Άνοιξε ο κύκλος της εξέτασης των μαρτύρων στη δίκη του πατρός Αντωνίου και άλλων επτά πρώην εργαζομένων της «Κιβωτού του Κόσμου», οι οποίοι αντιμετωπίζουν κατηγορίες για σωματικές κακοποιητικές συμπεριφορές στα παιδιά που φιλοξενούνταν στις δομές της Οργάνωσης.
Πρώτη μάρτυρας εξετάστηκε η κ. Σαμάνθα Στρατιδάκη, ειδική επιστήμονας στον Συνήγορο του Πολίτη και κοινωνική λειτουργός, η οποία αναφέρθηκε με λεπτομέρειες στις καταγγελίες που είχαν φτάσει στον Συνήγορο για την Κιβωτό και για το πόρισμα που συντάχθηκε.
«Μου ανατέθηκε η διερεύνηση μίας σειράς αναφορών από τον Απρίλιο του 2022. Έγινε μια πρώτη συνάντηση με την κα Τ.Σ., η οποία μας μίλησε κυρίως για τη δομή του Πειραιά. Σκληρή ταπεινωτική μεταχείριση μας ανέφερε, ότι δηλαδή τα παιδιά ακινητοποιούνταν βίαια από τους υπαλλήλους εάν βρίσκονταν σε έξαρση.
Μου ανέφερε μία κοινωνική απομόνωση, ότι σε ηλικία 16 ετών που μπήκε στο δομή της αφαιρέθηκε το κινητό, ότι τα παιδιά υπόκειντο σε ένα σύστημα δημόσιας αξιολόγησης κάθε εβδομάδα για μα μπορούν να βγουν πχ βόλτα με φίλους. Υπήρχαν συνέπειες, όπως απομόνωση, ακύρωση συναντήσεων με φίλους ή οικογένεια ή αλλαγή δομής. Είχε ακούσει για ξυλοδαρμούς και μία φορά γενετήσιες πράξεις. Υπήρχε εξαναγκασμός σε σκληρή εργασία και διακοπή φοίτησης σε σχολείο», περιέγραψε η κα Στρατιδάκη.
Μετά τις πρώτες καταγγελίες η μάρτυρας είπε πως ενημερώθηκε η εισαγγελία ανηλίκων και ο Συνήγορος του Πολίτη ξεκίνησε έρευνα για την τήρηση των δικαιωμάτων των παιδιών.
Οι «ακραίες» καταγγελίες
Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε «ακραίες» καταγγελίες για πολύμηνο εγκλεισμό, ξυλοδαρμούς, ακόμα και γενετήσιες πράξεις.
«Στις 6 Σεπτεμβρίου 2022 ήρθε στα γραφεία μας πρώην εργαζόμενη της δομής, η οποία μας ανέφερε ότι πρώην φιλοξενούμενος της είπε πως ένας άλλος φιλοξενούμενος του είχε εκμυστηρευτεί ότι υπέστη γενετήσιες πράξεις στη Χίο. «Διαπιστώσαμε ότι όντως συστηματικά παρεμποδιζόταν η επικοινωνία με τους γονείς και αυτή γινόταν μόνο στα κεντρικά γραφεία της δομής και μόνο σε εργάσιμες ώρες. Διαπιστώσαμε ότι συστηματικά εμποδιζόταν η επικοινωνία. Επιπλέον ήταν στην κρίση του πατρός Αντωνίου το ποια παιδιά μπορούσαν να πάνε σχολείο. Ο πατήρ Αντώνιος άλλαζε τα ονόματα των παιδιών, ακόμα κι αν ήταν χριστιανικά. Δεν το έχουμε ξανασυναντήσει, είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της οργάνωσης, σηματοδοτούσε μία «αποπομπή» της προηγούμενης ζωής τους, συμβολικά ότι ξαναβαφτίζεσαι, έτσι το ερμηνεύω», κατέθεσε.
Σημείωσε δε πως υπήρχαν πρώην φιλοξενούμενοι της δομής που ήταν κοντά στον πατέρα Αντώνιο και λειτουργούσαν ως το «δεξί χέρι» του. «Ό,τι συνέβαινε ήταν εν γνώσει του πατρός Αντωνίου, μας μετέφεραν τα παιδιά», υποστήριξε η μάρτυρας.
Η δίκη συνεχίζεται.