Εξαγορά Ελέκτωρ από Motor Oil – Το πιθανό «big deal» και ο ενεργειακός μετασχηματισμός

Ο όμιλος της Motor Oil με την προσθήκη της Ηλέκτωρ κι έχοντας και την εταιρεία Thalis μεταμορφώνεται σε έναν εκ των ισχυρότερων παικτών στην κυκλική οικονομία και τη διαχείριση ανανεώσιμων εναλλακτικών καυσίμων

Γιγαντώνεται ο όμιλος της Motor Oil με την πιθανή ευόδωση της συμφωνίας για την εξαγορά της θυγατρικής του ομίλου Ελλάκτωρ, την Ηλέκτωρ.

Από την άλλη μεριά η Ελλάκτωρ συρρικνώνεται περαιτέρω αν και βρίσκεται με μία γραμμή πυρός… 700 εκατ. ευρώ μετά την απόσχιση εταιρειών και κλάδων από τον όμιλο της. Η συγκεκριμένη ρευστότητα υπολογίζεται χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη τα έσοδα από την πώληση της Ηλέκτωρ.

Αν το σενάριο φέρει τους δύο ομίλους σε deal τότε ο ενεργειακός όμιλος αυξάνει τα assets και διευρύνει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες και ο πάλαι ποτέ κραταιός κατασκευαστικός όμιλος αλλάζει στρατηγική και κατεύθυνση.

Ηλέκτωρ

Η Ηλέκτωρ είναι ένας από τους ισχυρούς και καινοτόμους παίκτες στους τομείς του περιβάλλοντος και της κυκλικής οικονομίας.

Αποτελεί μία πλήρως καθετοποιημένη εταιρεία στον κλάδο διαχείρισης απορριμμάτων και παραγωγής πράσινης ενέργειας με πάνω από 20 χρόνια διαδρομής. Η σημαντική τεχνογνωσία και εξειδίκευση που διαθέτει της επιτρέπει στην ΗΛΕΚΤΩΡ να παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις στη διαχείριση απορριμμάτων, που περιλαμβάνουν τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων, καθώς και έργα παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων και ενεργειακής αξιοποίησης της βιοαερίου και βιομάζας.

Έχει αναπτύξει έργα σε 8 χώρες και χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής στους τομείς της δραστηριότητας της.

Για το 2023 ο κύκλος εργασιών της ανήλθε στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ τα EBITDA της έκλεισαν στα 14,2 εκατ. ευρώ.

Η Ηλέκτωρ υπέγραψε, εντός του 2023, συμβάσεις έργων κατασκευαστικού αντικειμένου συνολικού προϋπολογισμού 51,4 εκατ. ευρώ (μερίδιο εταιρείας), και λειτουργικού αντικειμένου 28,6 εκατ. (πλέον 34,5 εκατ. ευρώ δικαιωμάτων προαίρεσης), ενώ αναδείχτηκε προσωρινός ανάδοχος (εκκρεμεί η υπογραφή) σε συμβάσεις έργων συνολικού αντικειμένου 51,5 εκατ. ευρώ (μερίδιο εταιρείας).

Στις 31 Δεκεμβρίου 2023 η Ηλέκτωρ είχε κατασκευαστικό ανεκτέλεστο ύψους 75,1 εκατ. ευρώ (μερίδιο της εταιρείας) και το λειτουργικό ανεκτέλεστο 6,5 εκατ. ευρώ (μερίδιο της εταιρείας εξαιρουμένου αντικειμένου ιδιωτικών συμβάσεων / επενδύσεων και έργων παραχώρησης / ΑΠΕ) πλέον 61,5 εκατ. ευρώ (μερίδιο της εταιρείας) δικαιώματα προαίρεσης.

Η εταιρεία υπέβαλε προσφορές, η ανάθεση των οποίων εκκρεμεί (εξαιρουμένων έργων που αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος), για έργα συνολικού ύψους 447,8 εκατ. ευρώ (μερίδιο εταιρείας) εκ των οποίων ποσό 149,5 εκατ. πλέον 55,7 εκατ. ευρώ προαίρεση αφορά κατασκευαστικό αντικείμενο και 95,4 εκατ. πλέον προαίρεσης 147,1 εκατ. ευρώ που αφορούν λειτουργικό αντικείμενο, για έργα υποδομών διαχείρισης λυμάτων Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Ύδρας, Καβάλας, Κέρκυρας, Αχαΐας, και για έργα υποδομών διαχείρισης λυμάτων στους δήμους Ραφήνας-Πικερμίου και Σπάτων-Αρτέμιδος καθώς και για Υπηρεσίες Διαχείρισης Επικίνδυνων Αποβλήτων Υγειονομικών Μονάδων με αναθέτουσα αρχή την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας.

