«Εβαλα χρήματα από την τσέπη μου για να υποστηρίξω ένα όραμα στο οποίο πιστεύω και στο οποίος κανένα στούντιο δεν πίστεψε» είπε στα ΒΗΜΑ ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και παραγωγός Κέβιν Κόστνερ (Kevin Costner) που βρίσκεται στις Κάννες για την παρουσίαση και προώθηση της τελευταίας ταινίας του, «Horizon An American Saga» (εκτός συναγωνισμού).

Ο Κέβιν Κόστνερ και η αποκαλυπτική Αμπεϊ Λι σε σκηνή από την ταινία «Horizon An American saga: Chapter 1» του πρώτου

Είναι το πρώτο μέρος ενός τετράπτυχου έπους που επιστρέφει στην εποχή που σιγά –σιγά και με πολύ αίμα χυμένο, έμπαιναν τα αμερικανικά θεμέλια στην άγρια Δύση. Το γουέστερν είναι ένα είδος με το οποίο ο Κόστνερ έχει διαπρέψει χάρη στην κλασική ταινία «Χορεύοντας με τους λύκους» (Οσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας το 1991).

Με τη στόφα του παραδοσιακού γουέστερν

Το Horizon έχει τη στόφα του παλιού, παραδοσιακού γουέστερν, από αυτά που σπανίως γυρίζονται πλέον. Ο Κόστνερ είχε το όραμα για τη δημιουργία αυτής της ταινίας εδώ και δεκαετίες αλλά εφόσον κανένα στούντιο δεν πίστευε σε αυτό, τελικά, αναγκάστηκε να προχωρήσει μόνος του στη δημιουργία του.

Το «Horizon» (που στην Ελλάδα είναι αγορασμένο από την εταιρεία Tanweer) είναι γυρισμένο για να διανεμηθεί κατευθείαν στις αίθουσες, κάτι που στην Αμερική θα γίνει τον Ιούνιο (το πρώτο μέρος). Λίγο αργότερα, τον Αύγουστο, θα διανεμηθεί το δεύτερο μέρος και η πορεία τους στις αίθουσες θα ορίσει το μέλλον των δύο υπόλοιπων τμημάτων του τετράπτυχου.

Πού ζουμάρει ο κινηματογραφικός φακός του Κόστνερ

Όπως φαίνεται και από τον τίτλο, ο φακός του Κόστνερ εστιάζει με όρεξη στον ορίζοντα του αμερικανικού τοπίου αλλοτινών εποχών. Η ταινία διασχίζει αυτό το αχανές, υπέροχο τοπίο, ενώ παρακολουθεί τις παράλληλες ιστορίες ανθρώπων που κάτω από εξαιρετικά σκληρές, απάνθρωπες συνθήκες, προσπαθούσαν να βρουν την θέση τους σε έναν αφιλόξενο τόπο, να φτιάξουν το σπίτι τους στην Αγρια Δύση της Αμερικής του 19ου αιώνα.

Η αμερικανική δύση πριν και μετά τον Εμφύλιο

Καραβάνια εσωτερικής μετανάστευσης, Ινδιάνοι με άγριες διαθέσεις που καίνε καταυλισμούς για να προστατεύσουν αυτό που νομίζουν ότι μπορούν να διατηρήσουν ως σπίτι τους, αδίστακτοι λευκοί κυνηγοί, scalphunters, Κινέζοι μετανάστες που θα γίνουν οι εργάτες οι οποίοι θα στήσουν τις σιδηροδρομικές γραμμές των ΗΠΑ… Μερικά από τα στοιχεία αυτού του τεράστιου και πολύπλευρου ψηφιδωτού που εξιστορεί την εγκατάσταση της αμερικανικής δύσης πριν και μετά τον Εμφύλιο.

«Η γυναίκα ήταν η καρδιά της Αμερικανικής δύσης»

Ο Κόστνερ, συγχρόνως, δίνει τεράστια σημασία στο ζήτημα της γυναίκας καθώς σε όλες τις ιστορίες βλέπουμε ότι είναι οι γυναίκες που παίζουν τον πιο σημαντικό ρόλο, κάτι πέρα για πέρα ασυνήθιστο σε αυτό το είδος. H Σιένα Μίλερ, η Τζίνα Μαλόουν, η Αμπεϊ Λι, η Ιζαμπελ Φούρμαν και η Ελα Χαντ υποδύονται γυναίκες που αναγκάστηκαν να ξεπεράσουν τα όριά τους στην προσπάθεια να επιβιώσουν σε μια εποχή άγρια, όταν η ζωή δεν είχε ανθρώπινη αξία. «Η γυναίκα ήταν η καρδιά της Αμερικανικής δύσης και αυτό έχουμε την τάση να το ξεχνάμε» είπε ο Κόστνερ που αποκαλεί το είδος του «Σαίξπηρ των Αμερικανών αρκεί να προσέξουμε λίγο το κείμενο και το πώς θέλουμε να το παρουσιάσουμε».

«Μια ταινία εποχής οφείλει να δίνει σημασία στις λεπτομέρειες και όσες δεν το κάνουν είναι καταδικασμένες να αποτύχουν. Στην ουσία, στην πάροδο των χρόνων, οι άνθρωποι δεν έχουν αλλάξει και τόσο πολύ. Ο περιβάλλων χώρος αλλάζει όμως και αυτό οφείλουμε να το έχουμε υπόψη μας.» _