποκτά ρυθμό που επιταχύνεται , ενώ επίσης γίνεται πιο συνοπτικός και πυκνός. Το ύφος καθίσταται απλό. Ακόμα, εξυπηρετεί τον μακροπερίοδο λόγο που χρησιμοποιείται στην προκειμένη περίπτωση.

Θέμα Γ

Το ποιητικό υποκείμενο τρέφει συναισθήματα απεριόριστου θαυμασμού για την Άνοιξη. Αρχικά χρησιμοποιεί την προσωποποίηση (κοιμηθήκαμε στην αγκαλιά…καρδιά μας) , που τονίζουν την αξία και τον ρόλο της συγκεκριμένης εποχής, με σκοπό να εκφράσει ότι μαζί με τους συντρόφους του κοιμήθηκαν γαλήνια εντός του πλαισίου της. Επιπλέον, το ποιητικό υποκείμενο αξιοποιεί την παρομοίωση (Άνοιξαν…μπήκαν μέσα…σαν ένα εύθυμο…καλοσύνη), προσδίδοντας μέσω αυτής παραστατικότητα και ζωντάνια αλλά και τονίζοντας τις ομοιότητες, για να δηλώσει ότι τα άνθη εισχώρησαν στην οικία τους, γεγονός που τους προκάλεσε πολύ μεγάλη χαρά. Επιπροσθέτως, το ποιητικό υποκείμενο πραγματοποιεί χρήση του σχήματος λόγου της μεταφοράς (Το χώμα ποτίστηκε με φως.) , η οποία συμβάλλει στην κατανόηση του νοήματος , προσδίδοντας παράλληλα παραστατικότητα και ζωντάνια, για να αναφέρει ότι το φως, που συμβολίζει τη χαρά και την ομορφιά, έχει καλύψει το χώμα, καθιστώντας το και αυτό όμορφο.
Κατά την προσωπική μου άποψη, Η στάση του ποιητικού υποκειμένου προς τη φύση είναι απόλυτα δικαιολογημένη, για τον λόγο ότι η παρουσία της προσφέρει ανεκτίμητης αξίας οφέλη στην ψυχική υγεία του ανθρώπου.

Θέμα Δ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
Αξιότιμοι κύριοι σύνεδροι,
Αρχικά να σας ευχαριστήσω, ως πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας Περιβάλλοντος, για την τιμή να συμμετέχω στο παρόν συνέδριο. Όπως γνωρίζουμε, το οικοσύστημα είναι ανεκτίμητης αξίας για όλα τα έμβια όντα στον πλανήτη. Ωστόσο, δυστυχώς παρακμάζει, γεγονός που προκαλεί διάφορες αρνητικές συνέπειες.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ-Ά ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: (α) Η κλιματική αλλαγή αποτελεί παράγοντα για να επέρχεται καύσωνας , γεγονός που συμβάλλει στο να προκαλούνται πυρκαγιές σε τεράστιες δασικές εκτάσεις.Με αυτό τον τρόπο όμως, εξαφανίζονται πολλά είδη της χλωρίδας και της πανίδας.
(β) Η ασέβεια προς το οικοσύστημα είναι αίτιο για την τήξη των πάγων. Αυτό είναι ανησυχητικό, καθώς δημιουργούνται πλημμύρες ακόμα και σε περιοχές που κατοικούνται από μεγάλα τμήματα του πληθυσμού. Επομένως, πολλοί άνθρωποι αποβιώνουν.
(γ) Αναμφίβολα, η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος διαδραματίζει ρόλο στην ανάπτυξη θλίψης στους ανθρώπους, διότι όταν οι άνθρωποι παρατηρούν τα αλλοιωμένα τοπία τότε αισθάνονται απαισιοδοξία σε πολύ μεγάλο βαθμό.

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ: Παρόλα αυτά, αξιότιμοι κύριοι σύνεδροι, υφίστανται τρόποι, ώστε το οικοσύστημα να προστατευτεί.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ-Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: (α) Η εκπαίδευση αρμόζει να ενημερώνει για τις σύγχρονες τεχνολογίες που εισάγουν αναβαθμισμένα εργαλεία παραγωγής, τα οποία όχι μόνο δεν βλάπτουν το περιβάλλον αλλά και αξιοποιούνται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
(β) Η εκπαίδευση καλείται να νουθετήσει πολλούς ανθρώπους σχετικά με το να εγκαταλείψουν, όσο το δυνατόν περισσότερο, τα μέσα μεταφοράς που είναι ρυπογόνα και να τα αντικαταστήσουν με όσα είναι αβλαβή προς το περιβάλλον.
(γ) Η Πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει/φροντίσει, ώστε να θεσπιστεί νομοθεσία για την προστασία της φύσης. Εντός του συγκεκριμένου πλαισίου, είναι αναγκαίο να επιβάλλει κυρώσεις σε όσους παραβαίνουν την νομοθεσία.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Ανακεφαλαιώνοντας, αξιότιμοι κύριοι σύνεδροι, αναπτύσσονται επιπτώσεις από την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, αλλά υφίστανται τρόποι προστασίας του. Επομένως, είναι αναγκαίο να εφαρμοστούν αυτοί, διότι η φύση είναι θεμέλιος λίθος για την ύπαρξη του πλανήτη μας.

Σας ευχαριστώ που με ακούσατε

ΟΡΟΣΗΜΟ ΠΕΙΡΑΙΑ & ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ-ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