Η Motor Oil

Ο όμιλος της Motor Oil με την προσθήκη της Ηλέκτωρ κι έχοντας και την εταιρεία Thalis μεταμορφώνεται σε έναν εκ των ισχυρότερων παικτών στην κυκλική οικονομία και τη διαχείριση ανανεώσιμων εναλλακτικών καυσίμων.

Έρχεται να αναπτυχθεί θεαματικά στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, με διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη ή και πρόκειται να προκηρυχθούν ύψους 1,5 με 2 δισ. ευρώ.

Η κυκλική οικονομία είναι ένας από τους 4 πυλώνες του μετασχηματισμού της Motor Oil στην πορεία της πράσινης μετάβασης.

Έχει σε εξέλιξη ένα επενδυτικό πλάνο συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ έως το 2030 και ο τομέας του περιβάλλοντος είναι ανάμεσα σε αυτούς που ο όμιλος Motor Oil έχει αποφασίσει να διεκδικήσει ηγετική θέση.

Η Ελλάκτωρ

Από την άλλη μεριά ο όμιλος Ελλάκτωρ βρίσκεται σε μία θέση όπου χάνει και το τρίτο δυναμικό του asset.

Οι Ολλανδοί μέτοχοι της Reggeborgh αποφάσισαν μετά τη θυγατρική στις ΑΠΕ την «Anemos RES» και την κατασκευαστική Άκτωρ να πουλήσουν και την Ηλέκτωρ.

Η Anemos RES εξαγοράστηκε από την Motor Oil και η Άκτωρ Κατασκευές από την Intrakat.

Η Motor Oil να σημειωθεί ότι κατέχει το 29,87% του ομίλου Ελλάκτωρ κι επί της ουσίας, αν κλείσει και η συμφωνία για την εξαγορά της Ηλέκτωρ, θα διαθέτει δύο σημαντικά υπερόπλα στον τομέα του ανταγωνισμού.

Η Ελλάκτωρ, όμως, όπως προαναφέρθηκε μένει μία ρευστότητα της τάξης των 700 εκατ. ευρώ.

Ουσιαστικά ο όμιλος εξελίσσεται σε Holding και Επενδύσεων. Οι επόμενες κινήσεις του θα δείξουν την επενδυτική διάθεση των μετοχών του. Οι τελευταίοι έχουν ως προτεραιότητα την προώθηση του real estate και συγκεκριμένα τα ακίνητα της REDS που είναι οι Γούρνες στο Ηράκλειο της Κρήτης και το Cambas project.

Κλάδος, ο οποίος επίσης παραμένει σε προτεραιότητα είναι οι παραχωρήσεις.

Ο κ. Λεωνίδας Μπόμπολας

Αξίζει να τονιστεί πώς η Motor Oil αναμένεται να απευθύνει πρόταση εξαγοράς και το μερίδιο του κ. Λεωνίδα Μπόμπολα.

Μέσω εταιρείας κατέχει ποσοστό κοντά στο 6% της Ηλέκτωρ και πηγές της αγοράς θεωρούν δεδομένη την προσφορά της Motor Oil.

Τα επόμενα βήματα

Πάντως, εφόσον οι δύο πλευρές, Motor Oil και Ελλάκτωρ, συμφωνήσουν για την Ηλέκτωρ, σύμφωνα με πηγές, η ολοκλήρωση της συναλλαγής έχει αρκετό δρόμο.

Καταρχάς θα πρέπει να ανατεθεί σε ανεξάρτητο σύμβουλο η αξιολόγηση της οικονομικής προσφόράς της Motor Oil προς την Ελλάκτωρ. Στη συνέχεια η τελευταία θα πρέπει να συγκαλέσει το διοικητικό συμβούλιο προκειμένου να αποφασίσει κι έπειτα να προσκαλέσει τους μετόχους σε έκτακτη γενική συνέλευση προκειμένου να δώσουν τη δική τους έγκριση.

Σε έκτακτη γενική συνέλευση θα πρέπει να πάει και η Motor Oil.

Τον κύριο βέβαια λόγο στο deal τον έχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η ανεξάρτητη αρχή θα πρέπει να αποφασίσει αν το deal εμπίπτει στη νομοθεσία περί ανταγωνισμού.

Οι εκτιμήσεις μιλούν για ολοκλήρωση της συναλλαγής προς το τέλος του 2024.

Πηγή: Ot.gr

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.