Πριν από τρία χρόνια – και με δεδομένες τις χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στο διεθνές τεστ αξιολόγησης PISA του ΟΟΣΑ – το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προχώρησε στην εκπόνηση ενός αντίστοιχου εγχώριου προγράμματος.
Οι αρμόδιοι είχαν ξεκαθαρίσει από τότε ότι, όπως η διεθνής εκδοχή, έτσι και η «ελληνική PISA» δεν έχει τον χαρακτήρα των εξετάσεων για τους μαθητές. Αντιθέτως, οι απαντήσεις τους στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά θα χρησιμοποιούνταν ως «βάση δεδομένων» προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τα εκπαιδευτικά προγράμματα, το εποπτικό υλικό των μαθημάτων και τις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών.
Η «ελληνική PISA» πραγματοποιείται σήμερα, Τετάρτη, σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα 660 δημοτικών και γυμνασίων της χώρας και με τη συμμετοχή 12.000 μαθητών.
Στο μεταξύ όμως οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών κήρυξαν στάση εργασίας προκειμένου να σαμποτάρουν τη διαδικασία.
Το σαμποτάζ μπορεί να απέτυχε επειδή το υπουργείο Παιδείας προσέφυγε στη Δικαιοσύνη ζητώντας να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική η κινητοποίηση – αίτημα που έγινε δεκτό.
Η απόπειρα ωστόσο είναι ενδεικτική μιας αντίληψης που βρίσκεται στον αντίποδα των ανησυχιών αλλά και των προσδοκιών των πολιτών για ένα καλύτερο σχολείο.
Ανησυχία και προσδοκίες που μαρτυρούν τόσο η στροφή όσων έχουν την οικονομική δυνατότητα προς την ιδιωτική εκπαίδευση όσο και το αυξημένο ενδιαφέρον για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.
Το σαμποτάζ επί της ουσίας στρέφεται κατά των μη προνομιούχων μαθητών που δεν έχουν πρόσβαση σε καλύτερες υπηρεσίες εκπαίδευσης. Οι συνδικαλιστές πριμοδοτούν έτσι τη διαιώνιση ενός συστήματος ανισοτήτων στην εκπαίδευση που ενισχύει με τη σειρά του την ανισότητα των ευκαιριών στην ενήλικη ζωή.
Η άρση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση θα πρέπει να είναι ο καταστατικός στόχος όλων των εμπλεκομένων. Η «ελληνική PISA» δεν αποτελεί παρά ένα εργαλείο προς αυτήν την κατεύθυνση.
Θα ήταν χρήσιμο ως εκ τούτου να γνωστοποιήσει το υπουργείο Παιδείας αν και πώς έχει αξιοποιήσει τα αποτελέσματα των δυο περασμένων ετών της ελληνικής PISA.